encyklopedia broni

Messerschmitt Bf 109 G-K,...

typ, wersja -
załoga -
napęd -
rozpiętość -
długość -
wysokość -
pow. nośna -
masa -
prędkość -
pułap -
zasięg -
uzbrojenie -
inne brak

PAŃSTWA (1939-1945):
» Czechosłowacja
» Francja
» Japonia
» Niemcy
» 1. broń strzelecka (Niemcy)
» 2. artyleria (Niemcy)
» 3. wozy bojowe (Niemcy)
» 4. samoloty (Niemcy)
» 5. okręty (Niemcy)
» 6. inne uzbrojenie (Niemcy)
» Polska
» Stany Zjednoczone
» Wielka Brytania
» Włochy
» Związek Radziecki
» inne kraje

RODZAJE BRONI I UZBROJENIA:
» broń strzelecka
» artyleria
» wozy bojowe
» samoloty
» Albania, samoloty
» Argentyna, samoloty
» Australia, samoloty
» Austria, samoloty
» Belgia, samoloty
» Brazylia, samoloty
» Bułgaria, samoloty
» Chile, samoloty
» Czechosłowacja, samoloty
» Dania, samoloty
» Finlandia, samoloty
» Francja, samoloty
» Grecja, samoloty
» Hiszpania, samoloty
» Holandia, samoloty
» Japonia, samoloty
» Jugosławia, samoloty
» Kanada, samoloty
» Niemcy, samoloty
» Norwegia, samoloty
» Polska, samoloty
» Rumunia, samoloty
» Stany Zjednoczone, samoloty
» Syjam, samoloty
» Szwajcaria, samoloty
» Szwecja, samoloty
» Turcja, samoloty
» Węgry, samoloty
» Wielka Brytania, samoloty
» Włochy, samoloty
» Związek Radziecki, samoloty
» okręty
» inne uzbrojenie

ARTYKUŁY I UZUPEŁNIENIA:
» teksty o II wojnie światowej
» muzea, skanseny, pomniki
» galeria zdjęć broni i uzbrojenia

MENU - NAWIGACJA:
» strona główna


Strony: I wojna światowa, kalendarz, katalog monet, portal prywatny, seriale telewizyjne, web 2.0.




Porada: Przy wyższych rozdzielczościach ekranu zastosuj skrót klawiszowy "Ctrl" + "+" (Ctrl i plus) aby powiększyć wyświetlaną stronę. "Ctrl" + "-" (Ctrl i minus) pomniejsza. Aby przywrócić domyślne parametry wyświetlania zastosuj skrót "Ctrl" + "0" (Ctrl i zero).

Niemcy

Messerschmitt Bf 109 G-K, Avia S-199

samolot myśliwski

II wojna światowa 1939-1945, → samoloty, Niemcy
Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwski

Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwski


Muzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków
Copyright Prajzner, Jerzy
- zobacz i komentuj w galerii -

« wstecz

Messerschmitt Bf 109 G-K, Avia S-199, samolot myśliwski

Nieoficjalne nazwy wersji: G = Gustav, H = Höhenjäger, K = Kurfürst.

