typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Samolot bombowy.
…
B.Mk I : wersja bombowa.
Mk II : wersja bombowa.
Mk III : wersja bombowa, dostosowana do holowania szybowców.
MK IV : wersja transportowa, desantowa.
Mk V : wersja transportowa, desantowa.
S-29,
S- 29,
S -29,
S - 29,
S29,
S 29,
S.29,
S. 29,
S .29,
S . 29,
S/29,
S/ 29,
S /29,
S / 29.
Short S-29 Stirling.
[Elsztein Paweł: Przegląd samolotów bombowych. Warszawa 1959. s.110-111:]
SHORT "Stirling", Wielka Brytania.
Pierwszy z zaprojektowanej przez Ministerstwcf Lotnictwa serii ciężkich cztero-silnikowych samolotów bombowych. Prototyp oblatano w maju 1939 roku, a pierwsze egzemplarze dostarczono do eskadr RAF-u w sierpniu 1940 roku.
Ogółem zostało wyprodukowanych sześć wersji tego samolotu (1755 egzemplarzy), z których Mk I, II i III były wersjami bombowymi. Odmiana Mk III została w roku 1943 dostosowana do holowania szybowców, a następnie powstały
odmiany Mk IV i Mk V, przeznaczone do zrzucania desantu spadochronowego (24 skoczków lub 34 żołnierzy piechoty powietrznej z uzbrojeniem) oraz transportu wojskowego (14 pasażerów).
Załogę samolotu stanowiło 7 ludzi, napęd - cztery silniki BRISTOL "Hercules VI" lub XVI o mocy 1675 KM (na wysokości 1300 m) każdy, uzbrojenie strzeleckie - 8 k-mów w trzech ruchomych wieżyczkach, maksymalny ładunek bomb - 8170 kG.
Dane techniczne: rozpiętość - 30,2 m, długość - 26,6 m, wysokość - 6,94 m, ciężar własny - 19 950 kG, ciężar całkowity - 31 780 kG, prędkość maksymalna - 450 km/h, prędkość przelotowa - 375 km/h, pułap praktyczny - 5480 m, zasięg - 4830 km.
[Gazety Wojenne. Nr 37. s.730:]
SHORT S.29 "Stirling".
W czasie Bitwy o Anglię, w sierpniu 11940, 7 eskadra otrzymała pierwsze egzemplarze tego typu bombowców.
Jednakże ich prawdziwy chrzest bojowy przypadł dopiero na noc z 10 na 11 lutego 1941.
Tego typu samoloty były pierwszymi, na których w 1941 zamontowano system wspomagający nawigację - "Oboe".
Typ - ciężki bombowiec siedmio/ośmiomiejscowy,
wymiary - długość 26,59 m, rozpiętość skrzydeł 30,20 m, wysokość 6,93 m,
napęd - 4 silniki Bristol Hercules XVI o mocy 1 650 KM,
szybkość maksymalna 435 km/godz. na wysokości 4 420 m,
pułap 5 180 m, zasięg 950 km,
maksymalna masa startowa 31 751 kg,
uzbrojenie - 8 karabinów maszynowych kal. 7,7 mm oraz 6 350 kg bomb.
Short S-29 Stirling B.Mk I.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975:]
Okres używania 1940-1945, wyprodukowano 2375 sztuk wszystkich wersji,
załoga 8 osób, silnik 4 x 1590 kM,
wymiary - rozpiętość 30,2 m, długość 26,6 m,
ciężar - całkowity 27 000 kg, własny 19 960 kg,
prędkość maksymalna 420 km/h, pułap 6250 m, zasięg 4000 km,
uzbrojenie: 8 km 7,69 mm, 8000 kg.
Short Stirling Mk III.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.290:]
Short Stirling Mk I do V.
Kraj produkcji Wielka Brytania, typ - (Stirling Mk III) siedmio- lub ośmiomiejscowa ciężki bombowiec,
napęd - cztery czternastocylindrowe dwugwiazdowe silniki Bristol Hercules XVI
o mocy 1230 kW (1650 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 434 km/h, prędkość wznoszenia 244 m/min,
pułap praktyczny 5180 m, zasięg 3235 km z ładunkiem 1588 kg bomb,
masa własna 21 274 kg, maksymalna masa startowa 31 752 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 30,20 m, długość 26,59 m, wysokość 6,93 m,
uzbrojenie - dwa ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce dziobowej,
dwa ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce grzbietowej,
cztery ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce ogonowej,
ładunek 5350 kg bomb w komorze bombowej.
Short Stirling Mk IV.
Wersja brytyjskiego bombowca przystosowana do holowania szybowców WACO CG-4A i Horsa MK II.
Załoga 8 osób, napęd - 4 silniki BRISTOL HERCULES XVI o mocy 1673 KM,
szybkość 435 km/godz. na wysokości 4420 m, pułap 6 250 m, zasięg do 950 km,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 30,20 m, długość 26,59 m, wysokość 6,93 m,
uzbrojenie 2 km kal. 7,69 mm w ogonie.
"Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000.",
"Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975.",
"Gazety Wojenne.",