encyklopedia broni

Messerschmitt Me 262 Schwalbe

typ, wersja -
załoga -
napęd -
rozpiętość -
długość -
wysokość -
pow. nośna -
masa -
prędkość -
pułap -
zasięg -
uzbrojenie -
inne brak

PAŃSTWA (1939-1945):
» Czechosłowacja
» Francja
» Japonia
» Niemcy
» 1. broń strzelecka (Niemcy)
» 2. artyleria (Niemcy)
» 3. wozy bojowe (Niemcy)
» 4. samoloty (Niemcy)
» 5. okręty (Niemcy)
» 6. inne uzbrojenie (Niemcy)
» Polska
» Stany Zjednoczone
» Wielka Brytania
» Włochy
» Związek Radziecki
» inne kraje

RODZAJE BRONI I UZBROJENIA:
» broń strzelecka
» artyleria
» wozy bojowe
» samoloty
» Albania, samoloty
» Argentyna, samoloty
» Australia, samoloty
» Austria, samoloty
» Belgia, samoloty
» Brazylia, samoloty
» Bułgaria, samoloty
» Chile, samoloty
» Czechosłowacja, samoloty
» Dania, samoloty
» Finlandia, samoloty
» Francja, samoloty
» Grecja, samoloty
» Hiszpania, samoloty
» Holandia, samoloty
» Japonia, samoloty
» Jugosławia, samoloty
» Kanada, samoloty
» Niemcy, samoloty
» Norwegia, samoloty
» Polska, samoloty
» Rumunia, samoloty
» Stany Zjednoczone, samoloty
» Syjam, samoloty
» Szwajcaria, samoloty
» Szwecja, samoloty
» Turcja, samoloty
» Węgry, samoloty
» Wielka Brytania, samoloty
» Włochy, samoloty
» Związek Radziecki, samoloty
» okręty
» inne uzbrojenie

ARTYKUŁY I UZUPEŁNIENIA:
» teksty o II wojnie światowej
» muzea, skanseny, pomniki
» galeria zdjęć broni i uzbrojenia

MENU - NAWIGACJA:
» strona główna


Strony: I wojna światowa, kalendarz, katalog monet, portal prywatny, seriale telewizyjne, web 2.0.




Porada: Przy wyższych rozdzielczościach ekranu zastosuj skrót klawiszowy "Ctrl" + "+" (Ctrl i plus) aby powiększyć wyświetlaną stronę. "Ctrl" + "-" (Ctrl i minus) pomniejsza. Aby przywrócić domyślne parametry wyświetlania zastosuj skrót "Ctrl" + "0" (Ctrl i zero).

Niemcy

Messerschmitt Me 262 Schwalbe

odrzutowy samolot myśliwski

II wojna światowa 1939-1945, → samoloty, Niemcy
Messerschmitt Me 262 Schwalbe, odrzutowy samolot myśliwski

Messerschmitt Me 262 Schwalbe, odrzutowy samolot myśliwski



Public domain U.S. Air Force.
- zobacz i komentuj w galerii -

« wstecz

Messerschmitt Me 262 Schwalbe, odrzutowy samolot myśliwski

Schwalbe, Sturmvogel, Heimatschützer: obrońca ojczyzny.

