typ, okręt | typ Burdekin |
wyporność | standardowa 1420 ts |
długość | całkowita 91,8 m |
szerokość | 11,2 m |
zanurzenie | 3,9/4,4 m |
moc maszyn | 5500 KM |
prędkość | 19,5 w. |
zasięg | 7700 Mm - 12 w. |
opancerzenie | - |
uzbrojenie | 2x102, 6x13 pl, bg |
załoga | 134 osoby |
inne | brak |
Wyporność - standardowa 1420 ts, pełna 2220 ts.
Wymiary - długość całkowita 91,8 m, szerokość 11,2 m, zanurzenie 3,9/4,4 m.
Napęd - 2 maszyny parowe potrójnego rozprężania, 5500 KM, 2 kotły Admiralty, 2 śruby.
Paliwo - mazut, pełny zapas paliwa 645 t.
Osiągi - prędkość 19,5 w., zasięg 7700 Mm przy 12 w., 5000 Mm przy 16,5 w.
Uzbrojenie - 2×102 L/40 (2xI), 6×13 pl (3xII), 1 wrbg Hedgehog (jeż) (1xXXIV), 2 wbg, 2 mbg (zapas: 126 bomb głębinowych).
Od ~1943: 2×102 L/45 (2xI), 20×13 pl (5xIV), 1 wrbg Hedgehog, 2 wbg, 2 mbg.
Od ~1944: 2×102, 6×20 pl (6xI), 1 wrbg Hedgehog, 2 wbg, 2 mbg.
Od ~1945: 2×102, 3×40 pl (3xI), 8×20 pl (4xII), 1 wrbg Hedgehog, 2 wbg, 2 mbg.
Załoga - 134 osoby.
1)
Dane w układzie tabelarycznym2)
Australijski typ „Burdekin” (= brytyjski typ „River”) | ||
---|---|---|
Wyporność | standardowa - 1420 ts; pełna - 2220 ts | |
Wymiary | 91,8 (całkowita)x11,2×3,9/4,4 m | |
Napęd | 2 maszyny parowe potrójnego rozprężania, 5500 KM, 2 kotły Admiralty, 2 śruby | |
Osiągi | prędkość - 19,5 w; zasięg - 7700 Mm przy 12 w; 5000 Mm przy 16,5 w; pełny zapas paliwa - 645 t mazutu | |
Uzbrojenie | 2×102 L/40(2xI), 6×13 plot (3xII), 1 wyrzutnia rakietowych bomb głębinowych Hedgehog (jeż) (1xXXIV), 2 wyrzutnie i 2 miotacze bomb głębinowych (zapas: 126 bomb głębinowych) | |
od ~1943 | 2×102 L/45(2xI), 20×13 plot (5xIV), 1 wyrzutnia rakietowych bomb głębinowych Hedgehog, 2 wyrzutnie i 2 miotacze bomb głębinowych | |
od ~1944 | 2×102, 6×20 plot (6xI), 1 wyrzutnia rakietowych bomb głębinowych Hedgehog, 2 wyrzutnie i 2 miotacze bomb głębinowych | |
od ~1945 | 2×102, 3×40 plot (3xI), 8×20 plot (4xII), 1 wyrzutnia rakietowych bomb głębinowych Hedgehog, 2 wyrzutnie i 2 miotacze bomb głębinowych | |
Załoga | 134 osoby |
nazwa | nr takt. | stocznia | rozpoczęty | wodowany | ukończony |
---|---|---|---|---|---|
Balmain | K 467 | Mort's Dock, Sydney, Australia | ? | nie ukończony | |
Campaspe | K 24 | ? | nie ukończony | ||
Gascoyne | K 354 | 1942 | 20.02.1943 | 1943 | |
Hawkesbury | K 363 | 1942 | 24.07.1943 | 1943-1944 | |
Lachlan | K 364 | 1942 | 25.03.1944 | 1944 | |
Macquarie | K 532 | 1943 | 03.03.1945 | 1946 | |
Barcoo | K 375 | Cockatoo Dockyard, Sydney, Australia | 1943 | 26.08.1943 | 1944 |
Barwon | K 406 | 1943 | 03.08.1944 | 1945 -1946 | |
Naomi | K 55 | ? | nie ukończony | ||
Nepeam | K 468 | ? | nie ukończony | ||
