encyklopedia broni

Messerschmitt Bf 109 B-F, T, Z

typ, wersja -
załoga -
napęd -
rozpiętość -
długość -
wysokość -
pow. nośna -
masa -
prędkość -
pułap -
zasięg -
uzbrojenie -
inne brak

PAŃSTWA (1939-1945):
» Czechosłowacja
» Francja
» Japonia
» Niemcy
» 1. broń strzelecka (Niemcy)
» 2. artyleria (Niemcy)
» 3. wozy bojowe (Niemcy)
» 4. samoloty (Niemcy)
» 5. okręty (Niemcy)
» 6. inne uzbrojenie (Niemcy)
» Polska
» Stany Zjednoczone
» Wielka Brytania
» Włochy
» Związek Radziecki
» inne kraje

RODZAJE BRONI I UZBROJENIA:
» broń strzelecka
» artyleria
» wozy bojowe
» samoloty
» Albania, samoloty
» Argentyna, samoloty
» Australia, samoloty
» Austria, samoloty
» Belgia, samoloty
» Brazylia, samoloty
» Bułgaria, samoloty
» Chile, samoloty
» Czechosłowacja, samoloty
» Dania, samoloty
» Finlandia, samoloty
» Francja, samoloty
» Grecja, samoloty
» Hiszpania, samoloty
» Holandia, samoloty
» Japonia, samoloty
» Jugosławia, samoloty
» Kanada, samoloty
» Niemcy, samoloty
» Norwegia, samoloty
» Polska, samoloty
» Rumunia, samoloty
» Stany Zjednoczone, samoloty
» Syjam, samoloty
» Szwajcaria, samoloty
» Szwecja, samoloty
» Turcja, samoloty
» Węgry, samoloty
» Wielka Brytania, samoloty
» Włochy, samoloty
» Związek Radziecki, samoloty
» okręty
» inne uzbrojenie

ARTYKUŁY I UZUPEŁNIENIA:
» teksty o II wojnie światowej
» muzea, skanseny, pomniki
» galeria zdjęć broni i uzbrojenia

MENU - NAWIGACJA:
» strona główna


Strony: I wojna światowa, kalendarz, katalog monet, portal prywatny, seriale telewizyjne, web 2.0.




Porada: Przy wyższych rozdzielczościach ekranu zastosuj skrót klawiszowy "Ctrl" + "+" (Ctrl i plus) aby powiększyć wyświetlaną stronę. "Ctrl" + "-" (Ctrl i minus) pomniejsza. Aby przywrócić domyślne parametry wyświetlania zastosuj skrót "Ctrl" + "0" (Ctrl i zero).

Niemcy

Messerschmitt Bf 109 B-F, T, Z

samolot myśliwski

II wojna światowa 1939-1945, → samoloty, Niemcy
Messerschmitt Bf 109E-4, samolot myśliwski

Messerschmitt Bf 109E-4, samolot myśliwski



Brak informacji o autorze. Internet CD. Cover CD-ROM nr 10/00 #2.
- zobacz i komentuj w galerii -

« wstecz

Messerschmitt Bf 109 B-F, T, Z, samolot myśliwski

Nieoficjalne nazwy wersji: A = Anton, B = Bruno (Berta?), C = Cäsar, D = Dora, E = Emil, F = Friedrich, Z = Zwilling.