Wersje i odmiany

  • Messerschmitt Bf 109 G
    • Messerschmitt Bf 109 G-0 : seria próbna, silnik DB 601 E (jak w wersji Bf 109 E), kabina ciśnieniowa, zmieniona osłona silnika, wzmocniona konstrukcja płata.
    • Messerschmitt Bf 109 G-1 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 G-1/Trop : filtr przeciwpyłowy, 2 km MG 131 kalibru 13 mm, 1 działko Mg 151/20.
    • Messerschmitt Bf 109 G-2 : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 G-3 : kabina ciśnieniowa, radiostacja FuG 16 ZY.
    • Messerschmitt Bf 109 G-4 : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 G-5 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 G-5/U2 : usterzenie ogonowe całkowicie z drewna, część samolotów dostosowano do podwieszenia wyrzutni pocisków moździerzowych.
    • Messerschmitt Bf 109 G-6 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 G-6/R1 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 G-6/R2 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 G-6/R4 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 G-6/R6 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 G-6/U2 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 G-6/U4 : kółko ogonowe częściowo chowane.
      • Messerschmitt Bf 109 G-6/N : samolot myśliwski nocny.
    • Messerschmitt Bf 109 G-7 : uniwersalny samolot myśliwski (projekt, nie zrealizowany).
    • Messerschmitt Bf 109 G-8 : samolot myśliwsko-rozpoznawczy.
    • Messerschmitt Bf 109 G-10 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 G-10/R1 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 G-10/R2 : samolot myśliwsko-rozpoznawczy.
      • Messerschmitt Bf 109 G-10/R4 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 G-10/R6 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 G-10/U2 : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 G-12 : dwumiejscowy szkolny samolot myśliwski (przeróbka G-5).
    • Messerschmitt Bf 109 G-14 : samolot myśliwski i myśliwsko-bombowy, ulepszony G-6.
      • Messerschmitt Bf 109 G-14/U4 : samolot myśliwski i myśliwsko-bombowy.
    • Messerschmitt Bf 109 G-16 : samolot myśliwski, ulepszony G-14.
  • Messerschmitt Bf 109 H
    • Messerschmitt Bf 109 H-0 : samolot myśliwski wysokościowy.
    • Messerschmitt Bf 109 H-1 : samolot myśliwski (doświadczalny).
  • Messerschmitt Bf 109 K
    • Messerschmitt Bf 109 K-0 : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 K-2 : produkcja od października 1944.
    • Messerschmitt Bf 109 K-4 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 K-4/R2 : wyposażony w kamerę Rb 50/30.
      • Messerschmitt Bf 109 K-4/R5 : wyposażony w kamerę Rb 32/7×9 lub dwie kamery Rb 12,5/7×9.
    • Messerschmitt Bf 109 K-6 : dostawy do jednostek od stycznia 1945, masa całkowita ponad 3500 kg, powrócono do km MG 131 w kadłubie, podczepiane pod skrzydłami 2 działka MK 103.
    • Messerschmitt Bf 109 K-14 : ostatnia wersja produkowana seryjnie, silnik DB 605 L z dwustopniową sprężarką, prędkość maksymalna 727 km/h na wysokości 11 500 m.

Czechosłowacja

  • Avia S-199 : montowane w Czechosłowacji samoloty z części pozostawionych przez Niemców.

Porównanie

Literatura i źródła

  1. Żmuda Tom - zdjęcia [tomzmudafotogallery.com].
  2. Szarewicz Bartek - zdjęcia.
  3. Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000.
  4. Gazety Wojenne.
  5. Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999.
  6. Szewczyk Witold: Samoloty z którymi walczyli Polacy. Warszawa 1997.

Edycja

Przypisy

FIXME
Messerschmitt Bf 109 G-1.
[:]
Produkcja od wiosny 1942 r., silnik DB 605 A-1 z instalacją GM1, moc silnika 919 kW (1250 KM) na wysokości 8 500 m, kabina ciśnieniowa, uzbrojenie: 2 km MG 17 w kadłubie, 1 działko MG 151/20 mocowane na silniku.

Messerschmitt Bf 109 G-2.
[:]
Na uzbrojeniu od kwietnia 1942 r., wymiary - rozpiętość 9,92 m, długość 8,85 m, wysokość 2,50 m, powierzchnia nośna 16,20 m2, masa - własna 2 253 kg, maksymalna 3 200 kg, prędkość maksymalna 640 km/h na wysokości 6 300 m, prędkość wznoszenia 23,3 m/s, czas wznoszenia 5,1 min na wysokość 6 000 m, pułap 12 000 m, zasięg 850 km, nie montowano kabiny ciśnieniowej, uzbrojenie: 2 km MG 17 w kadłubie, 1 działko MG 151/20 mocowane na silniku, używany, jak G-4, do lotów rozpoznawczych po zdjęciu działka i instalacji GM-1 i zamontowaniu aparatów fotograficznych.

