typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Samolot transportowy.
…
Airspeed AS.57 Ambassador.
[Samoloty od A do Z. Airspeed AS.57 Ambassador. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 9. s. 252:]
Airspeed AS.57 Ambassador.
Działająca w Wielkiej Brytanii podczas II wojny światowej Komisja Brabazona, ustaliła wytyczne konstrukcji samolotów
cywilnych w okresie powojennym. W swym raporcie z początku 1943 r. zawarła wymagania dla układu i konstrukcji
30-miejscowego, dwusilnikowego samolotu pasażerskiego krótkiego i średniego zasięgu. Zaowocowało to skonstruowaniem przez
zespół Airspeed prowadzonym przez Arthura Hagga samolotu Airspeed AS.57 Ambassador. Kształt nowego samolotu przybrał
ostateczny wygląd na deskach kreślarskich w okresie, gdy trwała jeszcze II wojna światowa.
Oblot prototypu Ambassadora noszącego oznaczenia (G-AGUA) odbył się 10 lipca 1947 r. Mniej więcej w rok później
napłynęło pierwsze i jedyne zamówienie na 20 samolotów z British European Airways. Ambassador był atrakcyjnym
górnopłatem z wolnonośnym skrzydłem. Konstrukcja samolotu była metalowa, a kadłub mieścił hermetyczną kabinę
pasażerską. Usterzenie samolotu z trzema statecznikami pionowymi umieszczono na górnej powierzchni nie podciętej
tylnej części kadłuba. Chowane podwozie miało po dwa koła na każdej goleni.
Samolot przewidziany był do obsługi przez trzech członków załogi. Kabina pasażerska mogła pomieścić maksymalnie
47 pasażerów. Do napędu użyto dwóch gwiazdowych silników tłokowych Bristol Centaurus, w których zastosowano suwakowy
układ rozrządu.
W rezultacie opóźnień wynikłych w trakcie produkcji, BEA mogło wykonać pierwszy lot rejsowy na samolocie Ambassador dopiero 13 marca 1952 r.
Stracono wtedy tak wiele czasu, że konstrukcja została znacznie wyprzedzona przez konkurencyjne samoloty, takie jak turbośmigłowy samolot komunikacyjny
Vickers Viscount. W tej sytuacji nie złożono już dalszych zamówień na AS.57. Mimo to samolot latał szczęśliwie w klasie „ Elizabethan" i był lubianym typem
przejściowym w czasie swej trwającej 6 lat służby w BEA.
Drugi prototyp AS.57 (G-AKRD) był później używany do testowania w locie silników turbośmigłowych Bristol Proteus 705, Rolls-Royce Tyne oraz
Rolls-Royce Dart. Samolot latał jeszcze w 1969 r. - ponad dwadzieścia lat po swym pierwszym locie. Trzeci z prototypów (G-ALFR) był używany do testowania
w locie turbośmigłowych silników Napier Eland. Później jednak przebudowano go na wersję cywilną i sprzedano do Dan Air.
OPIS TECHNICZNY
Typ: dwusilnikowy samolot transportowy krótkiego i średniego zasięgu.
Zespół napędowy: dwa dwurzędowe silniki gwiazdowe Bristol Centaurus o mocy 1939 kW (2600 KM) każdy. Silniki posiadały suwakowy układ rozrządu.
Osiągi: maksymalna prędkość przelotowa - 438 km/h, ekonomiczna prędkość przelotowa - 399 km/h, zasięg z maksymalnym udźwigiem handlowym - 1159 km.
Masy: pustego samolotu z wyposażeniem - 16 230 kg, maksymalna do startu - 23 814 kg.
Wymiar: rozpiętość - 35,05 m, długość -24,69 m, wysokość - 5,59 m, powierzchnia skrzydła - 111,48 m2.
"Samoloty od A do Z. Airspeed AS.57 Ambassador. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 9.",