typ, okręt | typ Bathurst |
wyporność | standardowa 790 ts |
długość | całkowita 56,7 m |
szerokość | 9,4 m |
zanurzenie | 3,0 m |
moc maszyn | 1750 KM |
prędkość | 15,5 w. |
zasięg | 4300 Mm - 10 w. |
opancerzenie | - |
uzbrojenie | 1x102 pl, 1x40 pl, 40 bg |
załoga | 85 osób |
inne | brak |
Wyporność - standardowa 790 ts, pełna1025 ts.
Wymiary - długość całkowita 56,7 m, szerokość 9,4 m, zanurzenie 3,0 m.
Napęd - maszyna parowa potrójnego rozprężania, 1750 KM, 2 kotły, 2 śruby.
Paliwo - mazut, maksymalny zapas paliwa - 153 t.
Osiągi - prędkość 15,5 w., zasięg 4300 Mm przy 10 w.
Uzbrojenie - 1×102 pl L/45, 1×40 pl, 40 bomb głębinowych.
Od ~1944 : 1×102, 1×40 pl, 2×20 pl (2xI), 40 bomb głębinowych.
Załoga - 85 osób.
1)
Dane w układzie tabelarycznym2)
Typ „Bathurst” | ||
---|---|---|
Wyporność | standardowa - 790 ts; pełna - 1025 ts | |
Wymiary | 56,7(całkowita)x9,4×3,0 m | |
Napęd | maszyna parowa potrójnego rozprężania, 1750 KM, 2 kotły, 2 śruby | |
Osiągi | prędkość - 15,5 w; zasięg - 4300 Mm przy 10 w; maksymalny zapas paliwa - 153 t mazutu | |
Uzbrojenie | 1×102 plot L/45, 1×40 plot, 40 bomb głębinowych | |
od ~1944 | 1×102, 1×40 plot, 2×20 plot (2xI), 40 bomb głębinowych | |
„Bathurst” i „Gawler” | 1×76 plot L/•, 1×40 plot, 2×20 plot (2xI), 40 bomb głębinowych | |
„Stawell” | 1×76 plot L/•, 1×20 plot, 40 bomb głębinowych | |
„Stawell” od ~1944 | 1×76 plot, 3×20 plot (3xI), 40 bomb głębinowych | |
Załoga | 85 osób |
nazwa | nr takt. | stocznia | rozpoczęty | wodowany | ukończony |
---|---|---|---|---|---|
Ararat | K 34 | Evans Deakin, Brisbane, Australia | 1942 | 20.02.1943 | ? |
Bunburry | J 241 | ? | 15.05.1942 | ? | |
Bundaberg | J 231 | ? | 01.12.1941 | 1942 | |
Cowra | J 351 | ? | 27.05.1943 | ? | |
Freemantle | J 246 | ? | 18.02.1942 | ? | |
Gympie | J 238 | ? | 30.01.1942 | ? | |
Ipswith | J 186 | ? | 11.08.1941 | ? | |
Kiama | J 353 | ? | 09.07.1943 | ? | |
Launceston | J 179 | ? | 30.06.1941 | ? | |
Parkes | J 361 | ? | 30.10.1943 | ? | |
Townswille | J 205 | ? | 13.05.1941 | ? | |
Armidale | J 240 | Mort's Dock, Sydney, Australia | 1941 | 23.01.1942 | 1942 |
Colac | J 242 | ? | 13.08.1941 | ? | |
Deloraine | J 232 | ? | 26.07.1941 | ? | |
Dubbo | J 251 | ? | 07.03.1942 | ? | |
Inverel | J 233 | ? | 02.05.1942 | ? | |
Latrobe | J 234 | ? | 19.06.1942 | ? | |
Lismore | J 145 | ? | 10.08.1940 | ? | |
Lithgow | J 206 | ? | 21.12.1940 | ? | |
Mildura | J 207 | 1940 | 15.05.1941 | 1941 | |
Wagga | J 315 | ? | 05.07.1942 | ? | |
Warrambool | J 202 | ? | 08.05.1941 | ? | |
Bathurst | J 158 | Cockatoo Dockyard, Sydney, Australia | 1939 | 01.08.1940 | 1940 |
Woolongong | J 172 | ? | 05.07.1941 | ? | |
Benalla | J 323 | Williamstoun Dockyard, Melbourne, Australia | ? | 19.12.1942 | 1943 |
Castlemaine | J 244 | 1940 | 07.08.1941 | 1942 | |
Ecchuca | J 252 | ? | 17.01.1942 | ? | |
Geelong | J 201 | ? | 22.04.1941 | ? | |
Horsham | J 235 | ? | 23.05.1942 | ? | |
Sheparton | J 248 | ? | 15.08.1942 | ? | |
Stawell | J 348 | ? | 03.04.1943 | ? | |
Bowen | J 285 | Walkers Ltd., Maryborough, Australia | ? | 11.07.1942 | ? |
Gladstone | J 324 | ? | 26.11.1942 | 1943 | |
Maryborough | J 195 | 1940 | 17.10.1940 | 1941 | |
Rockhampton | J 203 | ? | 26.06.1941 | ? | |
Tamworth | J 181 | ? | 14.03.1942 | ? | |
Toowoomba | J 157 | ? | 26.03.1941 | ? | |
Cootamundra | J 316 | Poole & Steele, Sydney, Australia | ? | 03.12.1942 | 1943 |
Geraldton | J 178 | ? | 16.08.1941 | ? | |
Junee | J 362 | ? | 16.11.1943 | ? | |
Kapunda | J 218 | ? | 26.03.1942 | ? | |
Katoomba | J 204 | ? | 16.04.1941 | ? | |
Gawler | J 188 | Broken Hill, Australia | ? | 04.10.1941 | ? |
Glenelg | J 236 | ? | 25.09.1942 | ? | |
Kalgoorlie | J 192 | ? | 07.08.1941 | ? | |
Pirie | J 189 | ? | 03.12.1941 | 1942 | |
Wallaroo | J 222 | ? | 18.02.1942 | ? | |
Whyalla | J 153 | ? | 12.05.1941 | ? | |
Strahan | J 363 | Government Dockyard, Newcastle, Australia | ? | 12.07.1943 | ? |
LOSY:
„Ararat” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 34. W 1960 roku wycofano go ze służby i w roku następnym został skreślony z listy floty i złomowany od 06.01.1961 roku w Port Darwin.