Wersje i odmiany

  • Messerschmitt Bf 109 B
    • Messerschmitt Bf 109 B-0 : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 B-1 : samolot myśliwski, oblot listopad 1936, w służbie od lutego 1937.
    • Messerschmitt Bf 109 B-2 : samolot myśliwski.
  • Messerschmitt Bf 109 C
    • Messerschmitt Bf 109 C-1 : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 C-2 : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 C-4 : samolot myśliwski, jeden egzemplarz.
  • Messerschmitt Bf 109 D
    • Messerschmitt Bf 109 D-0 : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 D-1 : samolot myśliwski.
  • Messerschmitt Bf 109 E
    • Messerschmitt Bf 109 E-0 : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 E-1 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 E-1/B : samolot myśliwski i bombowy (Jagdbomber - Jabo).
    • Messerschmitt Bf 109 E-3 : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 E-4 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 E-4/B : samolot myśliwski i bombowy.
      • Messerschmitt Bf 109 E-4/N : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 E-4/Trop : samolot myśliwski, produkcja od kwietnia 1941, wyposażenie: filtr przeciwpyłowy, przeznaczony do działań w Afrye Północnej.
    • Messerschmitt Bf 109 E-5 : samolot myśliwsko-rozpoznawczy, uzbrojenie - 2 km MG 17 (w kadłubie), wyposażenie: aparat forograficzny zamontowany w kadłubie za kabiną pilota.
      • Messerschmitt Bf 109 E-5/Trop : samolot myśliwsko-rozpoznawczy, produkcja od kwietnia 1941, wyposażenie: filtr przeciwpyłowy, przeznaczony do działań w Afrye Północnej.
    • Messerschmitt Bf 109 E-6 : samolot myśliwsko-rozpoznawczy.
    • Messerschmitt Bf 109 E-7 : samolot myśliwski, pochodna wersji E-4/N, z zaczepami dla odrzucanego zbiornika w miejsce bomby.
      • Messerschmitt Bf 109 E-7/Trop : samolot myśliwski (z filtrem przeciwpyłowym).
      • Messerschmitt Bf 109 E-7/U2 : samolot myśliwski, wsparcia wojsk lądowych.
      • Messerschmitt Bf 109 E-7/Z : samolot myśliwski z układem wspomagania mocy silnika na podtlenku azotu.
    • Messerschmitt Bf 109 E-8 : samolot myśliwski, wersja rozwojowa E-7.
    • Messerschmitt Bf 109 E-9 : samolot myśliwsko-rozpoznawczy, wywodzący się od E-8.
  • Messerschmitt Bf 109 T
    • Messerschmitt Bf 109 T-1 : pokładowy samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 T-2 : pokładowy samolot myśliwski.
  • Messerschmitt Bf 109 F
    • Messerschmitt Bf 109 F-1 : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 F-2 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 F-2/Z : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 F-2/Trop : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 F-3 : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 F-4 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 F-4/B : samolot myśliwski i bombowy.
      • Messerschmitt Bf 109 F-4/R1 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 F-4/R6 : samolot myśliwski.
      • Messerschmitt Bf 109 F-4/Z : samolot myśliwski.
    • Messerschmitt Bf 109 F-5 : samolot myśliwsko-rozpoznawczy.
    • Messerschmitt Bf 109 F-6 : samolot rozpoznawczy.
  • Messerschmitt Bf 109 Z : wersja eksperymentalna, będąca połączeniem dwóch kadłubów Bf 109 F.

Porównanie

Literatura i źródła

  1. Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000.
  2. Cover cd-rom nr 10/00 #2, Internet CD.
  3. Gazety Wojenne. Nr 15. s.291.
  4. Gazety Wojenne. Nr 21. s.410.
  5. Gazety Wojenne. Nr 29. s.570.
  6. Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999.
  7. Szewczyk Witold: Samoloty z którymi walczyli Polacy. Warszawa 1997.

Edycja

Przypisy

FIXME
Messerschmitt Bf 109 B-0.
[:]
Napęd: silnik Jumo 210 A uzbrojenie: 3 km 7,92 mm MG 17 (2 nad silnikiem, 1 strzelający przez wydrążony wał śmigła) konstrukcja: całkowicie metalowa, półskorupowa, osłona kabiny z płaskich płyt szkła organicznego, zespół silnikowy montowany jako kompletny, skrzydła dwudźwigarowe z pracującym pokryciem, sloty typu Handley Page działające automatycznie klapy i lotki szczelinowe, konstrukcja usterzenia metalowa, stery kryte płótnem, podwozie główne o wąskim rozstawie kół, chowane w skrzydła na zewnątrz.

Messerschmitt Bf 109 B-2.
[:]
Produkcja od lata 1937, załoga: 1 napęd: silnik Jumo 210 Da moc silnika: 470 kW (640 KM) śmigło: dwupłatowe o zmiennym skoku wymiary - rozpiętość: 9,87 m wymiary - długość: 8,55 m wymiary - wysokość: 2,45 m powierzchnia nośna: 16,4 m2 masa - własna: 1 505 kg masa - maksymalna: 2 150 kg prędkość maksymalna: 465 km/h na wysokości 4 000 m prędkość przelotowa: 350 km/h prędkość lądowania: 120 km/h prędkość wznoszenia: - m/s czas wznoszenia: 9,8 min na wysokość 6 000 m pułap: 8 200 m zasięg: 690 km.