Messerschmitt Bf 109 G-4.
[:]
Na uzbrojeniu od kwietnia 1942 r., nie montowano kabiny ciśnieniowej, radiostacja FuG 16 ZY. uzbrojenie: 2 km MG 17 w kadłubie, 1 działko MG 151/20 mocowane na silniku, używany, jak G-2, do lotów rozpoznawczych po zdjęciu działka i instalacji GM-1 i zamontowaniu aparatów fotograficznych.

[Gazety Wojenne. Nr 110. s. 2190:]
MESSERSCHMITT Bf 109 G4. Po klęsce stalingradzkiej Niemcy zlecili montaż tego typu samolotu rumuńskim zakładom lotniczym IAR w Brasov, z części dostarczonych z Rzeszy. Po zbombardowaniu tych zakładów przez lotnictwo amerykańskie, zdołano zmontować zaledwie 6 maszyn, które przekazano 6 Dywizjonowi Rumuńskich Sił Powietrznych. Po zaprzestaniu działań wojennych po stronie Osi w dniu 23 sierpnia 1944 r., lotnictwo rumuńskie przejęło dalszych 11 samolotów, a już po zakończeniu wojny - kolejnych 58.
Typ - jednoosobowy myśliwiec, wymiary - długość 9,02 m, rozpiętość skrzydeł 9,92 m, wysokość 3,40 m, napęd - silnik Dailmer-Benz DB 605A o mocy 1 475 KM, szybkość maksymalna 623 km/godz., masa na pusto 2 700 kg, masa maksymalna startowa 3 150 kg, zasięg 725 km, uzbrojenie - 2 km-y MG 31 kal. 13 mm, 1 działko MK kal. 30 mm w osi śmigła, oraz 2 działka MG 151/20 kal. 20 mm w skrzydłach.

Messerschmitt Bf 109 G-5.
[:]
Silnik DB 605 AS wyposażony w sprężarkę stosowaną na silniku DB 603, moc silnika 883 Kw (1200 KM).

Messerschmitt Bf 109 G-6.
[:]
Silnik różne odmiany DB 605, wymiary - rozpiętość 9,92 m, długość: 8,85 m, wysokość: 2,50 m, powierzchnia nośna 16,20 m2, masa - własna 2 673 kg, maksymalna: 3 400 kg, prędkość maksymalna 685 km/h na wysokości 6 900 m, prędkość przelotowa 520 km/h, prędkość lądowania 140 km/h, czas wznoszenia: 6,0 min na wysokość 5 700 m, pułap 11 550 m, zasięg: 560...1 000 km, uzbrojenie stałe: 2 km MG 131 i działko MK 108 kalibru 30 mm, możliwość montażu dodatkowego wyposażenia bojowego Rüstsätze.

[Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999:]
MESSERSCHMITT BF 109G-6.
Typ: jednomiejscowy myśliwiec dzienny. Napęd: jeden 12-cylindrowy silnik rzędowy Daimler Benz 605, chłodzony cieczą, o mocy startowej 1475 KM. Uzbrojenie: trzy działka Mauser MG 151 kalibru 20 mm, jedno strzelające przez śmigło i po jednym w gondolach pod skrzydłami; dwa karabiny maszynowe Rheinmetall Borsig MG 131 kalibru 13 mm, zamontowane nad silnikiem. Osiągi - prędkość maksymalna 620 km/h na wysokości 7000 m, czas wznoszenia na wysokość 5500 m 6 min. Masa całkowita 3145 kg. Wymiary - rozpiętość 11,24 m, długość 8,82 m, powierzchnia nośna 16,1 m2. Data rozpoczęcia produkcji - koniec 1942 roku.

