typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Rozpoznawcza łódź latająca.
Do 18 D-1:
Kadłub całkowicie metalowy, w kształcie łodzi dwuredanowej. W zakończeniu dna wstawiony ster wodny. Kadłub zawierał siedem komór wodoszczelnych. W całości z kadłubem wykonano występy stabilizujące, zamiast dodatkowych pływaków, wykorzystane także jako komory wodoszczelne. Fotele pilotów obok siebie, nawigator i radiooperator za nimi. Płat dwudźwigarowy, metalowy, część środkowa kryta blachą, części zewnętrzne-płótnem. Lotki i klapy zawieszone poza profilem skrzydła (typu Junkers). Usterzenie metalowe, nosek kryty blachą, reszta płótnem.
…
Dornier Do 18 E : rozpoznawcza łódź latająca.
[...:]
Załoga 4...6 ludzi.
15 marca 1935 r. został oblatany prototyp Do 18a z silnikami wysokoprężnymi
Jumo 5 o mocy 397 kW (540 KM).
Zamówienie było złożone na samolot pocztowy, ale w rzeczywistości miał to
być samolot rozpoznawczy morski. Cztery prototypy miały rejestrację
Deutsche Lufthansa. Zostały one następnie ujednolicone i oznaczone
jako Do 18 E.
Dornier Do 18 D-1 : rozpoznawcza łódź latająca.
[Nemecek Vaclav: Vojenska letadla (2). Mezi dvema svetovymi valkami. Praha 1990:]
Samolot jednopłatowy, rok budowy 1935, załoga 4,
rozpiętość 23,70 m, długość 19,23 m, powierzchnia nośna 98,20 m2,
masa własna 6 600 kg, masa startowa 10 000 kg,
napęd: 2 silniki rzędowe Jumo 205C o mocy 600 kM każdy,
prędkość maksymalna 260 km/h, zasięg 2 220 km, pułap 4 300 m,
czas wznoszenia 6 min na wysokość 1 000 m,
uzbrojenie: 2 ruchome karabiny maszynowe, 150 kg bomb.
[...:]
Samolot dla wojska. Dostarczane od 1936 r.
Napęd silniki Jumo 205 C o mocy 441 kW (600 KM).
Uzbrojenie
dwa karabiny MG 15 (kal. 7,92 mm): przed kabiną pilotów i za tylnym silnikiem. Pod prawym skrzydłem były zaczepy na dwie bomby po 50 kg.
Rozpiętość 23,70 m; długość 19,25 m, wysokość 5,32 m.
Powierzchnia nośna 97,65 m2,
masa własna 5800 kg, masa maksymalna 10000 kg,
prędkość maksymalna 245 km/h na wysokości 0 m,
prędkość przelotowa 215 km/h, prędkość lądowania 90 km/h,
prędkość wznoszenia 3,4 m/s,
pułap 5310 m, zasięg 4225 km.
Dornier Do 18 G-1 : rozpoznawcza łódź latająca.
[...:]
Produkcja od lata 1939 r.
Silniki Jumo 205 D mocy 647 kW (880 KM).
Uzbrojenie
przednie stanowisko wyposażono w karabin MG 131 (kal. 13 mm), zaś w tylnym
zainstalowano wieżę obrotową, sterowaną hydraulicznie, z działkiem MG 151
(kal. 20 mm).
Wprowadzono także zaczepy na pomocnicze rakiety startowe.
Rozpiętość 23,70 m, długość 19,38 m, wysokość 5,32 m,
powierzchnia nośna 98,0 m2,
Masa własna 5978 kg, masa maksymalna 10795 kg,
prędkość maksymalna 267 km/h na wysokości 2000 m,
prędkość przelotowa 228 km/h, prędkość lądowania 90 km/h,
czas wznoszenia 17,5 min na 2000 m,
pułap 4200 m, zasięg 3500 m.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.108:]
Dornier Do 18.
Kraj produkcji Niemcy, typ (Do 18G-1) czteromiejscowa łódź latająca,
napęd - dwa 6-cylindrowe przeciwsobne silniki Diesla Junkers Jumo 205D o mocy 656 kW (880 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 267 km/h, czas wznoszenia na wysokość 2000 m - 17 min 30 s,
pułap praktyczny 4200 m, zasięg 3500 km,
masa własna 5980 kg, normalna masa startowa 10 000 kg, maksymalna masa startowa 10 800 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 23,70 m, długość 19,37 m, wysokość 5,32 m,
uzbrojenie - ruchome działko 20 mm w wieżyczce grzbietowej,
ruchomy karabin maszynowy na dziobie,
ładunek 100 kg bomb na podwieszeniach zewnętrznych.
"Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000.",
"Nemecek Vaclav: Vojenska letadla (2). Mezi dvema svetovymi valkami. Praha 1990.",
"Szewczyk Witold: Samoloty z którymi walczyli Polacy. Warszawa 1997.",
![]() |
1. Dornier Do 18, rozpoznawcza łódź latającaBrak informacji o autorze. Deutsche Flugzeuge. Tafel 1. b) Seeflegzeuge. 1941. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - |
![]() |
2. Dornier Do 18, rozpoznawcza łódź latającaBrak informacji o autorze. Deutsche Flugzeuge. Tafel 1. b) Seeflegzeuge. 1941. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - |
![]() |
3. Dornier Do 18, rozpoznawcza łódź latającaBrak informacji o autorze. Deutsche Flugzeuge. Tafel 1. b) Seeflegzeuge. 1941. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (3) - |