„Armidale” zatopiony 21.12.1942 roku w rejonie wyspy Timor w wyniku storpedowania przez japońskie samoloty.
„Bathurst” przejęty w 1940 roku eks-brytyjski „Bathurst”. W 1948 roku został skreślony z listy floty, został złomowany od 31.08.1948 roku w Sydney.
„Benalla” służył także jako okręt ratowniczy, w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 323. W 1958 roku został skreślony z listy floty i złomowany od 03.1958 roku w Japonii. Uwaga: okręt spełniał również funkcje okrętu ratowniczego.
„Bowen” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 285. W 1956 roku został skreślony z listy floty i złomowany od 06.1956 roku w Hong Kongu.
„Bunburry” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 241. W 1960 roku wycofany ze służby i w 1962 roku został skreślony z listy floty, złomowany od 03.1962 roku w Japonii.
„Bundaberg” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 231. W 1959 roku wycofany ze służby i w 1962 roku został skreślony z listy floty, złomowany od 03.1962 roku w Japonii.
„Castlemaine” rozpoczęty jako „Castle Harbour”, nazwę zmieniono przed wodowaniem okrętu. W 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 244, od ~1956 roku pełnił funkcję stacjonarnego okrętu szkolnego, a od 1974 roku jest zachowany jako okrętem muzeum w Williamstown.
„Colac” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 05, od 1962 roku pełnił funkcję stacjonarnego okrętu szkolnego, brak danych o jego dalszych losach, prawdopodobnie pełni ją dalej.
„Cootamundra” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 186, od 1973 roku oferowany na sprzedaż, złomowany ~1975 roku.
„Cowra” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 351. W 1962 roku został skreślony z listy floty, złomowany w tym samym roku w Japonii.
„Deloraine” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 232. W 1956 roku został skreślony z listy floty, złomowany od 09.1956 roku w Hong Kongu.
„Dubbo” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 251. W 1958 roku został skreślony z listy floty, złomowany w tym samym roku w Japonii.
„Ecchuca” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 252. W 1952 roku sprzedany Nowej Zelandii, gdzie pływał pod nazwą „Ecchuca”/M 252 do 1967 roku, kiedy został złomowany.
„Freemantle” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 246. W 1960 roku został wycofany ze służby i w 1962 roku został skreślony z listy floty, złomowany od 03.1962 roku w Japonii.
„Gawler” przejęty w 1942(?) roku eks-brytyjski „Gawler”, eks-brytyjski „Gambier”. W 08.1946 roku sprzedany Turcji, gdzie służył pod nazwą „Ayvalik”, złomowany w 1963 roku.
„Geelong” zatonął 18.10.1944 roku na trasie Nowa Gwinea - Australia w wyniku kolizji ze zbiornikowcem „York”.
„Geraldton” przejęty w 1942(?) roku eks-brytyjski „Geraldton”. W 1946 roku sprzedany Turcji, gdzie służył pod nazwą „Antalya”. W 1963 roku zmienił nazwę na „Ayvalik”, złomoway w 1975 roku.
„Gladstone” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 234, 15.06.1956 roku sprzedany w prywatne ręce, po przebudowie na jednostkę handlową pływał pod nazwą „Akuna”.
„Glenelg” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 236. W 1957 roku został skreślony z listy floty, złomowany w tym samym roku w Hong Kongu.
„Gympie” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 238. W 1962 roku został skreślony z listy floty, złomowany w tym samym roku w Japonii.
„Horsham” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 235. W 1956 roku został skreślony z listy floty, złomowany w tym samym roku w Hong Kongu.
