typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Schwalbe, Sturmvogel, Heimatschützer: obrońca ojczyzny.
…
Messerschmitt Me 262.
[Gazety Wojenne. Nr 67. s. 1331:]
MESSERSCHMITT Me 262.
Me 262 był samolotem, który miał zapewnić lotnictwu III Rzeszy niepodzielne
panowanie w powietrzu. Istotnie, ten wspaniały odrzutowiec prześcigał pod
względem osiągów i uzbrojenia wszystkie współczesne mu alianckie samoloty
myśliwskie - z brytyjskim odrzutowcem Meteor I włącznie. Dwie podstawowe
wersje wprowadzone w użycie to wersja myśliwska - Me 262A-1a "Schwalbe", oraz
bombowiec Me 262A-1a "Sturmvogel". Niektóre egzemplarze Me 262 posiadały także
radar pozwalający na wykonywanie nocnych lotów. Sytuacja nie pozwalała już jednak
na skuteczne użycie Me 262 na wielką skalę.
Typ - jednomiejscowy myśliwiec / bombowiec odrzutowy,
wymiary - długość 10,58 m, rozpiętość skrzydeł 12,48 m, wysokość 3,83 m,
napęd - dwa turboreaktory Junkers Jumo 004B-1, B-2 lub B-3,
szybkość maksymalna 869 km/godz. na wysokości 6 000 m,
masa na pusto 3 795 kg, masa maksymalna przy starcie 6 387 kg,
pułap 12 000 m,
uzbrojenie - 4 działka Rheinmetall Borsig MK 108A-3, kal. 30 mm
oraz możliwość wyposażenia samolotu w 12 pocisków rakietowych R4M pod
każdym skrzydłem, lub dwie bomby SC 250.
Messerschmitt Me 262 A.
[Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999:]
MESSERSCHMITT Me 262A.
Typ:
jednomiejscowy dwusilnikowy myśliwiec odrzutowy
lub samolot myśliwsko-bombowy.
Napęd:
dwa silniki turboodrzutowe Jumo 004 o ciągu 900 kg każdy.
Uzbrojenie: (w wersji myśliwskiej) cztery działka MK 108 30 mm;
(w wersji myśliwsko-bombowej) dodatkowo dwie bomby
po 250 kg podwieszone pod kadłubem.
Osiągi: prędkość maksymalna 864 km/h na wysokości 6000 m;
czas wznoszenia na wysokość 6000 m 6 min 48 s.
Masa całkowita: 6400 kg.
Wymiary: rozpiętość 12,12 m; długość 12,6 m; powierzchnia nośna 21,73 m2.
Data rozpoczęcia produkcji: wiosna 1944 roku.
Messerschmitt Me 262 A-0.
[...:]
Produkcja 23 płatowce, okres produkcji styczeń - luty 1943,
przekazanie do ośrodków prób kwiecień 1943.
Messerschmitt Me 262 A-1a.
[...:]
Silniki Jumo 004 B-1, moc statyczna ok. 900 daN każdy,
rozpiętość 12,48 m, długość 10,605 m, wysokość 3,83 m,
powierzchnia nośna 21,68 m2,
masa własna 3800 kg, masa maksymalna 7130 kg,
prędkość maksymalna 870 km/h na wysokości 6000 m,
prędkość dopuszczalna nurkowania 1000 km/h,
prędkość lądowania 175 km/h, prędkość wznoszenia 20 m/s,
czas wznoszenia 6,8 min na wysokość 6000 m,
pułap 11 000 m, zasięg 430... ...1050 km.
Uzbrojenie 4 działka MK 108 kalibru 30 mm.
Konstrukcja całkowicie metalowa, półskorupowa.
Kadłub o przekroju trójkątnym, z zaokrąglonymi rogami.
Nosowa część kadłuba, mieszcząca uzbrojenie wykonana z blach
i usztywnień stalowych.
Skrzydła niedzielone, zaopatrzone w automatyczne sloty na całej krawędzi
natarcia. Lotki typu Friese, klapy szczelinowe. Sterowane klapki
wyważające (trymery) na wszystkich powierzchniach sterowych.
Podwozie chowane hydraulicznie.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.230:]
Messerschmitt Me 262A-1.
