typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Samolot rozpoznawczy.
…
British Taylorcraft Auster : samolot rozpoznawczy, wpsółpracy z artylerią.
wersje cywilne, produkowane na licencji amerykańskiej:
Auster C : silnik amerykański Lycoming o mocy 40,5 kW (55 KM).
Auster D : silnik angielski Cirrus Minor 66 kW (90 KM).
wersje wojskowe:
Auster I : silnik Cirrus Minor, 1940.
Auster II : silnik amerykański Lycoming 95,5 kW (130 KM), 1942, przy braku silników tylko 2 egzemplarze.
Auster III : silnik Gipsy Major I 95,5 kW (130 K).
Auster IV : 3 miejscowy, silnik amerykański Lycoming 95,5 kW (130 KM).
Auster V : nowe przyrządy i wyposażenie do lotów bez widoczności.
Auster AOP 6 : produkowany po wojnie, do 1953, silnik Gipsy Major.
AOP - Air Observation Post.
British Taylorcraft Auster Mk III.
[Szewczyk Witold: Samoloty na których walczyli Polacy. Warszawa 1988. s. 176:]
British Taylorcraft "Auster III, IV, V".
Konstrukcja.
Mieszana, kadłub spawany z ruru stalowych, kryty półtnem. Usterzenie o płaskim profilu spawane z rur stalowych, kryte półtnem.
Samolot nie posiadał uzbrojenia.
Napęd.
("Auster III") silnik Gipsy Major I o mocy 95,5 kW (130 KM), układ rzędowy wiszący.
Wymiary i osiągi "Auster". III.
Rozpiętość 11,0 m.
Długość 7,1 m.
Wysokość 2,5 m.
Pow. nośna 15,5 m2.
Masa własna 474 kg.
Masa użyt. 230 kg.
Masa maks. 704 kg.
Prędkość maks. 203 km/h.
Prędkość lądow. 80,5 km/h.
Zasięg 260 km.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975 s. 292:]
Okres używania 1944-1945, wyrodukowano 460 samolotów, załoga 2 osoby, silnik 1 x 130 kM,
wymiary - rozpiętość 11,0 m, długość 7,1 m, ciężar całkowity 772 kg,
prędkość maksymalna 175 km/h, pułap 4 000 m, zasięg 340 km.
Uzbrojenia nie miał.
Używane w dywizjonie 663 (do współpracy z artylerią).
British Taylorcraft Auster Mk IV, Mk V.
[Szewczyk Witold: Samoloty na których walczyli Polacy. Warszawa 1988. s. 176:]
British Taylorcraft "Auster III, IV, V".
Konstrukcja.
Mieszana, kadłub spawany z ruru stalowych, kryty półtnem. Usterzenie o płaskim profilu spawane z rur stalowych, kryte półtnem.
Samolot nie posiadał uzbrojenia.
Napęd.
("Auster IV i V") silnik Lycoming 0-290-3, chłodzony powietrzem o mocy 95,5 kW (150 KM) (układ "bokser").
Wymiary i osiągi "Auster". IV i V.
Rozpiętość 10,97 m.
Długość 6,83 m.
Wysokość 2,34 m.
Pow. nośna 15,65 m2.
Masa własna 499 kg.
Masa użyt. 272 kg.
Masa maks. 771 kg.
Prędkość maks. 209 km/h.
Prędkość lądow. 80,5 km/h.
Prędkość wnosz. 4 m/s.
Pułap 4000 m.
Zasięg 260 km.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975 s. 292:]
Okres używania 1944-1945, wyrodukowano 254 samolotów Mk.IV i 790 Mk.V, załoga 3 osoby, silnik 1 x 130 kM,
wymiary - rozpiętość 11,0 m, długość 7,1 m, ciężar całkowity 842 kg,
prędkość maksymalna 170 km/h, pułap 4 000 m, zasięg 800 km.
Uzbrojenia nie miał.
Używane w dywizjonie 663 we Włoszech.
"Szewczyk Witold: Samoloty na których walczyli Polacy. Warszawa 1988.",
"Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975.",