[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.225:]
Messerschmitt Bf 109G. Kraj produkcji Niemcy, typ (Bf 109G-6) jednomiejscowy samolot myśliwski i myśliwsko-bombowy, napęd - dwunastocylindrowy odwrócony silnik widlasty Daimler-Benz DB 605 AM o mocy 1100 kW (1474 KM), osiągi - prędkość maksymalna 621 km/h, czas wznoszenia na wysokość 5700 m - 6 min, pułap praktyczny 11 550 m, zasięg 1000 km, masa własna 2673 kg, maksymalna masa startowa 3400 kg, wymiary - rozpiętość skrzydeł 9,92 m, długość 8,85 m, wysokość 2,50 m, uzbrojenie - działko 20 mm lub 30 mm wbudowane w silnik, dwa karabiny maszynowe 13 mm w przedniej, górnej części kadłuba, ładunek 250 kg bomb na podwieszeniach zewnętrznych.

[Gazety Wojenne. Nr 48. s.950:]
Messerchmitt Bf 109G-6. Na samolocie tego typu latał Herbert Rollwage. Należał on do 5/JG 53 "Asów pikowych" stacjonujących w Trapani na Sycylii. W ciągu całe wojny Rollwage odniósł 102 zwycięstwa. Strącił łącznie 44 "superfortece".
Typ - myśliwiec jednomiejscowy, wymiary - długość 9,02 m, rozpiętość skrzydeł 9,92 m, wysokość 3,40 m, napęd - silnik Daimler-Benz DB 605 A o mocy 1 475 KM, szybkość maksymalna 623 km/ godz., zasięg 725 km, pułap 11 750 m, maksymalna masa startowa 3 150 kg, uzbrojenie - 2 km-y MG 131 kal. 13 mm w przodzie samolotu, strzelające przez śmigło, 1 działko MK 108 kal 30 mm, strzelające przez oś śmigła oraz 2 działka MG 151/20 kal. 20 mm w skrzydłach.

[Gazety Wojenne. Nr 70. s.1390:]
MESSERSCHMITT Bf 109G-6. Model ten brał udział w walkach na wszystkich frontach od 1942 do 1945 r. Także w barwach lotnictwa fińskiego, w 34 eskadrze HLeLv (Suomen Ilmavoinen - lotnictwa fińskiego).
Typ - jednomiejscowy myśliwiec, napęd - silnik Daimler-Benz DB 605A o mocy 1 475 KM, wymiary - rozpiętość skrzydeł 9,92 m, długość 9,02 m, wysokość 3,40 m, szybkość maksymalna 632 km/godz., masa na pusto 2 700 kg, masa maksymalna przy starcie 3 150 kg, pułap 11 750 m, zasięg 725 km, uzbrojenie - 2 karabiny maszynowe MG 131 kal. 13 mm, działko MK 108 w osi śmigła oraz 2 działka MG 151/ 20 kal. 20 mm.

[Gazety Wojenne. Nr 74. s.1470:]
MESSERSCHMITT Bf 109G-6. Myśliwiec [używany m.in. przez] podporucznika Tibora Tobaka. Ów as lotnictwa węgierskiego odniósł na nim 5 zwycięstw i walczył do 16 kwietnia 1945 r. Jego bazą wypadową we wrześniu 1944 r. było lotnisko w Györ. W skład węgierskich Królewskich Sił Powietrznych weszło łącznie 439 samolotów typu Bf 109.
Typ - myśliwiec jednomiejscowy, wymiary - długość 9,02 m, rozpiętość skrzydeł 9,92 m, wysokość 3,40 m, napęd - silnik Daimler-Benz DB 605A o mocy 1 457 KM, szybkość maksymalna 623 km/godz. na wysokości 7 000 m, masa na pusto 2 700 kg, masa maksymalna startowa 3 150 kg, zasięg 725 km, pułap 11 150 m, uzbrojenie - 2 ciężkie karabiny maszynowe MG 131 kal. 13 mm w kadłubie, działko MK 108 kal. 30 mm w osi śmigła oraz 2 działka MG 151/20 kal. 20 mm pod skrzydłami.

Messerschmitt Bf 109 G-6/R1.
[:]
Zaczep pod kadłubem na bombę lub zasobnik bomb 250 kg.

Messerschmitt Bf 109 G-6/R2.
[:]
Uzbrojenie dodatkowe: dwie wyrzutnie pocisków moździerzowych.