Messerschmitt Bf 109 C-1.
[...:]
Napęd: silnik Jumo 210 Ga z głębszą chłodnicą wymiary - rozpiętość 9,87 m, długość 8,55 m, wysokość 2,45 m, powierzchnia nośna: 16,4 m2 masa własna 1 600 kg, masa maksymalna 2 300 kg, prędkość maksymalna: 470 km/h na wysokości 4 000 m prędkość przelotowa: 344 km/h prędkość lądowania: 120 km/h czas wznoszenia: 8,75 min na wysokość 5 000 m pułap: 8 400 m zasięg: 650 km uzbrojenie - 4 km 7,92 mm MG 17 (2 w kadłubie i 2 w skrzydłach).

[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.221:]
Messerschmitt Bf 109B, Bf 109C i Bf 109D. Kraj produkcji Niemcy, typ (Bf 109C-1) jednomiejscowy samolot myśliwski, napęd - dwunastocylindrowy odwrócony silnik widlasty Junkers Jumo 210Ga o mocy 522 kW (700 KM), osiągi - prędkość maksymalna 470 km/h, czas wznoszenia na wysokość 5000 m - 8 min 45 s, pułap praktyczny 8400 m, zasięg 652 km, masa własna 1597 kg, maksymalna masa startowa 2296 kg, wymiary - rozpiętość skrzydeł 9,87 m, długość 8,55 m, wysokość 2,40 m, uzbrojenie - dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w przedniej, górnej części kadłuba, dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w krawędziach natarcia skrzydeł.

Messerschmitt Bf 109 C-2.
[:]
Uzbrojenie - 5 km 7,92 mm MG 17 (2 w kadłubie, 2 w skrzydłach, 1 z lufą w piaście śmigła).

Messerschmitt Bf 109 C-4.
[:]
Produkcja - jeden egzemlarz. uzbrojenie: 1 działko MG FF kal. 20 mm na silniku.

Messerschmitt Bf 109 D-0.
[:]
Napęd - silnik Daimler Benz DB 600 Aa moc silnika 725 kW (986 KM), uzbrojenie - 1 działko MG FF kal. 20 mm na silniku, konstrukcja - wprowadzono wzmocnienia konstrukcji.

Messerschmitt Bf 109 D-1.
[:]
Wymiary - rozpiętość: 9,87 m wymiary - długość: 8,60 m wymiary - wysokość: 2,56 m powierzchnia nośna: 16,4 m2 masa - własna: 1 798 kg masa - maksymalna: 2 420 kg prędkość maksymalna: 574 km/h na wysokości 3 500 m prędkość przelotowa: - km/h prędkość lądowania: 120 km/h prędkość wznoszenia: 15,16 m/s czas wznoszenia: - min na wysokość - m pułap: 10 000 m zasięg: 560 km.

Messerschmitt Bf 109 E-0.
[:]
Okres produkcji koniec 1938, produkcja 10 sztuk, napęd silnik DB 601 A-1 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, moc startowa silnika 772 kW (1050 KM), moc silnika 596 kW (810 KM) na wysokości 3 700 m, uzbrojenie - 4 km 7,92 mm MG 17 (2 w kadłubie i 2 w skrzydłach).

Messerschmitt Bf 109 E-1 Emil.
[:]
W służbie od lutego 1939, wymiary - rozpiętość 9,87 m, długość 8,64 m, wysokość 2,50 m, powierzchnia nośna: 16,4 m2 masa - własna: 1 840 kg masa - maksymalna: 2 505 kg prędkość maksymalna: 550 km/h na wysokości 3 390 m prędkość przelotowa: 480 km/h prędkość lądowania: 130 km/h prędkość wznoszenia: 15,5 m/s czas wznoszenia: 6,2 min na wysokość 5 000 m pułap: 10 500 m zasięg: 660 km uzbrojenie: 4 km 7,92 mm MG 17 (2 w kadłubie i 2 w skrzydłach) w dalszych seriach montowano w skrzydłach działka MG FF kal. 20 mm zamiast km konstrukcja: szyba kuloodporna nakładana na szybę czołową.

Messerschmitt Bf 109 E-1/B.
[:]
Zaczep pod kadłubem na bombę 50 kg.