„Inverel” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 233. W 1952 roku sprzedany Nowej Zelandii, gdzie pływał pod nazwą „Inverel”/M 233 do 1979 roku, kiedy został złomowany.
„Ipswith” przejęty w 1942(?) roku eks-brytyjski „Ipswith”. W 1946 roku sprzedany Holandii, służył w Holenderskich Indiach Wschodnich pod nazwą „Morotai”, a od 28.12.1949 roku pod banderą Indonezji jako „Hang Tuah”, zatopiony w Balikpapan przez rebelianckie samoloty w dniu 28.04.1958 roku.
„Junee” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 362. Sprzedany w 07.1958 roku i złomowany w 1962(?) roku w Sydney.
„Kalgoorlie” przejęty w 1942(?) roku eks-brytyjski „Kalgoorlie”. W 1946 roku sprzedany Holandii, służył w Holenderskich Indiach Wschodnich pod nazwą „Ternate” do 1958 roku, kiedy to skreślono go z listy floty.
„Kapunda” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 218. W 1962 roku został skreślony z listy floty, złomowany w tym samym roku w Japonii.
„Katoomba” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 204. W 1957 roku został skreślony z listy floty, złomowany w tym samym roku w Hong Kongu.
„Kiama” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 353. W 1952 roku sprzedany Nowej Zelandii, gdzie pływał pod nazwą „Kiama”/M 353 do 1979 roku, kiedy został złomowany.
„Latrobe” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 234. W 1956 roku został skreślony z listy floty, złomowany w tym samym roku w Hong Kongu.
„Lauceston” przejęty w 1942(?) roku eks-brytyjski „Lauceston”. W 1946 roku sprzedany Turcji, gdzie służył pod nazwą „Ayancik”, a następnie „Hamit Naci”, złomowany w 1963 roku.
„Lismore” przejęty w 1942(?) roku eks-brytyjski „Lismore”. W 1946 roku sprzedany Holandii, służył w Holenderskich Indiach Wschodnich pod nazwą „Batjan” do 1958 roku, kiedy to skreślono go z listy floty.
Lithgow.
„Maryborough” przejęty w 1941 roku eks-brytyjski „Maryborough”. W 1947 roku został skreślony z listy floty, został złomowany do 1953 roku w Brisbane.
„Mildura” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 207. W 07.1965 roku został skreślony z listy floty, złomowany w tym samym roku w Hong Kongu.
„Parkes” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 361. W 1957 roku został skreślony z listy floty, złomowany w tym samym roku.
„Pirie” przejęty w 1942(?) roku eks-brytyjski „Pirie”. W 08.1946 roku sprzedany Turcji, gdzie służył pod nazwą „Amasra”, złomowany w 1975 roku.
„Rockhampton” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 203. W 1962 roku został skreślony z listy floty, złomowany w tym samym roku w Japonii.
„Shepparton” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 248. W 1958 roku został skreślony z listy floty, złomowany w tym samym roku w Japonii. Uwaga: okręt spełniał również funkcje okrętu ratowniczego.
„Stawell” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 348. W 1952 roku sprzedany Nowej Zelandii, gdzie pływał pod nazwą „Stavell”/M 348 do 1968 roku, kiedy został złomowany.
„Strahan” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 363. W 1962 roku został skreślony z listy floty i złomowany w tym samym roku.
„Tamworth” przejęty w 1942(?) roku eks-brytyjski „Tamworth”. W 1946 roku sprzedany Holandii, gdzie służył pod nazwą „Tidore”, a od 28.12.1949 roku pod banderą Indonezji jako „Pati Unus”, złomowany na początku lat 70-tych.
„Toowoomba” przejęty w 1942(?) roku eks-brytyjski „Toowoomba”. W 1946 roku sprzedany Holandii, gdzie służył pod nazwą „Boerde” do 1958 roku, kiedy to skreślono go z listy floty.
„Townsville” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 205. Sprzedany 08.08.1956 roku i prawdopodobnie złomowany.
„Wagga” w 1950 roku zmienił nr taktyczny na M 183. Sprzedany 03.1962, złomowany w tym samym roku.
„Wallaroo” zatonął 11.06.1943 w rejonie Freemantle, w wyniku kolizji ze statkiem „Gilbert Gostin”.
„Warrnambool” zatonął u wybrzeży Queenslandu po wejściu na minę.
„Whyalla” przejęty w 1942(?) roku eks-brytyjski „Whyalla”, eks-brytyjski „Glenelg”. W 1957 roku został sprzedany w prywatne ręce i po przebudowie na jednostkę handlową, służył pod nazwą „Rip”. Uwaga: okręt spełniał również funkcje okrętu ratowniczego.
„Wollongong” przejęty w 1942(?) roku eks-brytyjski „Wollongong”. W 1946 roku sprzedany Holandii, służył w Holenderskich Indiach Wschodnich pod nazwą „Banda”, a od 06.04.1950 roku pod banderą Indonezji jako „Radjawali”, zlomowany od 04.1968 roku w Hong Kongu.
Tustira Dairiusz - opracowanie własne