typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Samolot treningowy.
…
Airspeed AS.45 Cambridge.
[Samoloty od A do Z. Airspeed AS.45 Cambridge. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 9. s. 252:]
Airspeed Cambridge AS.45.
Zaprojektowany w odpowiedzi na Air Mini-stry Specification T.34/39 na samolot treningowy do zaawansowanego szkolenia,
Airspeed AS.45 miał klasyczny układ, podobny do Miles Master. Był dolnopłatem z chowanym podwoziem z tylnym kółkiem.
Do napędu służył silnik gwiazdowy chłodzony powietrzem. W rezultacie wstępnego zatwierdzenia konstrukcji przez
Air Ministry samolot otrzymał nazwę Cambridge. Zamówione zostały dwa prototypy, z których pierwszy odbył
inauguracyjny lot 19 lutego 1941 r.
Konstrukcja standardowa. Skrzydła i usterzenie były drewniane z pokryciem ze sklejki. Płótno zostało użyte
tylko na pokrycie powierzchni sterowych. Krawędź spływu skrzydła była prawie równo podzielona między lotki i klapy.
Kadłub stanowiący integralną część konstrukcji dawał częściową osłonę dla instruktora i ucznia na wypadek uszkodzenia
samolotu. Dostęp do kabiny zapewniały 4 drzwi, po dwoje z każdej strony. Możliwe było awaryjne opuszczenie samolotu
na oba skrzydła. Podwozie główne Dowty chowało się w kierunku osi samolotu, leżąc równolegle do dolnej powierzchni
centropłata. Instruktor i uczeń mieli miejsca ustawione w tandem, przykryte jedną, mocno przeszkloną owiewką. Zespół napędowy składał się
z gwiazdowego silnika Bristol Mercury VIII o mocy 544 kW (730 KM), napędzającego trójłopatowe śmigło o stałej prędkości obrotowej.
Loty testowe prototypów ujawniły, że charakterystyki samolotu przy małych prędkościach lotu były niezadowalające, a uzyskiwana prędkość niższa od
przewidywanej. Obydwa samoloty zostały przekazane do RAF w lipcu 1942 r. przy czym zdecydowano nie podejmować produkcji dalszych egzemplarzy.
Oficjalnie jako przyczynę podawano fakt, że zamówienie na typ miało służyć przewidywanemu niepełnemu pokryciu potrzeb na samolot treningowy.
W związku z dostateczną liczbą samolotów Master i wspaniałych North American Harvard dostarczanych w ramach programu Lend-Lease, zredukowano
poprzednie zamówienie.
OPIS TECHNICZNY
Typ: dwumiejscowy samolot do zaawansowanego treningu.
Zespół napędowy: gwiazdowy silnik tłokowy Bristol Mercury VIII o mocy 544 kW (730 KM).
Osiągi: maksymalna prędkość pozioma na wysokości 4875 m (16 000 stóp) - 381 km/h, pułap - 7560 m (24 800 stóp), zasięg - 1094 km.
Masy: dane niedostępne.
Wymiary: rozpiętość - 12,8 m, długość -11 m, wysokość - 3,51 m, powierzchnia skrzydła - 26,94 m2.
Uzbrojenie: nie posiadał.
"Samoloty od A do Z. Airspeed AS.45 Cambridge. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 9.",