typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Samolot myśliwski.
…
Caudron Renault CR-714C1 Cyclone.
[Nemecek Vaclav: Vojenska letadla (2). Mezi dvema svetovymi valkami. Praha 1990:]
Caudron 714 C1.
Samolot jednopłatowy, rok budowy 1938, załoga 1,
wymiary: rozpiętość 8,95 m, długość 8,10 m, powierzchnia nośna 12,65 m2,
masa własna 1 370 kg, masa startowa 1 750 kg,
napęd: 1 silnik rzędowy Renault 12 Ro I o mocy 450 kM,
prędkość maksymalna 485 km/h, zasięg 890 km, pułap 8 700 m,
czas wznoszenia 6,75 min na wysokość 4 000 m,
uzbrojenie: 4 karabiny maszynowe.
[Morgała Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1939-1945. Warszawa 1976:]
Konstruktor Marcel Riffard.
W dniu 18 VII 1936 r. został oblatany pierwszy prototyp oznaczony jako C-710-01.
W grudniu 1937 r. oblatano następny prototyp C-713,, we
wrześniu 1938 r. wypuszczono ostatni prototyp C-714, który miał
wzmocnioną konstrukcję płatowca, doskonalszy profil skrzydła oraz
szereg innych ulepszeń.
Produkcję zlecono firmie Renault, która rozpoczęła montaż serii w połowie 1939 r.
Maszyny seryjne nosiły oznaczenie CR-714C1.
Produkcję przerwano po wypuszczeniu 90 egzemplarzy, z czego znaczną część sprzedano do
Finlandii, a resztę pozostawiono w Armee de l'Air.
Caudron CR--714C1 był jednym z nielicznych samolotów klasy LSM produkowanym seryjnie.
Konstrukcja.
Jednosilnikowy dolnopłat myśliwski z chowanym podwoziem,
o konstrukcji całkowicie drewnianej (rys. 9). Silnik Renault 12 R01
o mocy 450 KM, śmigło trójpłatowe Ratier 16/496 o skoku zmiennym
w locie.
Uzbrojenie.
4 k.m. niezsynchronizowane typu MAC wz 1934 (M-39) kal. 7,5
mm, zamocowane po 2 pod każdym płatem.
Dane techniczne.
Wymiary: rozpiętość 8,95 m; długość 8,50 m; wysokość 2,75 m;
powierzchnia nośna 12,47 m2.
Ciężary: własny 1400 kG, całkowity 1745 kG.
Osiągi: prędkość maksymalna 484 km/h na wysokości 4000 m,
czas wznoszenia na 4000 m 7 min, pułap 9100 m, zasięg 890 km.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975:]
Okres używania 1938-1940; (PL-1940), wyprodukowano 100 sztuk,
załoga 1 osoba, silnik 1 x 450 kM,
wymiary - rozpiętość 8,9 m, długość 8,5 m,
ciężar - całkowity 1 750 kg, własny 1 400 kg,
prędkość maksymalna 485 km/h, pułap 9 100 m, zasięg 895 km,
uzbrojenie: 4 km 7,6 mm lub 2 działka 20 mm.
Używane w 1/145 dywizjonie myśliwskim \"Warszawskim\" w czerwcu 1940.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.83:]
Caudron C.714 Cyclone.
Samolot był próbą (nieudaną) stworzenia taniego i prostego w budowie lekkiego myślliwca przechwytującego
w oparciu o bardzo udaną serię drewnianych samolotów wyścigowych. Prototyp, C.710.01, oblatano w lipcu 1936
z silnikiem Renault 12R-01 o mocy 335,5 kW (450 KM) i uzbrojony w dwa działka 20 mm.
C.710 przebudowano na prototyp C.713.01 wprowadzając chowane podwozie i zmianiając statecznik.
C.713 był podstawą do budowy prototypu C.714.01 ze wzmocnioną konstrukcją i zmienionym skrzydłem.
Był on wzorem do wersji seryjnej C.714C.1 zbudowanej w 92 egzemplarzach (w tym dla Finlandii).
Weszły one do ograniczonej służby na początku 1940 po upadku Francji. Dziewięć z tych samolotów
używane było przez Francję Vichy a później przez Niemców do szkolenia pilotw myśliwskich.
Używane także w polskim pułku myśliwskim, stacjonującym w Lyon-Bron w maju 1940.
Kraj produkcji - Francja, typ - (C.714C.1) jednomiejscowy lekki myśliwiec przechwytujący,
napęd - dwunastocylindrowy odwrócony silnik widlasty Renault 12R-03 o mocy 373 kW (500 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 460 km/h, czas wznoszenia na wysokość 4000 m - 9 min 40 s,
pułap praktyczny 9100 m, zasięg 900 km,
masa własna 1395 kg, maksymalna masa startowa 1880 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 8,97 m, długość 8,63 m, wysokość 2,87 m,
uzbrojenie - cztery karabiny maszynowe 7,5 mm w dwóch prowadnicach wpuszczonych pod skrzydłami.
"Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000.",
"Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975.",
"Morgała Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1939-1945. Warszawa 1976.",
"Nemecek Vaclav: Vojenska letadla (2). Mezi dvema svetovymi valkami. Praha 1990.",