encyklopedia broni

Airspeed AS.10 Oxford

typ, wersja -
załoga -
napęd -
rozpiętość -
długość -
wysokość -
pow. nośna -
masa -
prędkość -
pułap -
zasięg -
uzbrojenie -
inne brak

PAŃSTWA (1939-1945):
» Czechosłowacja
» Francja
» Japonia
» Niemcy
» Polska
» Stany Zjednoczone
» Wielka Brytania
» 1. broń strzelecka (Wielka Brytania)
» 2. artyleria (Wielka Brytania)
» 3. wozy bojowe (Wielka Brytania)
» 4. samoloty (Wielka Brytania)
» 5. okręty (Wielka Brytania)
» 6. inne uzbrojenie (Wielka Brytania)
» Włochy
» Związek Radziecki
» inne kraje

RODZAJE BRONI I UZBROJENIA:
» broń strzelecka
» artyleria
» wozy bojowe
» samoloty
» Albania, samoloty
» Argentyna, samoloty
» Australia, samoloty
» Austria, samoloty
» Belgia, samoloty
» Brazylia, samoloty
» Bułgaria, samoloty
» Chile, samoloty
» Czechosłowacja, samoloty
» Dania, samoloty
» Finlandia, samoloty
» Francja, samoloty
» Grecja, samoloty
» Hiszpania, samoloty
» Holandia, samoloty
» Japonia, samoloty
» Jugosławia, samoloty
» Kanada, samoloty
» Niemcy, samoloty
» Norwegia, samoloty
» Polska, samoloty
» Rumunia, samoloty
» Stany Zjednoczone, samoloty
» Syjam, samoloty
» Szwajcaria, samoloty
» Szwecja, samoloty
» Turcja, samoloty
» Węgry, samoloty
» Wielka Brytania, samoloty
» Włochy, samoloty
» Związek Radziecki, samoloty
» okręty
» inne uzbrojenie

ARTYKUŁY I UZUPEŁNIENIA:
» teksty o II wojnie światowej
» muzea, skanseny, pomniki
» galeria zdjęć broni i uzbrojenia

MENU - NAWIGACJA:
» strona główna


Strony: I wojna światowa, kalendarz, katalog monet, portal prywatny, seriale telewizyjne, web 2.0.




Porada: Przy wyższych rozdzielczościach ekranu zastosuj skrót klawiszowy "Ctrl" + "+" (Ctrl i plus) aby powiększyć wyświetlaną stronę. "Ctrl" + "-" (Ctrl i minus) pomniejsza. Aby przywrócić domyślne parametry wyświetlania zastosuj skrót "Ctrl" + "0" (Ctrl i zero).

Wielka Brytania

Airspeed AS.10 Oxford

uniwersalny samolot treningowy

II wojna światowa 1939-1945, → samoloty, Wielka Brytania
Airspeed AS.10 Oxford, samolot treningowy

Airspeed AS.10 Oxford, samolot treningowy



Brak informacji o autorze i źródle pochodzenia.
- zobacz i komentuj w galerii -

« wstecz

Airspeed AS.10 Oxford

Uniwersalny samolot treningowy.

Edycja

Przypisy

FIXME
Mk I : samolot uniwersalny, przeznaczony również do treningu bombardiera i strzelca pokładowego.
Mk II : przeznaczony do szkolenia pilotów, nawigatorów i radiooperatorów, układ napędowy (taki jak w Mk I) złożony z dwóch silników Armstrong Siddeley Cheetah X o mocy 280 kW (375 KM) każdy. Silniki napędzały śmigła o stałym skoku.
Mk III : pojedynczy egzemplarz, napędzany był silnikami gwiazdowymi Cheetah XV o mocy 318 kW (425 KM), sprzężonymi ze śmigłami Rotol o stałej prędkości obrotowej.
Mk IV był projektowaną wersją treningową Mk III, ale nie zdecydowano się na budowę tego samolotu.
Mk V : wyposażony w taki sam osprzęt jak Mk II, napędzany był dwoma silnikami gwiazdowymi Pratt & Whitney R-985-AN6, z których każdy napędzał swoje śmigło o stałej prędkości obrotowej.

Jeden egzemplarz Mk. II był w celach badawczych wyposażony w rzędowe silniki tłokowe de Havilland Gipsy Queen o mocy 186 kW (250 KM).
Modele nieparzyste, w tym również pierwsze egzemplarze Oxford I miały golenie podwozia głównego lekko rozchylone, co pozwalało startować i lądować przy występowaniu bocznego wiatru.
Jeden z egzemplarzy miał dodatkowo zabudowane dwie płyty brzegowe na stateczniku poziomym wraz ze sterami kierunku. Służył on do testowania metod wychodzenia z korkociągu.

