typ, wersja | - |
załoga | - |
masa | - |
długość | - |
szerokość | - |
wysokość | - |
prześwit | - |
moc silnika | - |
prędkość | - |
zasięg | - |
opancerzenie | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Ciężkie działo samobieżne. 1)
…
ISU-152 : ciężkie działo samobieżne.
ISU-152.
[Hogg Ian: Artyleria dwudziestego wieku. Warszawa 2001. s.273:]
ISU-152.
Kraj produkcji: ZSRR.
Załoga: 5 osób.
Masa: 45 500 kg.
Wymiary:
długość całkowita: 9,8 m;
długość kadłuba: 6,805 m;
szerokość: 3,56 m;
wysokość: 2,52 m.
Zasięg: 180 km.
Pancerz: 35-100 mm.
Uzbrojenie: 152 mm haubica; 12,7 mm plot. karabin maszynowy.
Jednostka napędowa: wysokoprężny silnik V-12 o mocy 520 KM (387,8 kW).
Osiągi:
maksymalna prędkość na drodze: 37 km/h;
pokonywanie przeszkód:
wodnych - o głębokości 1,3 m;
ścian - wys. 1,2 m;
rowów - ser. 2,59 m.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975. s.743:]
Ciężkie działo panc. ISU-152.
Ciężar 46 t, załoga 5 osób, uzbrojenie 1 działo 152 mm, 1 karabin maszynowy 12,7 mm,
pancerz 22-90 mm, silnik 520 KM, prędkość 35-37 km/h, zasięg 220 km.
Kilkanaście wozów tego typu dostarczono WP 1945,
używane były przez 13 papanc 1 armii WP oraz 25 papanc 2 armii WP.
[Torecki Stanisław: 1000 słów o broni i balistyce. Warszawa 1982 s.95:]
ISU -152 - samobieżna haubicoarmata 152 mm kalibru 152 mm wz. 1937,
na podwoziu czołgu IS, konstrukcji radzieckiej z 1943, używana również przez Wojsko Polskie.
Nazywana była działem pancernym.
[Żołnierz Polski:]
Arsenał "ŻP", Ciężkie działo samobieżne ISU.
Nowe typy dział samobieżnych skonstruowano w Związku Radzieckim w połowie
II wojny światowej na podwoziu czołgu IS.
Wojsko otrzymało dwie odmiany tych wozów - z armatami 122 mm lub
haubicoarmatami 152 mm.
Działa były bardzo skutecznym sprzętem bojowym, używanym do zwalczania
czołgów i niszczenia silnie umocnionych punktów obrony. Ciężkie działa
samobieżne ISU używane były także przez jednostki ludowego Wojska
Polskiego w operacji berlińskiej i praskiej.
Ciężar 46 ton, załoga 5 osób,
wymiary - długość całkowita 9,85 m, szerokość 3,07 m, wysokość 2,48 m,
uzbrojenie - 1 armata 122 mm (lub haubicoarmata 152 mm),
1 przeciwlotniczy karabin maszynowy DSzK 12,7 mm,
pancerz - płyty od 20 do 90 mm grubości,
pokonywanie przeszkód - wzniesienia 36o, rowy szerokości 2,7 m,
przeszkody wodne do 1,5 m głębokości (bez przygotowania).
[Polska broń pancerna. Opracowanie Adam Jońca. Warszawa brw s.18:]
ISU-152. Ciężkie działo pancerne. Konstrukcja radziecka z 1944.
Ciężar 46 t, załoga 5, uzbrojenie 1 haubico-armata 152 mm, 1 km 12,7 mm plot., pancerz 20-90 mm, prędkość 37 km/h.
Kilkanaście wozów używały w 1945 13 papanc 1 Armii WP i 25 papanc 2 Armii WP.
Używane również po wojnie do lat sześćdziesiątych.
