encyklopedia broni

Airspeed AS.57 Ambassador

typ, wersja -
załoga -
napęd -
rozpiętość -
długość -
wysokość -
pow. nośna -
masa -
prędkość -
pułap -
zasięg -
uzbrojenie -
inne brak

PAŃSTWA (1939-1945):
» Czechosłowacja
» Francja
» Japonia
» Niemcy
» Polska
» Stany Zjednoczone
» Wielka Brytania
» 1. broń strzelecka (Wielka Brytania)
» 2. artyleria (Wielka Brytania)
» 3. wozy bojowe (Wielka Brytania)
» 4. samoloty (Wielka Brytania)
» 5. okręty (Wielka Brytania)
» 6. inne uzbrojenie (Wielka Brytania)
» Włochy
» Związek Radziecki
» inne kraje

RODZAJE BRONI I UZBROJENIA:
» broń strzelecka
» artyleria
» wozy bojowe
» samoloty
» Albania, samoloty
» Argentyna, samoloty
» Australia, samoloty
» Austria, samoloty
» Belgia, samoloty
» Brazylia, samoloty
» Bułgaria, samoloty
» Chile, samoloty
» Czechosłowacja, samoloty
» Dania, samoloty
» Finlandia, samoloty
» Francja, samoloty
» Grecja, samoloty
» Hiszpania, samoloty
» Holandia, samoloty
» Japonia, samoloty
» Jugosławia, samoloty
» Kanada, samoloty
» Niemcy, samoloty
» Norwegia, samoloty
» Polska, samoloty
» Rumunia, samoloty
» Stany Zjednoczone, samoloty
» Syjam, samoloty
» Szwajcaria, samoloty
» Szwecja, samoloty
» Turcja, samoloty
» Węgry, samoloty
» Wielka Brytania, samoloty
» Włochy, samoloty
» Związek Radziecki, samoloty
» okręty
» inne uzbrojenie

ARTYKUŁY I UZUPEŁNIENIA:
» teksty o II wojnie światowej
» muzea, skanseny, pomniki
» galeria zdjęć broni i uzbrojenia

MENU - NAWIGACJA:
» strona główna


Strony: I wojna światowa, kalendarz, katalog monet, portal prywatny, seriale telewizyjne, web 2.0.




Porada: Przy wyższych rozdzielczościach ekranu zastosuj skrót klawiszowy "Ctrl" + "+" (Ctrl i plus) aby powiększyć wyświetlaną stronę. "Ctrl" + "-" (Ctrl i minus) pomniejsza. Aby przywrócić domyślne parametry wyświetlania zastosuj skrót "Ctrl" + "0" (Ctrl i zero).

Wielka Brytania

Airspeed AS.57 Ambassador

samolot transportowy

II wojna światowa 1939-1945, → samoloty, Wielka Brytania

Airspeed AS.57 Ambassador

Samolot transportowy.

Edycja

Przypisy

FIXME
Airspeed AS.57 Ambassador.
[Samoloty od A do Z. Airspeed AS.57 Ambassador. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 9. s. 252:]
Airspeed AS.57 Ambassador. Działająca w Wielkiej Brytanii podczas II wojny światowej Komisja Brabazona, ustaliła wytyczne konstrukcji samolotów cywilnych w okresie powojennym. W swym raporcie z początku 1943 r. zawarła wymagania dla układu i konstrukcji 30-miejscowego, dwusilnikowego samolotu pasażerskiego krótkiego i średniego zasięgu. Zaowocowało to skonstruowaniem przez zespół Airspeed prowadzonym przez Arthura Hagga samolotu Airspeed AS.57 Ambassador. Kształt nowego samolotu przybrał ostateczny wygląd na deskach kreślarskich w okresie, gdy trwała jeszcze II wojna światowa. Oblot prototypu Ambassadora noszącego oznaczenia (G-AGUA) odbył się 10 lipca 1947 r. Mniej więcej w rok później napłynęło pierwsze i jedyne zamówienie na 20 samolotów z British European Airways. Ambassador był atrakcyjnym górnopłatem z wolnonośnym skrzydłem. Konstrukcja samolotu była metalowa, a kadłub mieścił hermetyczną kabinę pasażerską. Usterzenie samolotu z trzema statecznikami pionowymi umieszczono na górnej powierzchni nie podciętej tylnej części kadłuba. Chowane podwozie miało po dwa koła na każdej goleni. Samolot przewidziany był do obsługi przez trzech członków załogi. Kabina pasażerska mogła pomieścić maksymalnie 47 pasażerów. Do napędu użyto dwóch gwiazdowych silników tłokowych Bristol Centaurus, w których zastosowano suwakowy układ rozrządu.
W rezultacie opóźnień wynikłych w trakcie produkcji, BEA mogło wykonać pierwszy lot rejsowy na samolocie Ambassador dopiero 13 marca 1952 r. Stracono wtedy tak wiele czasu, że konstrukcja została znacznie wyprzedzona przez konkurencyjne samoloty, takie jak turbośmigłowy samolot komunikacyjny Vickers Viscount. W tej sytuacji nie złożono już dalszych zamówień na AS.57. Mimo to samolot latał szczęśliwie w klasie „ Elizabethan" i był lubianym typem przejściowym w czasie swej trwającej 6 lat służby w BEA.
Drugi prototyp AS.57 (G-AKRD) był później używany do testowania w locie silników turbośmigłowych Bristol Proteus 705, Rolls-Royce Tyne oraz Rolls-Royce Dart. Samolot latał jeszcze w 1969 r. - ponad dwadzieścia lat po swym pierwszym locie. Trzeci z prototypów (G-ALFR) był używany do testowania w locie turbośmigłowych silników Napier Eland. Później jednak przebudowano go na wersję cywilną i sprzedano do Dan Air.
OPIS TECHNICZNY Typ: dwusilnikowy samolot transportowy krótkiego i średniego zasięgu. Zespół napędowy: dwa dwurzędowe silniki gwiazdowe Bristol Centaurus o mocy 1939 kW (2600 KM) każdy. Silniki posiadały suwakowy układ rozrządu. Osiągi: maksymalna prędkość przelotowa - 438 km/h, ekonomiczna prędkość przelotowa - 399 km/h, zasięg z maksymalnym udźwigiem handlowym - 1159 km. Masy: pustego samolotu z wyposażeniem - 16 230 kg, maksymalna do startu - 23 814 kg. Wymiar: rozpiętość - 35,05 m, długość -24,69 m, wysokość - 5,59 m, powierzchnia skrzydła - 111,48 m2.

"Samoloty od A do Z. Airspeed AS.57 Ambassador. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 9.",




© 1998-2024, Jurek
Strona może używać informacji przechowywanych w pikach cookies w celach identyfikacji sesji użytkownika, analizy statystycznej oraz przechowywania informacji o logowaniu i korzystaniu z zastrzeżonych zasobów. Pliki cookies mogą stosować zewnętrzne systemy rekamowe zamieszczone na stronie. Rodzaj informacji przechowywanych w tych plikach możliwy jest do analizy przez ich podgląd w przeglądarce internetowej. Jeżeli zasady funkcjonowania pików tego typu może narazić Twoją prywatność możesz wyłączyć zapisywanie tych plików na dysku w ustawieniach przeglądarki, użyć dodatkowych programów i skryptów blokujących te pliki lub zrezygnować z korzystania z tego serwisu. Sposób podglądu, edycji i usuwania cookies zależny jest od rodzaju przeglądarki - zapoznaj się z funkcjonowaniem tych opcji lub poproś o pomoc twórcę programu.