typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Nieoficjalne nazwy wersji: G = Gustav, H = Höhenjäger, K = Kurfürst.
Czechosłowacja
…
Messerschmitt Bf 109 G-1.
[:]
Produkcja od wiosny 1942 r.,
silnik DB 605 A-1 z instalacją GM1,
moc silnika 919 kW (1250 KM) na wysokości 8 500 m,
kabina ciśnieniowa,
uzbrojenie: 2 km MG 17 w kadłubie, 1 działko MG 151/20 mocowane na silniku.
Messerschmitt Bf 109 G-2.
[:]
Na uzbrojeniu od kwietnia 1942 r.,
wymiary - rozpiętość 9,92 m, długość 8,85 m, wysokość 2,50 m,
powierzchnia nośna 16,20 m2,
masa - własna 2 253 kg, maksymalna 3 200 kg,
prędkość maksymalna 640 km/h na wysokości 6 300 m,
prędkość wznoszenia 23,3 m/s,
czas wznoszenia 5,1 min na wysokość 6 000 m,
pułap 12 000 m, zasięg 850 km,
nie montowano kabiny ciśnieniowej,
uzbrojenie: 2 km MG 17 w kadłubie, 1 działko MG 151/20 mocowane na silniku,
używany, jak G-4, do lotów rozpoznawczych po zdjęciu działka
i instalacji GM-1 i zamontowaniu aparatów fotograficznych.
Messerschmitt Bf 109 G-4.
[:]
Na uzbrojeniu od kwietnia 1942 r.,
nie montowano kabiny ciśnieniowej,
radiostacja FuG 16 ZY.
uzbrojenie: 2 km MG 17 w kadłubie, 1 działko MG 151/20 mocowane na silniku,
używany, jak G-2, do lotów rozpoznawczych
po zdjęciu działka i instalacji GM-1 i zamontowaniu aparatów
fotograficznych.
[Gazety Wojenne. Nr 110. s. 2190:]
MESSERSCHMITT Bf 109 G4.
Po klęsce stalingradzkiej Niemcy zlecili montaż tego typu samolotu
rumuńskim zakładom lotniczym IAR w Brasov, z części dostarczonych z Rzeszy.
Po zbombardowaniu tych zakładów przez lotnictwo amerykańskie, zdołano zmontować
zaledwie 6 maszyn, które przekazano 6 Dywizjonowi Rumuńskich Sił Powietrznych.
Po zaprzestaniu działań wojennych po stronie Osi w dniu 23 sierpnia 1944 r.,
lotnictwo rumuńskie przejęło dalszych 11 samolotów, a już po zakończeniu
wojny - kolejnych 58.
Typ - jednoosobowy myśliwiec,
wymiary - długość 9,02 m, rozpiętość skrzydeł 9,92 m, wysokość 3,40 m,
napęd - silnik Dailmer-Benz DB 605A o mocy 1 475 KM,
szybkość maksymalna 623 km/godz.,
masa na pusto 2 700 kg, masa maksymalna startowa 3 150 kg,
zasięg 725 km,
uzbrojenie - 2 km-y MG 31 kal. 13 mm, 1 działko MK kal. 30 mm w osi śmigła,
oraz 2 działka MG 151/20 kal. 20 mm w skrzydłach.
Messerschmitt Bf 109 G-5.
[:]
Silnik DB 605 AS wyposażony w sprężarkę stosowaną na silniku DB 603,
moc silnika 883 Kw (1200 KM).
Messerschmitt Bf 109 G-6.
[:]
Silnik różne odmiany DB 605,
wymiary - rozpiętość 9,92 m, długość: 8,85 m, wysokość: 2,50 m,
powierzchnia nośna 16,20 m2,
masa - własna 2 673 kg, maksymalna: 3 400 kg,
prędkość maksymalna 685 km/h na wysokości 6 900 m,
prędkość przelotowa 520 km/h, prędkość lądowania 140 km/h,
czas wznoszenia: 6,0 min na wysokość 5 700 m,
pułap 11 550 m, zasięg: 560...1 000 km,
uzbrojenie stałe: 2 km MG 131 i działko MK 108 kalibru 30 mm,
możliwość montażu dodatkowego wyposażenia bojowego Rüstsätze.
[Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999:]
MESSERSCHMITT BF 109G-6.
Typ: jednomiejscowy myśliwiec dzienny.
Napęd: jeden 12-cylindrowy silnik rzędowy Daimler Benz 605,
chłodzony cieczą, o mocy startowej 1475 KM.
Uzbrojenie:
trzy działka Mauser MG 151 kalibru 20 mm, jedno strzelające
przez śmigło i po jednym w gondolach pod skrzydłami; dwa karabiny
maszynowe Rheinmetall Borsig MG 131 kalibru 13 mm, zamontowane
nad silnikiem.
Osiągi - prędkość maksymalna 620 km/h na wysokości 7000 m,
czas wznoszenia na wysokość 5500 m 6 min.
Masa całkowita 3145 kg.
Wymiary - rozpiętość 11,24 m, długość 8,82 m, powierzchnia nośna 16,1 m2.
Data rozpoczęcia produkcji - koniec 1942 roku.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.225:]
Messerschmitt Bf 109G.
Kraj produkcji Niemcy, typ (Bf 109G-6) jednomiejscowy samolot myśliwski i myśliwsko-bombowy,
napęd - dwunastocylindrowy odwrócony silnik widlasty Daimler-Benz DB 605 AM
o mocy 1100 kW (1474 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 621 km/h, czas wznoszenia na wysokość 5700 m - 6 min,
pułap praktyczny 11 550 m, zasięg 1000 km,
masa własna 2673 kg, maksymalna masa startowa 3400 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 9,92 m, długość 8,85 m, wysokość 2,50 m,
uzbrojenie - działko 20 mm lub 30 mm wbudowane w silnik,
dwa karabiny maszynowe 13 mm w przedniej, górnej części kadłuba,
ładunek 250 kg bomb na podwieszeniach zewnętrznych.
[Gazety Wojenne. Nr 48. s.950:]
Messerchmitt Bf 109G-6.
Na samolocie tego typu latał Herbert Rollwage. Należał on do 5/JG 53 "Asów pikowych" stacjonujących
w Trapani na Sycylii.
W ciągu całe wojny Rollwage odniósł 102 zwycięstwa. Strącił łącznie 44 "superfortece".
Typ - myśliwiec jednomiejscowy,
wymiary - długość 9,02 m, rozpiętość skrzydeł 9,92 m, wysokość 3,40 m,
napęd - silnik Daimler-Benz DB 605 A o mocy 1 475 KM,
szybkość maksymalna 623 km/ godz., zasięg 725 km, pułap 11 750 m,
maksymalna masa startowa 3 150 kg,
uzbrojenie - 2 km-y MG 131 kal. 13 mm w przodzie samolotu, strzelające przez śmigło,
1 działko MK 108 kal 30 mm, strzelające przez oś śmigła
oraz 2 działka MG 151/20 kal. 20 mm w skrzydłach.
[Gazety Wojenne. Nr 70. s.1390:]
MESSERSCHMITT Bf 109G-6.
Model ten brał udział w walkach na wszystkich frontach od 1942 do 1945 r.
Także w barwach lotnictwa fińskiego, w 34 eskadrze HLeLv (Suomen
Ilmavoinen - lotnictwa fińskiego).
Typ - jednomiejscowy myśliwiec,
napęd - silnik Daimler-Benz DB 605A o mocy 1 475 KM,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 9,92 m, długość 9,02 m, wysokość 3,40 m,
szybkość maksymalna 632 km/godz.,
masa na pusto 2 700 kg, masa maksymalna przy starcie 3 150 kg,
pułap 11 750 m, zasięg 725 km,
uzbrojenie - 2 karabiny maszynowe MG 131 kal. 13 mm, działko MK 108 w osi
śmigła oraz 2 działka MG 151/ 20 kal. 20 mm.
[Gazety Wojenne. Nr 74. s.1470:]
MESSERSCHMITT Bf 109G-6.
