typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Szybowiec transportowy.
…
Airspeed AS.51 Horsa : szybowiec transportowy.
Airspeed AS.51 Horsa.
[Szewczyk Witold: Samoloty na których walczyli Polacy. Warszawa 1988. s. 179:]
Airspeed AS-51 "Horsa".
Konstrukcja. Całkowicie drewniana, skorupowa, przekładkowa, mało wrażliwa na przestrzały.
Tylna część kadłuba łatwo odejmowana, dla szybkiego wyładunku pojazdów lub innego sprzętu, zaraz po wylądowaniu.
Zaczep do holowania w środku ciężkości szybowca.
Kadłub mieścił 20 do 25 żołnierzy. Szybowiec nie posiadał uzbrojenia.
Wymiary i osiągi "Horsa".
Rozpiętość 26,82 m.
Długość 20,42 m.
Wysokość 6,75 m.
Pow. nośna 102,5 m2.
Masa własna 3400 kg.
Masa użyt. 3500 kg.
Masa maks. 6900 kg.
Prędkość maks. holowania 160 km/h.
[Gazety Wojenne. Nr 65. s.1290:]
Szybowiec HORSA. Dla przerzucenia swej 1 Dywizji Spadochronowej do Normandii
Brytyjczycy użyli setek tego typu szybowców o prostej konstrukcji,
umożliwiającej natychmiastową wymianę uszkodzonych elementów. Stosowane były
również na masową skalę podczas desantu na Arnhem.
Ładowność 25 żołnierzy z pełnym wyposażeniem bojowym
lub działko Bofors kal. 40 mm z zapasem 240 pocisków
lub działko przeciwpancerne 75 mm lub 1 "Jeep".
"Szewczyk Witold: Samoloty na których walczyli Polacy. Warszawa 1988.",
"Gazety Wojenne.",