Wimmera | K 86 | ? | nie ukończony | ||
Wollondilly | ? | ? | nie ukończony | ||
Bogam | K 09 | Govertment Dockyard, Newcastle, Australia | ? | nie ukończony | |
Burdekin | K 372 | Walkers Ltd., Maryborough, Australia | 1942 | 30.06.1943 | 1943 |
Diamantina | K 577 | 1943 | 06.04.1944 | 1945 | |
Murrumbidgee | K 534 | Williamstoun Dockyard, Melbourne, Australia | ? | nie ukończony | |
Williamstoun | K 66 | ? | nie ukończony | ||
Warburton | K 533 | Evans Deakin, Brisbane, Australia | ? | nie ukończony |
Uwaga: w ramach tego typu rozpoczęto jeszcze cztery okręty, ukończone po zmianie planów jako typ „Condamine”.
LOSY:
„Balmain” zamówienie anulowane 12.06.1944 roku, być może nie rozpoczęty.
„Barcoo” w 1950 roku zmienił nr taktyczne na F 175, od 1965 roku znajdował się w rezerwie; skreślony z listy floty i złomowany w Japonii w 1962 roku.
„Barwon” w 1950 roku zmienił nr taktyczne na F 406, skreślony z listy floty w 1962 roku i od 08.1962 roku złomowany w Japonii.
„Bogam” zamówienie anulowane 12.06.1944 roku, być może nie rozpoczęty.
„Burdekin” jedyny okręt ukończony w pierwotnej konfiguracji uzbrojenia. W 1950 roku zmienił nr taktyczne na F 376, skreślony z listy floty w 1961 roku i od 01.1962 roku złomowany w Japonii.
„Campaspe” zamówienie anulowane 12.06.1944 roku, być może nie rozpoczęty.
„Diamantina” w 1950 roku zmienił nr taktyczne na F 377. W 1959 roku przebudowany na okręt hydrograficzny, skreślony z listy floty w 1979 roku wykorzystywany jako hulk. W latach 80-tych odbudowany jako okręt muzeum.
„Gascoyne” w 1950 roku zmienił nr taktyczne na F 354. W 1959 roku przebudowany na okręt hydrograficzny, skreślony z listy floty w 1972 roku i złomowany.
„Hawkesbury” w 1950 roku zmienił nr taktyczne na F 363, skreślony z listy floty i złomowany w Japonii w 1962 roku.
„Lachlan” w 1949 roku sprzedany Nowej Zelandii, gdzie pływał bez zmiany nazwy do 1974 roku, kiedy to został skreślony z listy floty.
„Macquarie” pierwotną nazwę „Culgoa” zmieniono jeszcze przed rozpoczęciem budowy okrętu. W 1950 roku zmienił nr taktyczne na F 532, w 1962 roku złomowany w Japonii.
„Murumbidgee” zamówienie anulowane 12.06.1944 roku, być może nie rozpoczęty.
„Naomi” zamówienie anulowane 12.06.1944 roku, być może nie rozpoczęty.
„Nepeam” zamówienie anulowane 12.06.1944 roku, być może nie rozpoczęty.
„Warburton” zamówienie anulowane 12.06.1944 roku, być może nie rozpoczęty.
„Williamstoun” zamówienie anulowane 12.06.1944 roku, być może nie rozpoczęty.
„Wimmera” zamówienie anulowane 12.06.1944 roku, być może nie rozpoczęty.
„Wollondilly” zamówienie anulowane 12.06.1944 roku, być może nie rozpoczęty.
Tustira Dariusz - opracowanie własne