Wersje i odmiany

  • Me 262 V1 : pierwszy prototyp (PC+UA) z jednym silnikiem tłokowym Junkers Jumo 210G, później wyposażono go w turboodrzutowe silniki BMW 003.
  • Me 262 V2 : testowy płatowiec do przymiarki z silnikami turboodrzutowymi BMW 003.
  • Me 262 V3 : testowy płatowiec (PC+UC) z dwoma silnikami turboodrzutowymi Junkers Jumo 004, pierwszy prototyp oblatywany przez specjalnych pilotów doświadczalnych, czwarty prototyp.
  • Me 262 V4 : (PC+UD) podobna konfiguracja.
  • Me 262 V5 : wyposażony w dwa silniki Jumo 004; ten PC+UD wyposażono w zabudowane na stałe podwozie przednie, gdy poprzednie miały kółko tylne.
  • Me 262 V6 : ostateczna wersja prototypu VI+AA wyposażona w dwa lżejsze silniki Jumo 004B-1, trójpodporowe składane podwozie.
  • Me 262 V7 : (VI+AB) był podobny, lecz z przekonstruowaną owiewką kabiny i hermetyzowaną kabiną. Wiele kolejnych prototypów (Versusch) było zmienianych dla testowania silników, radia, radaru i systemów uzbrojenia.
  • Me 262 A-0 : przedprodukcyjny płatowiec bazujący na Me 262V7. Wyprodukowano 23 egzemplarze, które przekazano do centrum lotów testowych w Rechlin (Ekdo 262) w końcu kwietnia 1944 r.
  • Me 262 A-1a : standardowy myśliwiec przechwytujący z dwoma silnikami Jumo 004B-1 i czterema dziatkami Rheinmetall-Borsig Mk108A-3 kal. 30 mm, celownikiem Revi 16B, radiem FuG16zY.
  • Me 262 A-1a/U1 : oznaczenie dla modelu wyposażonego w dwa działka MG151, dwa MK103 i dwa MK108.
  • Me 262 A-1a/U3 : samolot rozpoznawczy (przeróbka wersji myśliwskiej).
  • Me 262 A-2a Sturmvogel : standardowy samolot myśliwsko-bombowy podobny do Me 262A-1a, ale z dwoma węzłami Schloss 503A-1 przystosowanymi do podwieszenia dwóch bomb 250 kg i uzbrojeniem zredukowanym do dwóch 30 mm działek MK.
  • Me 262 A-2a/U2 : był próbnym rozwiązaniem z przeszklonym nosem, celownikiem bombowym Lofte 7H i wyposażeniem dla bombardiera leżącego twarzą w dół.
  • Me 262 A-3a : doświadczalny samolot do spełniania roli samolotu bliskiego wsparcia.
  • Me 262 A-5a : myśliwsko-rozpoznawczy z możliwością zabudowy albo dwóch zabudowanych pod kątem kamer Rb50/30 lub jednej Rb75/30; adaptowany do potrzeb rozpoznania Me 262A-1a/U3 byt używany w niewielkiej liczbie egzemplarzy.
  • Me 262 B-1a : przebudowana wersja treningowa, dwusterowa ze zmienioną owiewką kabiny. Zrezygnowanie z tylnego, kadłubowego zbiornika paliwa doprowadziło do konieczności stosowania dwóch podwieszanych 300 litrowych zbiorników na węzłach podskrzydłowych typu Schloss 503A-1 Wikingschift.
  • Me 262 B-1a/U1 : tymczasowe rozwiązanie myśliwca nocnego z radarem do przechwytywania celów typu FuG 218 Neptun V raz pasywnym FuG 350 ZC (Naxos) odbiornikiem latarni kierunkowej. W eksploatacji do 1945 r. byto mniej niż tuzin samolotów.
  • Me 262 C-1a Heimatschützer : myśliwiec przechwytujący z dwoma silnikami Jumo 004B-1 i dodatkowym, zabudowanym w końcówce kadłuba, rakietowym silnikiem Walter RII-2113 (HWK 509) na paliwo dwuskładnikowe. Jeden taki egzemplarz był wyprodukowany i posiadał wspaniałe parametry wznoszenia.
  • Me 262 C-2a : ostateczna wersja nocnego myśliwca z przedłużoną przednią częścią kadłuba dla pomieszczenia dodatkowego zbiornika paliwa. Wyprodukowano dwa egzemplarze.
  • Me 262C-2b : myśliwiec przechwytujący z dwoma zespołami napędowymi BMW 003R. z których każdy składał się z turboodrzutowego silnika 003A oraz rakietowego silnika BMW 718. Wyprodukowano jeden egzemplarz; zespoły napędowe zabudowano w miejsce standardowych.

