typ, wersja | T-70, seryjne |
załoga | 2 osoby |
masa | 9,2-9,8 t |
długość | 4,29 m |
szerokość | 2,32 m |
wysokość | 2,04 m |
prześwit | 0,30 m |
moc silnika | 2×51,5 kW (70 KM) |
prędkość | maksymalna 45 km/h |
zasięg | droga 360 km |
opancerzenie | 10-60 mm |
uzbrojenie | 1×45, 1 km 7,62 |
inne | brak |
Czołg rozpoznawczy. Konstrukcja z 1942. Rozwinięcie czołgu T-60. Produkcja w latach 1942-1943, wyprodukowano ok. 8 000 pojazdów. Rozwinięciem konstrukcji T-70 był czołg T-80.
POLSKA
Ludowe Wojsko Polskie:
Wóz był używany w sztabach i dowództwach jednostek WP jako czołg rozpoznawczy i do utrzymania łączności.
Pojazdy na podwoziu T-70:
Prototypy:
Kadłub spawany z płyt walcowanych, wieża spawana z elementów odlewanych i płyt walcowanych.
Załoga - 2 osoby.
Masy - masa 9,2-9,8 t.
Wymiary - długość 4,29 m, szerokość 2,32 m, wysokość 2,04 m, prześwit 0,30 m.
Uzbrojenie - uzbrojenie 1 armata 45 mm wz. 1938 sprężona z 1 karabinem maszynowym 7,62 mm DT w wieży, napęd wieży ręczny.
Amunicja - jednostka ognia 70-90 nabojów do działa, 945-1000 nabojów do km, 10 granatów ręcznych.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne - 1 celownik teleskopowy TMF, 1 nieruchomy peryskop obserwacyjny, 3 szczeliny i otwory obserwacyjne.
Opancerzenie - kadłub: przód 45 mm, boki 45 mm, tył 35 mm, strop 10 mm; wieża: przód do 60 mm, boki 35 mm, tył 35 mm, strop 10 mm.
Napęd - 2 sprzężone silniki gaźnikowe, 4-suwowe, rzędowe, 6-cylindrowe GAZ-202 lub GAZ 70-6000, moc 51,5 kW (70 KM) każdy przy 3400 obr./min., pojemność 3480 cm³ każdy, chłodzenie płynem.
Paliwo - benzyna, zasadnicze zbiorniki paliwa 440 l, zużycie paliwa 240-120 l/100 km.
Układ napędowy - sprzęgło główne suche jednotarczowe, skrzynia przekładniowa mechaniczna, 4 biegi do przodu, 1 do tyłu, sprzęgła boczne z hamulcami taśmowymi, jednostopniowe przekładnie boczne.
Podwozie - zawieszenie niezależnie na wałkach skrętnych, 5 par kół nośnych z bandażami gumowymi, 3 pary kół podtrzymujących górną część gąsienicy, koła napędowe z przodu kadłuba, napinające z tyłu, gąsienice metalowe, jednosworzniowe, dwugrzebieniowe, w każdej taśmie 91 ogniw, szerokość gąsienicy 260 mm, podziałka 98 mm, długość oporowa gąsienicy 2322 mm, rozstaw środków gąsienic 2120 mm.
Instalacja elektryczna - jednoprzewodowa, 12 V.
Osiągi - moc jednostkowa 11,2-10,5 kW (15,2-14,3 KM/t, prędkość maksymalna 45 km/h, zasięg po drodze 360 km, zasięg w terenie 180 km, minimalny promień skrętu 650 cm.
Pokonywane przeszkody - nacisk jednostkowy 0,67-0,70 kg/cm², wzniesienia o nachyleniu 30°, rowy o szerokości 1,70 m, przeszkody wodne o głębokości 0,90 m, ściany pionowe o wysokości 0,65 m.
Łączność - radiostacja 9 R (nie we wszystkich czołgach), wewnętrzna czołgowy telefon wewnętrzny TPU-2.
1)
Masy - masa 9,8-10 t.
Wymiary - długość 4,42 m, szerokość 2,47 m, wysokość 2,08 m.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne - 1 celownik teleskopowy TMF, 2 nieruchome peryskopy obserwacyjne, 2 szczeliny obserwacyjne.
Napęd - 2 sprężone silniki GAZ-203, moc 62,5 kW (85 KM) każdy przy 3600 obr/min.
Paliwo - zasadnicze zbiorniki paliwa 480 l.
Podwozie - gąsienice metalowe, jednosworzniowe, dwugrzebieniowe, w każdej taśmie 80 ogniw, szerokość gąsienicy 300 mm, podziałka 111 mm.
Osiągi - moc jednostkowa 12,7-12,5 kW (17,3-17 KM/t).
2)
…