Myśliwiec [używany m.in. przez] podporucznika Tibora Tobaka. Ów as lotnictwa
węgierskiego odniósł na nim 5 zwycięstw i walczył do 16 kwietnia 1945 r. Jego
bazą wypadową we wrześniu 1944 r. było lotnisko w Györ. W skład węgierskich
Królewskich Sił Powietrznych weszło łącznie 439 samolotów typu Bf 109.
Typ - myśliwiec jednomiejscowy,
wymiary - długość 9,02 m, rozpiętość skrzydeł 9,92 m, wysokość 3,40 m,
napęd - silnik Daimler-Benz DB 605A o mocy 1 457 KM,
szybkość maksymalna 623 km/godz. na wysokości 7 000 m,
masa na pusto 2 700 kg, masa maksymalna startowa 3 150 kg,
zasięg 725 km, pułap 11 150 m,
uzbrojenie - 2 ciężkie karabiny maszynowe MG 131 kal. 13 mm w kadłubie,
działko MK 108 kal. 30 mm w osi śmigła oraz 2 działka MG 151/20 kal. 20 mm pod skrzydłami.
Messerschmitt Bf 109 G-6/R1.
[:]
Zaczep pod kadłubem na bombę lub zasobnik bomb 250 kg.
Messerschmitt Bf 109 G-6/R2.
[:]
Uzbrojenie dodatkowe: dwie wyrzutnie pocisków moździerzowych.
Messerschmitt Bf 109 G-6/R4.
[:]
Skrzydła przystosowane do podwieszenia
dwu lawet z działkami MK 108 kalibru 30 mm w opływowych osłonach.
Messerschmitt Bf 109 G-6/R6.
[:]
Skrzydła przystosowane do podwieszenia
dwu lawet z działkami MG 151/20 kalibru 20 mm w opływowych osłonach.
Messerschmitt Bf 109 G-6/U2.
[:]
Drewniane usterzenie ogonowe,
dostosowany do wyposażenia R4 lub R6.
Messerschmitt Bf 109 G-6/N.
[:]
Urządzenie FuG 25a ("swój-obcy"),
szyby przeciwodblaskowe,
osłony rur wydechowych,
wyposażenie R6,
FuG 350 "Naxos" Z: wykrywacz brytyjskiego radaru H2S.
Messerschmitt Bf 109 G-8.
[:]
Silnik DB 605 A-1 lub DB 605 AS,
uzbrojenie - tylko działko MK 108 (kalibru 30 mm) lub MG 151/20 (kalibru 20 mm).
Messerschmitt Bf 109 G-10.
[:]
Silnik DB 605 DC z zwiększonym stopniu sprężania i z większą sprężarką,
z instalacją MW 50,
moc silnika 1471 kW (2000 KM),
prędkość maksymalna 685 km/h na wysokości 7 400 m,
uzbrojenie: podstawowe: 2 km MG 131 i działko MG 151/20 lub MK 108,
dodatkowe urządzenia:
"R" montowane w warsztatach polowych,
"U" montowane w fabryce.
Messerschmitt Bf 109 G-10/R1.
[:]
Zaczepy na bombę 250 kg
lub zestaw 4 bomb 50 kg zwalnianych wybiórczo,
opancerzenie (5 mm) chłodnic oleju i glikolu oraz pompy paliwa.
Messerschmitt Bf 109 G-10/R2.
[:]
Silnik DB 605,
moc silnika 1324 kW (1800 KM),
uzbrojenie: tylko działko MG 151/20,
wyposażenie: aparat fotograficzny,
instalacja do dodatkowego zbiornika paliwa na 250 dm3,
zasięg 850 km.
Messerschmitt Bf 109 G-10/R4.
[:]
Silnik DB 605 D z instalacją MW 50,
moc startowa 1360 kW (1850 KM),
dodatkowe uzbrojenie:
dwa zasobniki pod skrzydłami z działkami MK 108 (kalibru 30 mm).
Messerschmitt Bf 109 G-10/R6.
[:]
Silnik DB 605 D z instalacją MW 50,
moc startowa 1360 kW (1850 KM),
dodatkowe uzbrojenie:
dwa zasobniki pod skrzydłami z działkami MG 151/20 (kalibru 20 mm).
Messerschmitt Bf 109 G-10/U2.