Edycja

Przypisy

FIXME
Messerschmitt Me 262.
[Gazety Wojenne. Nr 67. s. 1331:]
MESSERSCHMITT Me 262. Me 262 był samolotem, który miał zapewnić lotnictwu III Rzeszy niepodzielne panowanie w powietrzu. Istotnie, ten wspaniały odrzutowiec prześcigał pod względem osiągów i uzbrojenia wszystkie współczesne mu alianckie samoloty myśliwskie - z brytyjskim odrzutowcem Meteor I włącznie. Dwie podstawowe wersje wprowadzone w użycie to wersja myśliwska - Me 262A-1a "Schwalbe", oraz bombowiec Me 262A-1a "Sturmvogel". Niektóre egzemplarze Me 262 posiadały także radar pozwalający na wykonywanie nocnych lotów. Sytuacja nie pozwalała już jednak na skuteczne użycie Me 262 na wielką skalę.
Typ - jednomiejscowy myśliwiec / bombowiec odrzutowy, wymiary - długość 10,58 m, rozpiętość skrzydeł 12,48 m, wysokość 3,83 m, napęd - dwa turboreaktory Junkers Jumo 004B-1, B-2 lub B-3, szybkość maksymalna 869 km/godz. na wysokości 6 000 m, masa na pusto 3 795 kg, masa maksymalna przy starcie 6 387 kg, pułap 12 000 m, uzbrojenie - 4 działka Rheinmetall Borsig MK 108A-3, kal. 30 mm oraz możliwość wyposażenia samolotu w 12 pocisków rakietowych R4M pod każdym skrzydłem, lub dwie bomby SC 250.

Messerschmitt Me 262 A.
[Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999:]
MESSERSCHMITT Me 262A.
Typ: jednomiejscowy dwusilnikowy myśliwiec odrzutowy lub samolot myśliwsko-bombowy. Napęd: dwa silniki turboodrzutowe Jumo 004 o ciągu 900 kg każdy. Uzbrojenie: (w wersji myśliwskiej) cztery działka MK 108 30 mm; (w wersji myśliwsko-bombowej) dodatkowo dwie bomby po 250 kg podwieszone pod kadłubem. Osiągi: prędkość maksymalna 864 km/h na wysokości 6000 m; czas wznoszenia na wysokość 6000 m 6 min 48 s. Masa całkowita: 6400 kg. Wymiary: rozpiętość 12,12 m; długość 12,6 m; powierzchnia nośna 21,73 m2. Data rozpoczęcia produkcji: wiosna 1944 roku.

Messerschmitt Me 262 A-0.
[...:]
Produkcja 23 płatowce, okres produkcji styczeń - luty 1943, przekazanie do ośrodków prób kwiecień 1943.

Messerschmitt Me 262 A-1a.
[...:]
Silniki Jumo 004 B-1, moc statyczna ok. 900 daN każdy, rozpiętość 12,48 m, długość 10,605 m, wysokość 3,83 m, powierzchnia nośna 21,68 m2, masa własna 3800 kg, masa maksymalna 7130 kg, prędkość maksymalna 870 km/h na wysokości 6000 m, prędkość dopuszczalna nurkowania 1000 km/h, prędkość lądowania 175 km/h, prędkość wznoszenia 20 m/s, czas wznoszenia 6,8 min na wysokość 6000 m, pułap 11 000 m, zasięg 430... ...1050 km. Uzbrojenie 4 działka MK 108 kalibru 30 mm. Konstrukcja całkowicie metalowa, półskorupowa. Kadłub o przekroju trójkątnym, z zaokrąglonymi rogami. Nosowa część kadłuba, mieszcząca uzbrojenie wykonana z blach i usztywnień stalowych. Skrzydła niedzielone, zaopatrzone w automatyczne sloty na całej krawędzi natarcia. Lotki typu Friese, klapy szczelinowe. Sterowane klapki wyważające (trymery) na wszystkich powierzchniach sterowych. Podwozie chowane hydraulicznie.

[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.230:]
Messerschmitt Me 262A-1. Kraj produkcji Niemcy, typ (Me 262A-1a) jednomiejscowy myśliwiec przechwytujący, napęd - dwa silniki turboodrzutowe Junkers Jumo 004B-1/2/3 o ciągu 8,825 kN, osiągi - prędkość maksymalna 870 km/h, czas wznoszenia na wysokość 6000 m - 6 min 48 s, pułap praktyczny 11 450 m, zasięg 1050 km, masa własna 4420 kg, maksymalna masa startowa 7130 kg, wymiary - rozpiętość skrzydeł 12,51 m, długość 10,60 m, wysokość 3,83 m, uzbrojenie - cztery działka 30 mm w dziobie.