[:]
Produkcja w latach: 1943-1945; wyprodukowano: ok. 3700 pojazdów;
masa - 46 t; załoga -5 ludzi;
wymiary długość całkowita 905-918 cm, długość kadłuba 677 cm,
szerokość 307 cm, prześwit 46-47 cm;
uzbrojenie 1 haubico-armata 152,4 mm m. 1937/1943 ML-2OS,
kąty ostrzału
w płaszczyźnie poziomej 10o, w płaszczyźnie pionowej -3o +20o,
1 wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm DSzK wz. 1938,
1-2 pistolety maszynowe 7 ,62 mm PPSz;
amunicja
20 naboi do działa, 250 naboi do wkm, 1491 naboi do pm,
25 granatów ręcznych F-1;
przyrządy celownicze i obserwacyjne
1 celownik panoramiczny, 1 celownik teleskopowy ST-10;
3 peryskopy obserwacyjne MK-4,
3 szczeliny obserwacyjne;
pancerz
spawany z płyt walcowanych (niektóre elementy osłony armaty odlewane)
o grubości
kadłub przód 60-90 mm, boki 90 mm, tył 60 mm, dno i góra 20-30 mm,
wieża przód 75-90 mm, boki i tył 60 mm, góra 22-30 mm;
napęd silnik dieslowski, 4-suwowy, widlasty, 12-cylindrowy, W-2-IS,
średnica cylindrów 150 mm, skok tłoków 180-186 mm,
stopień sprężania 15, pojemność 38 880 cm3,
moc 382,5 kW (520 KM) przy 2000 obr./min., chłodzony cieczą;
paliwo olej napędowy, pojemność zbiorników paliwa
zasadniczych 520-560 l, dodatkowych 300 l,
zużycie paliwa 65-75 l/h pracy lub 250-270 l/100 km;
układ napędowy
sprzęgło główne suche, wielotarczowe,
skrzynia przekładniowa mechaniczna z reduktorem,
8 biegów do przodu, 2 do tyłu,
mechanizmy skrętu
dwu stopniowe mechanizmy planetarne,
przekładnie boczne planetarne;
podwozie
6 par podwójnych kół nośnych
zawieszonych niezależnie na wałkach skrętnych,
3 pary podwójnych kół podtrzymujących górną część gąsienicy;
koła napędowe z tyłu kadłuba, napinające z przodu;
gąsienice metalowe, jednosworzniowe, jednogrzebieniowe;
w każdej taśmie 86-87 ogniw;
szerokość gąsienicy 650 mm, podziałka 162 mm,
długość oporowa gąsienicy 4300 mm, rozstaw środków gąsienic 2420 mm;
instalacja elektryczna
jednoprzewodowa 12/24 V;
łączność zewnętrzna radiostacja 10 RF lub 10 RK,
wewnętrzna czołgowy telefon TPU-4 bis F;
osiągi moc jednostkowa 8 kw./t (10,9 KM/t),
nacisk jednostkowy 0,81-0,82 kg/cm2,
prędkość maksymalna 35-37 km/h, zasięg po drodze 220 km, w terenie 80 km,
pokonywane przeszkody wzniesienia 36o, rowy szerokości 250-270 cm,
ściany wysokości 100-120 cm, brody głębokości 130-150 cm.
[Gazety Wojenne. Nr 49. s.970:]
Ciężkie działo pancerne ISU-152.
Skonstruowane na bazie czołgu IS-2 i przeznaczone głównie do zwalczania ciężkich
czołgów nieprzyjaciela. Niezwykle skuteczne w działaniu - dziesiątkując niemieckie "Tygrysy"
na froncie wschodnim ułatwi radzieckim wojskom pancernym przejęcie inicjatywy bojowej.
Załoga 5 osób, masa bojowa 50 t,
długość 9,90 m, szerokość 3,05 m, wysokość 2,47 m,
napęd - silnik dwunastocylindrowy V2-15 o mocy 520 KM,
prędkość maksymalna 37 km/godz., zasięg 180 km,
uzbrojenie - 1 działo wz.1937/43 kal. 152 mm
oraz 1 wielokalibrowy karabin maszynowy.
"Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975.",
"Gazety Wojenne.",
"Magnuski Janusz: Wozy bojowe LWP 1943-1983. Warszawa 1985.",
"Polska broń pancerna. Opracowanie Adam Jońca. Warszawa brw.",
"Torecki Stanisław: 1000 słów o broni i balistyce. Warszawa 1982.",
"Żołnierz Polski. Arsenał ŻP: Ciężkie działo samobieżne ISU.",
"Hogg Ian: Artyleria dwudziestego wieku. Warszawa 2001.",
1. ISU-152, ciężkie działo samobieżneMuzeum Historyczne - Pałac, Dukla. Copyright Prajzner, Jerzy - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - | |
2. ISU-152, ciężkie działo samobieżneMuzeum Historyczne - Pałac, Dukla. Copyright Prajzner, Jerzy - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - | |
3. ISU-152, ciężkie działo samobieżneMuzeum Historyczne - Pałac, Dukla. Copyright Prajzner, Jerzy - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (3) - |