Messerschmitt Bf 109 E-3.
[:]
Okres produkcji od końca 1939, napęd: silnik DB 601 Aa, moc silnika 864 kW (1175 KM), wymiary - rozpiętość 9,87 m, długość 8,64 m, wysokość 2,50 m, powierzchnia nośna 16,4 m2, masa - własna 1 900 kg, maksymalna 2 665 kg, prędkość maksymalna 560 km/h na wysokości 4 440 m, prędkość przelotowa 483 km/h, prędkość lądowania 130 km/h, prędkość wznoszenia 16,66 m/s, czas wznoszenia 7,1 min na wysokość 6 000 m, pułap 10 900 m, zasięg 660 km, uzbrojenie: 1 działko MG FF kal. 20 mm na silniku (nie używane - kłopoty z eksploatacją).

[Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999:]
Typ: jednomiejscowy samolot myśliwski, napęd: jeden 12-cylindrowy silnik rzędowy Daimler Benz DB 601Aa, chłodzony cieczą, o mocy startowej 1175 KM, uzbrojenie: dwa działka MG/FF 20 mm zamontowane w skrzydłach, dwa zsynchronizowane karabiny aszynowe MG 17 7,9 mm zamontowane nad silnikiem, osiągi: prędkość maksymalna 560 km/h na wysokości 4000 m, czas wznoszenia na wysokość 5900 m 6 min 12 s, masa startowa 2 380 kg, wymiary: rozpiętość 9,86 m, długość 8,64, powierzchnia nośna 16,4 m2, data rozpoczęcia produkcji luty 1939 r.

Messerschmitt Bf 109 E-4.
[:]
Produkcja od lata 1940, uzbrojenie - 2 km MG 17 (w kadłubie), 2 działka MG FF (w skrzydłach), konstrukcja - pancerz chroniący pilota.

[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.222:]
Messerschmitt Bf 109E-1 do E-4. Kraj produkcji Niemcy, typ (Bf 109E-4) jednomiejscowy samolot myśliwski, napęd - dwunastocylindrowy odwrócony silnik widlasty Daimler-Benz DB 601 Aa o mocy 876 kW (1175 KM), osiągi - prędkość maksymalna 560 km/h, czas wznoszenia na wysokość 6000 m - 7 min 45 s, pułap praktyczny 10 500 m, zasięg 660 km, masa własna 2125 kg, normalna masa startowa 2510 kg, maksymalna masa startowa 2665 kg, wymiary - rozpiętość skrzydeł 9,87 m, długość 8,64 m, wysokość 2,50 m, uzbrojenie - dwa działka 20 mm w krawędziach natarcia skrzydeł, dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w przedniej górnej części kadłuba.

[Gazety Wojenne. Nr 15. s.291:]
Messerschmitt Bf 190E-4 / Me-109. Najbardziej rozpowszechniony z samolotów myśliwskich III Rzeszy. Wprowadzenie w użytek tej maszyny było wielki technicznym sukcesem w dziedzinie aerodynamiki, napędu i uzbrojenia. Z wspólczesnych mu samolotów mógł z nim rywalizować jedynie brytyjski Spitfire.
Typ - myśliwiec jednomiejscowy, długość 8,19 m, rozpiętość skrzydeł 9,87 m, pułap 11 000 m, napęd - silnik DB.601 A o mocy 1 100 KM, szybkość 567 km/godz. na wysokości 3 750 m, maksymalna masa startowa 2 500 kg, uzbrojenie - 3 działka MG.FF kal. 20 mm, 2 k.m. MG 17 kal. 7,9 mm.

Messerschmitt Bf 109 E-4/B.
[:]
Zaczepy na 4 bomby 50 kg lub jedną 250 kg.

Messerschmitt Bf 109 E-4/N : samolot myśliwski.
[:]
Napęd - silnik DB 601 N o zwiękzonym stopniu sprężania, moc silnika 934 kW (1270 KM) mocy krótkotrwałej na wysokości 5000 m.

Messerschmitt Bf 109 E-6.
[:]
Napęd - silnik DB 601 N.

Messerschmitt Bf 109 E-7.
[:]
Napęd - silnik DB 601 N, wyposażenie - instalacja i zaczep na dodatkowy zbiornik paliwa 250 dm3 lub bombę 250 kg.