Messerschmitt Bf 109 G-6/R4.
[:]
Skrzydła przystosowane do podwieszenia dwu lawet z działkami MK 108 kalibru 30 mm w opływowych osłonach.

Messerschmitt Bf 109 G-6/R6.
[:]
Skrzydła przystosowane do podwieszenia dwu lawet z działkami MG 151/20 kalibru 20 mm w opływowych osłonach.

Messerschmitt Bf 109 G-6/U2.
[:]
Drewniane usterzenie ogonowe, dostosowany do wyposażenia R4 lub R6.

Messerschmitt Bf 109 G-6/N.
[:]
Urządzenie FuG 25a ("swój-obcy"), szyby przeciwodblaskowe, osłony rur wydechowych, wyposażenie R6, FuG 350 "Naxos" Z: wykrywacz brytyjskiego radaru H2S.

Messerschmitt Bf 109 G-8.
[:]
Silnik DB 605 A-1 lub DB 605 AS, uzbrojenie - tylko działko MK 108 (kalibru 30 mm) lub MG 151/20 (kalibru 20 mm).

Messerschmitt Bf 109 G-10.
[:]
Silnik DB 605 DC z zwiększonym stopniu sprężania i z większą sprężarką, z instalacją MW 50, moc silnika 1471 kW (2000 KM), prędkość maksymalna 685 km/h na wysokości 7 400 m, uzbrojenie: podstawowe: 2 km MG 131 i działko MG 151/20 lub MK 108, dodatkowe urządzenia: "R" montowane w warsztatach polowych, "U" montowane w fabryce.

Messerschmitt Bf 109 G-10/R1.
[:]
Zaczepy na bombę 250 kg lub zestaw 4 bomb 50 kg zwalnianych wybiórczo, opancerzenie (5 mm) chłodnic oleju i glikolu oraz pompy paliwa.

Messerschmitt Bf 109 G-10/R2.
[:]
Silnik DB 605, moc silnika 1324 kW (1800 KM), uzbrojenie: tylko działko MG 151/20, wyposażenie: aparat fotograficzny, instalacja do dodatkowego zbiornika paliwa na 250 dm3, zasięg 850 km.

Messerschmitt Bf 109 G-10/R4.
[:]
Silnik DB 605 D z instalacją MW 50, moc startowa 1360 kW (1850 KM), dodatkowe uzbrojenie: dwa zasobniki pod skrzydłami z działkami MK 108 (kalibru 30 mm).

Messerschmitt Bf 109 G-10/R6.
[:]
Silnik DB 605 D z instalacją MW 50, moc startowa 1360 kW (1850 KM), dodatkowe uzbrojenie: dwa zasobniki pod skrzydłami z działkami MG 151/20 (kalibru 20 mm).

Messerschmitt Bf 109 G-10/U2.
[:]
Drewniane usterzenie ogonowe, przeciwciwciężar wywarzający usterzenie mocowany na kołnierzu zbiornika oleju - zdejmowany był, gdy zakładano uzbrojenie podskrzydłowe.

Messerschmitt Bf 109 G-12.
[:]
Przeróbka G-5, na uzbrojeniu od końca 1942 r., załoga 2 osoby.

Messerschmitt Bf 109 G-14.
[:]
Produkcja od końca 1944 r., silnik DB 605 AM z instalacją MW 50, standaryzowane wyposażenie przystosowane do zasobników R1 i R6.

Messerschmitt Bf 109 G-14/U4.
[:]
Produkcja od końca 1944 r., silnik DB 605 AM z instalacją MW 50, drewniane usterzenie, standaryzowane wyposażenie przystosowane do zasobników R1 i R6.

Messerschmitt Bf 109 G-16.
[:]
Silnik DB 605 D, opancerzone chłodnice, wyposażenie przystosowane do zasobników R1 i R6.