[:]
Drewniane usterzenie ogonowe,
przeciwciwciężar wywarzający usterzenie mocowany
na kołnierzu zbiornika oleju - zdejmowany był, gdy zakładano
uzbrojenie podskrzydłowe.
Messerschmitt Bf 109 G-12.
[:]
Przeróbka G-5, na uzbrojeniu od końca 1942 r., załoga 2 osoby.
Messerschmitt Bf 109 G-14.
[:]
Produkcja od końca 1944 r.,
silnik DB 605 AM z instalacją MW 50,
standaryzowane wyposażenie przystosowane do zasobników R1 i R6.
Messerschmitt Bf 109 G-14/U4.
[:]
Produkcja od końca 1944 r.,
silnik DB 605 AM z instalacją MW 50,
drewniane usterzenie, standaryzowane wyposażenie przystosowane
do zasobników R1 i R6.
Messerschmitt Bf 109 G-16.
[:]
Silnik DB 605 D, opancerzone chłodnice,
wyposażenie przystosowane do zasobników R1 i R6.
Avia S-199 : samolot myśliwski.
[Gazety Wojenne. Nr 115. s. 2290-2291:]
AVIA S-199.
Myśliwiec Avia S-199 produkowany był w Czechosłowacji w oparciu o pozostawione
przez Niemców, niewykorzystane części myśliwca Messerschmitt Bf 109G.
Począwszy od maja 1948 r. Izraelowi dostarczono 25 samolotów tego typu.
Typ - jednomiejscowy myśliwiec,
wymiary - długość 9,10 m, rozpiętość skrzydeł 9,92 m,
napęd - silnik Junkers Jumo 211 o mocy 1 370 KM,
szybkość maksymalna 590 km/godz.,
masa na pusto 2 600 kg, maa maksymalna startowa 3 300 kg,
zasięg 850 km, pułap 9 500 m,
uzbrojenie - 2 karabiny maszynowe MG-131 kal. 13 mm, 2 karabiny maszynowe kal. 7,92 mm
lub 2 działka MG-151, oraz 250 kg bomb.
Messerschmitt Bf 109 H-0.
[:]
Produkcja: kilka egzemplarzy,
przeróbka płatowca F-4.
Messerschmitt Bf 109 H-1.
[:]
Produkcja: kilka egzemplarzy,
użytkowany 1944 jako doświadczalny,
przeróbka G-5 z kabiną ciśnieniową.
Messerschmitt Bf 109 K-0.
[:]
Silnik DB 605 DB z instalacją GM1,
zmieniony kształt osłony silnika,
dłuższy, ostrzejszy, kołpak śmigła,
wyższe, drewniane, usterzenie pionowe.
Messerschmitt Bf 109 K-4.
[:]
Wymiary - rozpiętość: 9,92 m, długość: 8,85 m, wysokość: 2,50 m,
powierzchnia nośna: 16,20 m2,
masa - własna: - kg, maksymalna: 3 390 kg,
prędkość maksymalna: 727 km/h na wysokości 6 000 m
prędkość przelotowa: 645 km/h, prędkość lądowania: 145 km/h,
prędkość wznoszenia: 24,5 m/s,
czas wznoszenia: 3,0 min na wysokość 5 000 m,
pułap: 12 500 m, zasięg: 590 km,
kabina wysokościowa (ciśnieniowa),
w trakcie produkcji wprowadzono działko MK 103 kalibru 30 mm w miejsce
działka MK 108.
![]() |
1. Messerschmitt Bf 109G, samolot myśliwskiNational Air & Space Museum, Waszyngton, USA. Copyright Żmuda, Tom [ www.tomzmudafotogallery.com ] - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - |
![]() |
2. Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwskiMuzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków Copyright Prajzner, Jerzy - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - |
![]() |
3. Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwskiMuzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków. Copyright Prajzner, Jerzy - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (3) - |
![]() |
4. Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwskiMuzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków. Copyright Prajzner, Jerzy - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (4) - |
![]() |
5. Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwskiMuzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków. Copyright Prajzner, Jerzy - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (5) - |
![]() |
6. Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwskiMuzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków. Copyright Szarewicz, Bartek - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (6) - |