[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.223:]
Messerschmitt Bf 109E-5 do E-9. Kraj produkcji Niemcy, typ (Bf 109E-7) jednomiejscowy samolot myśliwski, napęd - dwunastocylindrowy odwrócony silnik widlasty Daimler-Benz DB 601 N o mocy 895 kW (1200 KM), osiągi - (szacunkowa) prędkość maksymalna 560 km/h, czas wznoszenia na wysokość 6000 m - 7 min 45 s, pułap praktyczny 10 500 m, zasięg 660 km, (szacunkowa) masa własna 2125 kg, maksymalna masa startowa 2915 kg, wymiary - rozpiętość skrzydeł 9,87 m, długość 8,64 m, wysokość 2,50 m, uzbrojenie - dwa działka 20 mm w krawędziach natarcia skrzydeł, dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w przedniej górnej części kadłuba, ładunek bomb na podwieszeniach zewnętrznych 250 kg.

[Gazety Wojenne. Nr 21. s.410:]
Messerschmitt BF 109 E-7. Typ - myśliwiec jednomiejscowy, wymiary - długość 8,74 m, wysokość 3,40 m, rozpiętość skrzydeł 9,86 m, napęd - silnik Dailmer Benz DB 601N o mocy 1 200 KM, szybkość maksymalna 578 km/godz., pułap 11 000 m, zasięg 1 095 km, uzbrojenie - 1 działko MG FF kal. 20 mm i 4 k.m. MG 17 kal. 7,9 mm.

Messerschmitt Bf 109 E-7/Trop.
[:]
Napęd: silnik DB 601 N wyposażenie: instalacja i zaczep na dodatkowy zbiornik paliwa 250 dm3 lub bombę 250 kg, filtr przeciwpyłowy, przeznaczony do działań w Afrye Północnej.

Messerschmitt Bf 109 E-7/U2.
[:]
Napęd - silnik DB 601 N wyposażenie: instalacja i zaczep na dodatkowy zbiornik paliwa 250 dm3 lub bombę 250 kg, płyta pancerna 5 mm do ochrony chłodnic i pompy paliwa przed ostrzałem z ziemi.

Messerschmitt Bf 109 E-7/Z.
[:]
Napęd: silnik DB 601 N instalacja GM 1 wtrysku podtlenku azotu do sprężarki na większych wysokościach.

Messerschmitt Bf 109 E-8.
[:]
Napęd: silnik DB 601 E moc silnika: 993 kW (1350 KM).

Messerschmitt Bf 109 T-1 i T-2.
[:]
Konstrukcja: powiększona powierzchnia nośna i mechanizacja płata, kadłub przystosowano do katapulty i haka hamującego. Z braku lotniskowców używane w Norwegii (małe lotnisko koło Bergen), później bazowały na wyspie Helgoland.

Messerschmitt Bf 109 F-1.
[:]
W służbie od wiosny 1941, napęd - silnik DB 601 E, moc startowa 993 kW (1350 KM), uzbrojenie - 2 km MG 17 (w kadłubie) i 1 działko MG FF/M 20 mm (mocowane do silnika).

Messerschmitt Bf 109 F-2.
[:]
Wymiary - rozpiętość: 9,90 m wymiary - długość: 8,85 m wymiary - wysokość: 2,67 m powierzchnia nośna: 16,20 m2 masa - własna: 2 353 kg masa - maksymalna: 2 800 kg prędkość maksymalna: 600 km/h na wysokości 6 000 m prędkość przelotowa: 571 km/h prędkość lądowania: - km/h prędkość wznoszenia: 19,6 m/s czas wznoszenia: 5,2 min na wysokość 5 000 m pułap: 11 000 m zasięg: 850 km uzbrojenie: 2 km MG 17, 1 km MG 151/15 15 mm mocowany na silniku o większej szybkostrzelności.

[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.224:]
Messerschmitt Bf 109F. Kraj produkcji Niemcy, typ (Bf 109F-2) jednomiejscowy samolot myśliwski, napęd - dwunastocylindrowy odwrócony silnik widlasty Daimler-Benz DB 601 N o mocy 895 kW (1200 KM), osiągi - prędkość maksymalna 600 km/h, czas wznoszenia na wysokość 5000 m - 5 min 12 s, pułap praktyczny 11 000 m, zasięg 880 km, masa własna 2353 kg, maksymalna masa startowa 3066 kg, wymiary - rozpiętość skrzydeł 9,92 m, długość 8,94 m, wysokość 2,60 m, uzbrojenie - 15 mm działko wbudowane w silnik i dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w przedniej, górnej części kadłuba.