Airspeed AS.10 Oxford.
[Samoloty od A do Z. Airspeed AS.10 Oxford. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 9. s. 251-252:]
Airspeed AS.10 Oxford.
Firma Airspeed założona w 1931 r. na początku swej działalności nie miała wielkich szans na uzyskanie znaczącego zamówienia wojskowego. Jednak w 1936 r. pojawiła się możliwość stworzenia konstrukcji odpowiadającej wymaganiom Air Ministry Specification T.23/36 dla dwusilnikowego samolotu treningowego. Projekt firmy Air-speeda bazował na udanym samolocie Erwoy, którego już 24 egzemplarze były w cywilnej eksploatacji. Zyskały tam opinię maszyn niezawodnych, co być może przyczyniło się do tego, że Air Ministry podjęło decyzję o złożeniu wstępnego zamówienia na 136 egzemplarzy AS.10. Prototyp AS.10 odbył swój pierwszy lot 19 czerwca 1937 r. Od tego czasu też zaczęto używać nazwy Oxford. Cztery z pierwszych sześciu maszyn trafiły w listopadzie 1937 r. do RAF Central Flying School. Dwa następne samoloty skierowano do No. 11 Flying Training School. Nowa konstrukcja była w swych proporcjach i układzie bardzo zbliżona do AS.6 Envoy. Wspólna była ogólna koncepcja płatowca, drewniana konstrukcja i chowane podwozie z kółkiem ogonowym. Różnice zasadzały się na źródłach napędu oraz układzie wnętrza. Dodatkowo Oxford I miał możliwość wyposażenia w górną wieżyczkę z jednym karabinem maszynowym - do szkolenia strzelców pokładowych. Oxford był wyprodukowany w dużej liczbie egzemplarzy i po wybuchu II wojny światowej używanego powszechnie w ramach Commonwealth Air Training Scheme.
Po wybuchu II wojny światowej pojawiło się wielkie zapotrzebowanie na samoloty treningowe. Dotyczyło to nie tylko jednostek RAF, ale również państw skupionych w programie Commonwealth Air Training Scheme. Należały do nich: Australia z około 400 samolotami, Kanada z 200, Nowa Zelandia z 300 maszynami, Rodezja z 10 i Południowa Afryka z 700 samolotami. Nieliczne egzemplarze dotarły do jednostek Wolnej Francji, a część spośród pozostałych, w ramach Reverse Lend - Lease służyła jednostkom USAAF w Europie. Poza użyciem typu do celów szkoleniowych, część samolotów była wyposażona, tak by służyć jako latające sanitarki. Wiele samolotów znalazło się w pomocniczych eskadrach przeciwlotniczych o numerach 282, 286, 289, 290, 567, 577, 598, 631, 667 i 691. Od czerwca 1942 r. w samoloty Oxford wyposażono No. 758 Instrument Flying Squadron należącą do Fleet Air Arm. Zapotrzebowanie na samoloty było tak ogromne, że przekraczało możliwości zakładów Airspeed. Zbudowały one w dwóch fabrykach w Hants: 4411 samolotów w Portsmouth i 550 w Christchurch. W produkcji uczestniczyły również: de Havilland z Hatfield - 1515, Percival Aircraft z Luton - 1360, Standar Motors z Coventry - 750. Łączna produkcja typu osiągnęła wielkość 8586 egzemplarzy. Ostatni z samolotów został wyprodukowany przez rodzimą wytwórnię w lipcu 1945 r. Samoloty Oxford pozostały na wyposażeniu RAF w Nr 10 Advanced Flying Training School w Pershore do 1954 r. Wiele samolotów po zakończeniu działań wojennych zostało dostarczonych holenderskim siłom powietrznym.
OPIS TECHNICZNY Typ: trzymiejscowy, uniwersalny samolot treningowy.
Zespół napędowy: (MK. V) dwa tłokowe silniki gwiazdowe Pratt & Whitney R-985-AN6 Wasp Junior o mocy 336 kW (450 KM) każdy. Osiągi: maksymalna prędkość pozioma na wysokości 1250 m (4100 stóp) -325 km/h, pułap - 6400 m (21 000 stóp), zasięg- 1127 km. Masy: pustego samolotu - 2572 kg, maksymalna do startu - 3269 kg. Wymiary: rozpiętość - 16,26 m, długość - 10,52 m, wysokość - 3,38 m, powierzchnia skrzydła - 32,33 m2. Uzbrojenie: (tylko Oxford I) jeden karabin maszynowy kalibru 7,7 mm w wieżyczce na grzbiecie samolotu.

[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975. s.282:]
Samoloty transportowe. Airspeed Oxford. Wlk. Brytania. Okres używania 1939-1945, liczba wyprodukowanych samolotów 8751, załoga 3 osoby, silniki 2 x 355 KM, rozpiętość 11,2 m, długość 10,5 m, ciężar całkowity 3447 kG, ciężar własny 2340 kG, ciężar ładunku użytecznego 1000 kG, prędkość maksymalna 290 km/h, pułap 5850 m, zasięg 880 km.

"Samoloty od A do Z. Airspeed AS.10 Oxford. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 9.", "Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975.",




© 1998-2024, Jurek
Strona może używać informacji przechowywanych w pikach cookies w celach identyfikacji sesji użytkownika, analizy statystycznej oraz przechowywania informacji o logowaniu i korzystaniu z zastrzeżonych zasobów. Pliki cookies mogą stosować zewnętrzne systemy rekamowe zamieszczone na stronie. Rodzaj informacji przechowywanych w tych plikach możliwy jest do analizy przez ich podgląd w przeglądarce internetowej. Jeżeli zasady funkcjonowania pików tego typu może narazić Twoją prywatność możesz wyłączyć zapisywanie tych plików na dysku w ustawieniach przeglądarki, użyć dodatkowych programów i skryptów blokujących te pliki lub zrezygnować z korzystania z tego serwisu. Sposób podglądu, edycji i usuwania cookies zależny jest od rodzaju przeglądarki - zapoznaj się z funkcjonowaniem tych opcji lub poproś o pomoc twórcę programu.