[Messerschmitt Me 262. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 2. s.49:]
OPIS TECHNICZNY. Messerschmitt Me 262A-1a. Typ: myśliwiec jednomiejscowy. Zespół napędowy: dwa silniki turboodrzutowe o osiowym przepływie Jumo 004B-1, 2 lub 3 o ciągu statycznym 900 kG każdy. Osiągi: maksymalna prędkość na poziomie morza 827 km/h; 852 km/h na wysokości 3000 m; 869 km/h na wysokości 6000 m; 856 km/h na wysokości 8000 m; wznoszenie 1200 m/min (20 m/s); pułap lotu powyżej 40 000 ft (ok. 12 100 m); zasięg 1050 km na wysokości 9000 m. Masy: pustego samolotu 3795 kg; pustego samolotu z wyposażeniem 4413 kg; maksymalna masa do startu 6387 kg. Wymiary: rozpiętość 12,5 m; długość 10,58 m; wysokość 3,83 m; powierzchnia skrzydeł 21,73 m2. Uzbrojenie: cztery działka Rheinmetall-Borsig Mk 108A-3 z zapasem nabojów po 100 sztuk na górną parę i po 80 sztuk na dolną parę. Celownik Revi 16.B lub stabilizowany żyroskopowo EZ.42. Istniała możliwość zabudowy 12 pocisków rakietowych 12R4M (powietrze-powietrze) pod każdym skrzydłem.

Messerschmitt Me 262 A-1a/U1.
[...:]
Uzbrojenie 2 działka MG 151/20 kalibru 20 mm, 2 działka MK 108 kalibru 30 mm, 2 działka MK 103 kalibru 30 mm.

Messerschmitt Me 262 A-1a/U3.
[...:]
Przeróbka w końcu 1944 samolotów myśliwskich, w służbie w grudniu 1944, zainstalowano dwa aparaty fotograficzne.

Messerschmitt Me 262 A-1b.
[...:]
Wyposażony w uchwyty rakiet niesterowanych R4M, po 12 sztuk pod każdym skrzydłem.

Messerschmitt Me 262 A-2a Sturmvogel.
[...:]
Dodatkowe wyposażenie wysięgniki z zaczepami na bomby pod przednią częścią kadłuba, po obu stronach podwozia przedniego, można było na nich przenosić 1000 kg bomb (zwykle 2x250 kg). Bomby zmniejszały prędkość o 90 km/h i skracały zasięg.

[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.231:]
Messerschmitt Me 262A-2. Kraj produkcji Niemcy, typ (Me 262A-2a) jednomiejscowy samolot myśliwsko-bombowy, napęd - dwa silniki turboodrzutowe Junkers Jumo 004B-1/2/3 o ciągu 8,825 kN, osiągi - prędkość maksymalna 870 km/h, czas wznoszenia na wysokość 6000 m - 6 min 48 s, pułap praktyczny 11 450 m, zasięg 1050 km, masa własna 4420 kg, maksymalna masa startowa 7130 kg, wymiary - rozpiętość skrzydeł 12,51 m, długość 10,60 m, wysokość 3,83 m, uzbrojenie - cztery działka 30 mm w dziobie, ładunek 500 kg bomb na zewnętrznych węzłach podwieszeń (zaczepy bombowe Schloss 503A-1 pod skrzydłami).

Messerschmitt Me 262 A-2a/U2.
[Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000. s.12:]
Messerschmitt Me 262 A-2a/U1. typ - jednomiejscowy samolot bombowy, rozpiętość skrzydeł 12,51 m, długość 10,60 m, wysokość 3,85 m, masa maksymalna startowa 6775 kg, prędkość maksymalna 870 km/h na wysokości 7000 m, pułap praktyczny ok. 11 000 m, zasięg 845 km, uzbrojenie - 2 działka Mk 108 kal. 30 mm, 1000 kg bomb.

Messerschmitt Me 262 A-2a/U2.
[...:]
Jeden egzemplarz, produkcji seryjnej nie podjęto, zamontowano w przodzie kadłuba celownik "Lofte" 7H oraz pomieszczenie dla bombardiera w pozycji leżącej.

Messerschmitt Me 262 A-3a.
[...:]
Dodatkowe płyty pancerne chroniące zbiorniki paliwa i kabinę.

Messerschmitt Me 262 A-5a.
[...:]
W przodzie kadłuba zainstalowane dwa aparaty fotograficzne, uzbrojenie zmniejszono do 2 działek MK 108, w podłodze wykonano małe okienko dla lepszej obserwacji terenu, na wysięgnikach bombowych zainstalowano dodatkowe zbiorniki paliwa.