[Gazety Wojenne. Nr 29. s.570:]
MESSERSCHMITT Bf 109 F2. Wersja F2 była kolejnym ulepszeniam modelu 109. Dobrze pilotowany, mógł on stawić czoło wszystkim ówczesnym przeciwnikom. Na wyposażeniu m.in. 9. Eskadry 54. Grupy Myśliwskiej na froncie wschodnim.
Typ - myśliwiec jednomiejscowy, długość 8,74 m, wysokość 3,40 m, rozpiętość skrzydeł 9,86 m, napęd - silnik Daimler Benz DB 601N o mocy 1 200 KM, szybkość maksymalna 628 km/godz., pułap 11 000 m, zasięg 1 095 km, maksymalna masa startowa 2 767 kg, masa całkowita na pusto 2 014 kg, uzbrojenie - 1 działko MG-151 kal. 15 mm i k.m. MG 17 kal. 7,9 mm.

Messerschmitt Bf 109 F-2/Z.
[:]
Konstrukcja: instalacja GM 1.

Messerschmitt Bf 109 F-2/Trop.
[:]
wyposażenie: filtr przeciwpyłowy, zestaw "przeżycia" w wypadku lądowania na pustyni.

Messerschmitt Bf 109 F-3.
[:]
Napęd - silnik DB 601 E benzyna: tylko 87-oktanowa.

Messerschmitt Bf 109 F-4.
[:]
Wymiary - rozpiętość 9,90 m, długość 8,85 m, wysokość 2,67 m, powierzchnia nośna 16,20 m2, masa - własna: 2 390 kg masa - maksymalna: 2 900 kg prędkość maksymalna: 624 km/h na wysokości 6 500 m prędkość przelotowa: 560 km/h prędkość lądowania: 130 km/h prędkość wznoszenia: 21,8 m/s czas wznoszenia: - min na wysokość - m pułap: 12 000 m zasięg: - km uzbrojenie: 1 działko MG 151/20 kalibru 20 mm na silniku.
Konstrukcja: zbiorniki z warstwą samozalepiającą się po przestrzeleniu, szklana płyta pancerna za głową pilota oraz stalowa płyta nad głową.

Messerschmitt Bf 109 F-4/B.
[:]
Wyposażenie - zaczep na bombę 250 kg.

Messerschmitt Bf 109 F-1/R1.
[:]
Uzbrojenie - dodatkowo 2 działka MG 151/20 doczepiane pod skrzydłami.

Messerschmitt Bf 109 F-4/R6.
[:]
Dodatkowe Rüstsätze - zaczep na bombę 250 kg lub odrzucany zbiornik paliwa 250 dm3 lub przez adapter ER 4 cztery bomby 50 kg.

Messerschmitt Bf 109 F-4/Z.
[:]
Instalacja GM1.

Messerschmitt Bf 109 F-5.
Uzbrojenie: 2 km MG 17 wyposażenie: aparat fotograficzny za kabiną, dodatkowt zbiornik paliwa 250 dm3

Messerschmitt Bf 109 F-6.
Bez uzbrojenia możliwość zastosowania różnych zestawów aparatów fotograficznych.




© 1998-2024, Jurek
Strona może używać informacji przechowywanych w pikach cookies w celach identyfikacji sesji użytkownika, analizy statystycznej oraz przechowywania informacji o logowaniu i korzystaniu z zastrzeżonych zasobów. Pliki cookies mogą stosować zewnętrzne systemy rekamowe zamieszczone na stronie. Rodzaj informacji przechowywanych w tych plikach możliwy jest do analizy przez ich podgląd w przeglądarce internetowej. Jeżeli zasady funkcjonowania pików tego typu może narazić Twoją prywatność możesz wyłączyć zapisywanie tych plików na dysku w ustawieniach przeglądarki, użyć dodatkowych programów i skryptów blokujących te pliki lub zrezygnować z korzystania z tego serwisu. Sposób podglądu, edycji i usuwania cookies zależny jest od rodzaju przeglądarki - zapoznaj się z funkcjonowaniem tych opcji lub poproś o pomoc twórcę programu.