typ, wersja | - |
załoga | - |
masa | - |
długość | - |
szerokość | - |
wysokość | - |
prześwit | - |
moc silnika | - |
prędkość | - |
zasięg | - |
opancerzenie | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Transporter opancerzony.
…
Universal Carrier Mk 1 : gąsienicowy transporter opancerzony.
Universal Carrier Mk II.
Universal Carrier.
[Gazety Wojenne. Nr 24. s.471:]
UNIVERSAL CARRIER.
Gąsienicowy transporter opancerzony został zaprojektowany
do przewozu lekkiego karabinu masznowego typu Bren.
Załoga 3 osoby, masa bojowa 3,8 ton,
długość 3,65 m, szerokość 2,10 m, wysokość 1,60-2,05 m,
napęd - silnik Ford V8 o mocy 73 KM,
prędkość maksymalna 48 km/godz.,
pancerz 7-10 mm,
uzbrojenie - km Bren kal. 7,7 mm.
[Gazety Wojenne. Nr 63. s.1251:]
UNIVERSAL CARRIER (Bren-Carier).
Podstawowy transporter wielzadaniowy, produkowany masowo (ok. 85 000 szt.)
w Anglii, Kanadzie, Indiach, Australii i w USA. Był na wyposażeniu PSZ na froncie
zachodnim i włoskim.
Załoga 4-5 osób, cieżar do 4 t, moc silnika 85-95 KM, szybkość do 50 km/godz.,
zasięg do 260 km, pancerz do 12 mm, uzbrojenie - 1 rkm "Bren" kal. 7,7 mm.
Universal Carrier Mk 1.
[Magnuski Janusz: Wozy bojowe LWP 1943-1983. Warszawa 1985:]
Masa 3,7 t, załoga 3 ludzi,
wymiary długość 370 cm, szerokość 194 cm, wysokość 157 cm, prześwit 22 cm,
uzbrojenie typowe (angielskie): 1 rusznica przeciwpancerna "Boys" 14 mm,
1 karabin maszynowy 7,7 mm Bren, 1 pistolet maszynowy 11,43 mm;
amunicja: do rusznicy 80 nabojów, do km 900 nabojów,
do pm 250 nabojów, 10 ręcznych granatów obronnych F-1;
pancerz
nitowany (były również modele z pancerzem częściowo lub całkowicie spawanym)
z płyt walcowanych grubości 7-10 mm;
napęd
silnik gaĽnikowy, 4-suwowy, widlasty, 8-cylindrowy Ford GAE (lub GAEA),
średnica cylindra 77,8 mm, skok tłoka 95,3 mm, pojemność 3600 cm3,
stopień sprężania 6, moc maksymalna 47,8 kW (65 KM) przy 2840 obr./min.,
chłodzony płynem;
paliwo benzyna, pojemność zbiorników paliwa 90 l,
zużycie paliwa ok. 50 l/100 km;
układ napędowy
sprzęgło główne jednotarczowe suche, skrzynia przekładniowa mechaniczna,
4 biegi do przodu, 1 do tyłu,
złącze mufowe, mechanizm różnicowy z hamulcami bocznymi,
koła napędzające gąsienice;
podwozie
6 pojedynczych kół nośnych z bandażami gumowymi
o zawieszeniu mieszanym (dwa przednie zblokowane, tylne niezależne),
zawieszenie na resorach spiralnych,
2 pojedyncze koła podtrzymujące górną część gąsienicy,
koła napinające z przodu kadłuba, napędowe z tyłu,
gąsienice metalowe, dwugrzebieniowe jednosworzniowe,
w każdej taśmie 160-167 ogniw, szerokość gąsienicy 241 mm,
podziałka 43 mm, rozstaw środków gąsienicy 1600 mm,
długość oporowa gąsienicy 1510 mm;
instalacja elektryczna jednoprzewodowa 6 V;
łączność zewnętrzna radiostacja nr 11;
osiągi
moc jednostkowo 14,9 kW/t (20,3 KM/t),
nacisk jednostkowy na podłoże 0,5 kg/cm2,
prędkość maksymalna 40 km/h, zasięg po drodze 180 km, w terenie 120 km;
pokonywane przeszkody wzniesienia 28o, rowy szerokości 160 cm,
ściany wysokości 50 cm, brody głębokości 60 cm.
Universal Carrier Mk II.
[Polska broń pancerna. Opracowanie Adam Jońca. Warszawa brw. s.13:]
Universal Carrier Mk. II. Transporter opancerzony. Konstrukcja angielska z 1940.
Ciężar 3,8 - 4,3 t, załoga 1 + 2 + 3, uzbrojenie 1 km 7,69 mm, pancerz 7-10 mm, prędkość 48-60 km/h.
Budowany w wielu wersjach, używany przez wszystkie pododdziały piechoty PSZ i w 1 i 2 Armii WP.
"Gazety Wojenne.",
"Magnuski Janusz: Wozy bojowe LWP 1943-1983. Warszawa 1985.",
"Polska broń pancerna. Opracowanie Adam Jońca. Warszawa brw.",