Avia S-199 : samolot myśliwski.
[Gazety Wojenne. Nr 115. s. 2290-2291:]
AVIA S-199. Myśliwiec Avia S-199 produkowany był w Czechosłowacji w oparciu o pozostawione przez Niemców, niewykorzystane części myśliwca Messerschmitt Bf 109G. Począwszy od maja 1948 r. Izraelowi dostarczono 25 samolotów tego typu. Typ - jednomiejscowy myśliwiec, wymiary - długość 9,10 m, rozpiętość skrzydeł 9,92 m, napęd - silnik Junkers Jumo 211 o mocy 1 370 KM, szybkość maksymalna 590 km/godz., masa na pusto 2 600 kg, maa maksymalna startowa 3 300 kg, zasięg 850 km, pułap 9 500 m, uzbrojenie - 2 karabiny maszynowe MG-131 kal. 13 mm, 2 karabiny maszynowe kal. 7,92 mm lub 2 działka MG-151, oraz 250 kg bomb.

Messerschmitt Bf 109 H-0.
[:]
Produkcja: kilka egzemplarzy, przeróbka płatowca F-4.

Messerschmitt Bf 109 H-1.
[:]
Produkcja: kilka egzemplarzy, użytkowany 1944 jako doświadczalny, przeróbka G-5 z kabiną ciśnieniową.

Messerschmitt Bf 109 K-0.
[:]
Silnik DB 605 DB z instalacją GM1, zmieniony kształt osłony silnika, dłuższy, ostrzejszy, kołpak śmigła, wyższe, drewniane, usterzenie pionowe.

Messerschmitt Bf 109 K-4.
[:]
Wymiary - rozpiętość: 9,92 m, długość: 8,85 m, wysokość: 2,50 m, powierzchnia nośna: 16,20 m2, masa - własna: - kg, maksymalna: 3 390 kg, prędkość maksymalna: 727 km/h na wysokości 6 000 m prędkość przelotowa: 645 km/h, prędkość lądowania: 145 km/h, prędkość wznoszenia: 24,5 m/s, czas wznoszenia: 3,0 min na wysokość 5 000 m, pułap: 12 500 m, zasięg: 590 km, kabina wysokościowa (ciśnieniowa), w trakcie produkcji wprowadzono działko MK 103 kalibru 30 mm w miejsce działka MK 108.





GALERIA MINIATUR
Messerschmitt Bf 109G, samolot myśliwski 1.

Messerschmitt Bf 109G, samolot myśliwski


National Air & Space Museum, Waszyngton, USA.
Copyright Żmuda, Tom [ www.tomzmudafotogallery.com ]
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) -
Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwski 2.

Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwski


Muzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków
Copyright Prajzner, Jerzy
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) -
Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwski 3.

Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwski


Muzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków.
Copyright Prajzner, Jerzy
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (3) -
Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwski 4.

Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwski


Muzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków.
Copyright Prajzner, Jerzy
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (4) -
Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwski 5.

Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwski


Muzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków.
Copyright Prajzner, Jerzy
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (5) -
Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwski 6.

Messerschmitt Bf 109G-6, samolot myśliwski


Muzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków.
Copyright Szarewicz, Bartek
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (6) -

© 1998-2024, Jurek
Strona może używać informacji przechowywanych w pikach cookies w celach identyfikacji sesji użytkownika, analizy statystycznej oraz przechowywania informacji o logowaniu i korzystaniu z zastrzeżonych zasobów. Pliki cookies mogą stosować zewnętrzne systemy rekamowe zamieszczone na stronie. Rodzaj informacji przechowywanych w tych plikach możliwy jest do analizy przez ich podgląd w przeglądarce internetowej. Jeżeli zasady funkcjonowania pików tego typu może narazić Twoją prywatność możesz wyłączyć zapisywanie tych plików na dysku w ustawieniach przeglądarki, użyć dodatkowych programów i skryptów blokujących te pliki lub zrezygnować z korzystania z tego serwisu. Sposób podglądu, edycji i usuwania cookies zależny jest od rodzaju przeglądarki - zapoznaj się z funkcjonowaniem tych opcji lub poproś o pomoc twórcę programu.