Kraj produkcji Niemcy, typ (Me 262A-1a) jednomiejscowy myśliwiec przechwytujący,
napęd - dwa silniki turboodrzutowe Junkers Jumo 004B-1/2/3
o ciągu 8,825 kN,
osiągi - prędkość maksymalna 870 km/h, czas wznoszenia na wysokość 6000 m - 6 min 48 s,
pułap praktyczny 11 450 m, zasięg 1050 km,
masa własna 4420 kg, maksymalna masa startowa 7130 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 12,51 m, długość 10,60 m, wysokość 3,83 m,
uzbrojenie - cztery działka 30 mm w dziobie.
[Messerschmitt Me 262. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 2. s.49:]
OPIS TECHNICZNY. Messerschmitt Me 262A-1a.
Typ: myśliwiec jednomiejscowy.
Zespół napędowy: dwa silniki turboodrzutowe o osiowym przepływie Jumo 004B-1, 2 lub 3 o ciągu statycznym 900 kG każdy.
Osiągi: maksymalna prędkość na poziomie morza 827 km/h; 852 km/h na wysokości 3000 m; 869 km/h na wysokości 6000 m; 856 km/h na wysokości 8000 m; wznoszenie 1200 m/min (20 m/s); pułap lotu powyżej 40 000 ft (ok. 12 100 m); zasięg 1050 km na wysokości 9000 m.
Masy: pustego samolotu 3795 kg; pustego samolotu z wyposażeniem 4413 kg; maksymalna masa do startu 6387 kg.
Wymiary: rozpiętość 12,5 m; długość 10,58 m; wysokość 3,83 m; powierzchnia skrzydeł 21,73 m2.
Uzbrojenie: cztery działka Rheinmetall-Borsig Mk 108A-3 z zapasem nabojów po 100 sztuk na górną parę i po 80 sztuk na dolną parę. Celownik Revi 16.B lub stabilizowany żyroskopowo EZ.42. Istniała możliwość zabudowy 12 pocisków rakietowych 12R4M (powietrze-powietrze) pod każdym skrzydłem.
Messerschmitt Me 262 A-1a/U1.
[...:]
Uzbrojenie 2 działka MG 151/20 kalibru 20 mm,
2 działka MK 108 kalibru 30 mm, 2 działka MK 103 kalibru 30 mm.
Messerschmitt Me 262 A-1a/U3.
[...:]
Przeróbka w końcu 1944 samolotów myśliwskich, w służbie w grudniu 1944,
zainstalowano dwa aparaty fotograficzne.
Messerschmitt Me 262 A-1b.
[...:]
Wyposażony w uchwyty rakiet niesterowanych R4M,
po 12 sztuk pod każdym skrzydłem.
Messerschmitt Me 262 A-2a Sturmvogel.
[...:]
Dodatkowe wyposażenie
wysięgniki z zaczepami na bomby pod przednią częścią kadłuba,
po obu stronach podwozia przedniego,
można było na nich przenosić 1000 kg bomb (zwykle 2x250 kg).
Bomby zmniejszały prędkość o 90 km/h i skracały zasięg.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.231:]
Messerschmitt Me 262A-2.
Kraj produkcji Niemcy, typ (Me 262A-2a) jednomiejscowy samolot myśliwsko-bombowy,
napęd - dwa silniki turboodrzutowe Junkers Jumo 004B-1/2/3
o ciągu 8,825 kN,
osiągi - prędkość maksymalna 870 km/h, czas wznoszenia na wysokość 6000 m - 6 min 48 s,
pułap praktyczny 11 450 m, zasięg 1050 km,
masa własna 4420 kg, maksymalna masa startowa 7130 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 12,51 m, długość 10,60 m, wysokość 3,83 m,
uzbrojenie - cztery działka 30 mm w dziobie,
ładunek 500 kg bomb na zewnętrznych węzłach podwieszeń (zaczepy bombowe Schloss 503A-1 pod skrzydłami).
Messerschmitt Me 262 A-2a/U2.
[Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000. s.12:]
Messerschmitt Me 262 A-2a/U1.
typ - jednomiejscowy samolot bombowy,
rozpiętość skrzydeł 12,51 m, długość 10,60 m, wysokość 3,85 m,
masa maksymalna startowa 6775 kg,
prędkość maksymalna 870 km/h na wysokości 7000 m,
pułap praktyczny ok. 11 000 m, zasięg 845 km,
uzbrojenie - 2 działka Mk 108 kal. 30 mm, 1000 kg bomb.
Messerschmitt Me 262 A-2a/U2.
[...:]
Jeden egzemplarz, produkcji seryjnej nie podjęto,
zamontowano w przodzie kadłuba celownik "Lofte" 7H
oraz pomieszczenie dla bombardiera w pozycji leżącej.
Messerschmitt Me 262 A-3a.
[...:]
Dodatkowe płyty pancerne chroniące zbiorniki paliwa i kabinę.
Messerschmitt Me 262 A-5a.
[...:]
W przodzie kadłuba zainstalowane dwa aparaty fotograficzne,
uzbrojenie zmniejszono do 2 działek MK 108,
w podłodze wykonano małe okienko dla lepszej obserwacji terenu,
na wysięgnikach bombowych zainstalowano dodatkowe zbiorniki paliwa.
Messerschmitt Me 262 B-1a.
[...:]
Wyprodukowano 15 maszyn w końcu 1944,
podwójny układ sterów,
kabinę instruktora umieszczono w miejscu tylnego zbiornika paliwa,
zbiorniki dodatkowe umieszczono na wysięgnikach bombowych.
Messerschmitt Me 262 B-1a/U1.
[Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000. s.15:]
Messerschmitt Me262B-1a/U1.
Typ - dwumiejscowy myśliwiec nocny,
rozpietość skrzydeł 12,48 m, długość 11,53 m,
masa maksymalna startowa 6585 kg,
prędkość maksymalna 813 km/h na wysokości 6000 m,
pułap praktyczny 11 000 m, zasięg 1050 km,
uzbrojenie - 4 działka MK 108 kal. 30 mm.
[...:]
Wykonano kilka sztuk, w służbie od kwietnia 1945,
samolot dwumiejscowy, aparatura radarowa "Neptun" V i "Naxos".
Messerschmitt Me 262 B-2a.
[...:]
Próby samolotu w marcu 1945,
kadłub przedłużony, w nosie umieszczono nowe anteny,
dodano "Schrage Musik" czyli 2 działka MK 108 kalibru 30 mm.
Messerschmitt Me 262 C-1a "Heimatschützer".
[...:]
Przeróbka Me 262 A-1a,
zainstalowano dodatkowy silnik rakietowy Walter RII-211/3 w tyle kadłuba,
z dodatkowym silnikiem osiągał 11 700 m w 4,5 minuty.
Messerschmitt Me 262 C-2a.
[:]
Wyposażony w silniki turboodrzutowe BMW 003 R
oraz silniki rakietowe BMW 718, osiągał 13000 m w 2 min 20 s.
Messerschmitt Me 262 C-3.
[...:]
Wersja docelowa, z dodatkowym silnikiem rakietowym Walter 509A-2,
odrzucanym ze spadochronem, prace nad tą wersją przerwała kapitulacja.
Opis nadesłał/uzupełnił: Tom Żmuda.
"Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000.",
"Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000.",
"Gazety Wojenne.",
"Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999.",
"Szewczyk Witold: Samoloty z którymi walczyli Polacy. Warszawa 1997.",
"Messerschmitt Me 262. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 2.",
![]() |
1. Junkers Jumo-004B, silnik odrzutowyMe 262, Ar 234 National Air & Space Museum, Waszyngton, USA. Copyright Żmuda, Tom [ www.tomzmudafotogallery.com ] - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - |
![]() |
2. Messerschmitt Me 262, odrzutowy samolot myśliwskiNational Air & Space Museum, Waszyngton, USA. Copyright Żmuda, Tom [ www.tomzmudafotogallery.com ] - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - |
![]() |
3. Messerschmitt Me 262 Schwalbe, odrzutowy samolot myśliwskiBrak informacji o autorze i źródle pochodzenia. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (3) - |
![]() |
4. Messerschmitt Me 262 Schwalbe, odrzutowy samolot myśliwskiPublic domain U.S. Air Force. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (4) - |