Messerschmitt Me 262 B-1a.
[...:]
Wyprodukowano 15 maszyn w końcu 1944, podwójny układ sterów, kabinę instruktora umieszczono w miejscu tylnego zbiornika paliwa, zbiorniki dodatkowe umieszczono na wysięgnikach bombowych.

Messerschmitt Me 262 B-1a/U1.
[Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000. s.15:]
Messerschmitt Me262B-1a/U1. Typ - dwumiejscowy myśliwiec nocny, rozpietość skrzydeł 12,48 m, długość 11,53 m, masa maksymalna startowa 6585 kg, prędkość maksymalna 813 km/h na wysokości 6000 m, pułap praktyczny 11 000 m, zasięg 1050 km, uzbrojenie - 4 działka MK 108 kal. 30 mm.

[...:]
Wykonano kilka sztuk, w służbie od kwietnia 1945, samolot dwumiejscowy, aparatura radarowa "Neptun" V i "Naxos".

Messerschmitt Me 262 B-2a.
[...:]
Próby samolotu w marcu 1945, kadłub przedłużony, w nosie umieszczono nowe anteny, dodano "Schrage Musik" czyli 2 działka MK 108 kalibru 30 mm.

Messerschmitt Me 262 C-1a "Heimatschützer".
[...:]
Przeróbka Me 262 A-1a, zainstalowano dodatkowy silnik rakietowy Walter RII-211/3 w tyle kadłuba, z dodatkowym silnikiem osiągał 11 700 m w 4,5 minuty.

Messerschmitt Me 262 C-2a.
[:]
Wyposażony w silniki turboodrzutowe BMW 003 R oraz silniki rakietowe BMW 718, osiągał 13000 m w 2 min 20 s.

Messerschmitt Me 262 C-3.
[...:]
Wersja docelowa, z dodatkowym silnikiem rakietowym Walter 509A-2, odrzucanym ze spadochronem, prace nad tą wersją przerwała kapitulacja.

Opis nadesłał/uzupełnił: Tom Żmuda.

"Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000.",
"Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000.",
"Gazety Wojenne.",
"Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999.",
"Szewczyk Witold: Samoloty z którymi walczyli Polacy. Warszawa 1997.",
"Messerschmitt Me 262. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 2.",





GALERIA MINIATUR
Junkers Jumo-004B, silnik odrzutowy 1.

Junkers Jumo-004B, silnik odrzutowy


Me 262, Ar 234 National Air & Space Museum, Waszyngton, USA.
Copyright Żmuda, Tom [ www.tomzmudafotogallery.com ]
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) -
Messerschmitt Me 262, odrzutowy samolot myśliwski 2.

Messerschmitt Me 262, odrzutowy samolot myśliwski


National Air & Space Museum, Waszyngton, USA.
Copyright Żmuda, Tom [ www.tomzmudafotogallery.com ]
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) -
Messerschmitt Me 262 Schwalbe, odrzutowy samolot myśliwski 3.

Messerschmitt Me 262 Schwalbe, odrzutowy samolot myśliwski



Brak informacji o autorze i źródle pochodzenia.
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (3) -
Messerschmitt Me 262 Schwalbe, odrzutowy samolot myśliwski 4.

Messerschmitt Me 262 Schwalbe, odrzutowy samolot myśliwski



Public domain U.S. Air Force.
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (4) -

© 1998-2024, Jurek
Strona może używać informacji przechowywanych w pikach cookies w celach identyfikacji sesji użytkownika, analizy statystycznej oraz przechowywania informacji o logowaniu i korzystaniu z zastrzeżonych zasobów. Pliki cookies mogą stosować zewnętrzne systemy rekamowe zamieszczone na stronie. Rodzaj informacji przechowywanych w tych plikach możliwy jest do analizy przez ich podgląd w przeglądarce internetowej. Jeżeli zasady funkcjonowania pików tego typu może narazić Twoją prywatność możesz wyłączyć zapisywanie tych plików na dysku w ustawieniach przeglądarki, użyć dodatkowych programów i skryptów blokujących te pliki lub zrezygnować z korzystania z tego serwisu. Sposób podglądu, edycji i usuwania cookies zależny jest od rodzaju przeglądarki - zapoznaj się z funkcjonowaniem tych opcji lub poproś o pomoc twórcę programu.