typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Lekki samolot transportowy.
…
Podział ze względu na konstrukcję:
Seria I : licząca 17 maszyn nie posiadała żadnych klap skrzydłowych.
Seria II : licząca 13 samolotów miała dzielone klapy zaskrzydłowe, od nasady skrzydeł do wewnętrznej krawędzi lotek i środkową sekcję między nasadami skrzydeł.
Seria III : zbudowana w 19 egzemplarzach była generalnie podobna do poprzedniej, miała jednak szereg drobnych usprawnień.
Podział ze względu na zespół napędowy:
AS.6 : 2 x 146 kW (200 KM) Wolseley AR.9.
AS.6A : 2 x 179 kW (240 KM) Armstrong Siddeley Lynx IVC.
AS.6D : 2x 261 kW (350 KM) Wright R-760-E2 Whirlwind 7.
AS.6E : 2 x 254 kW (340 KM) Walter Castor II.
AS.6G : 2 x 186 kW (250 KM) Wolseley Scorpio I.
AS.6H : 2 x 168 kW (225 KM) Wolseley Aries III.
AS.6J oraz AS.6JM/C : 2 x 261 kW (350 KM) Armstrong Siddeley Cheetah IX.
Airspeed AS.6 Envoy.
[Samoloty od A do Z. Airspeed AS.6 Envoy. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 9. s. 251:]
Airspeed AS.6 Envoy.
Konstrukcja samolotu Airspeed AS.6 Envoy miała swoje początki w 1933 r., kiedy to podjęto prace nad dwusilnikowym powiększeniem AS.5 Courier.
Prototyp oblatano 26 czerwca 1934 r., po czym podjęto produkcję samolotu. Jak na te czasy była ona spora. Wraz z prototypem wykonano w sumie
50 maszyn. Standardowo samolot mieścił pilota i ośmiu pasażerów. Konstrukcja była klasyczna, w całości drewniana z płóciennym pokryciem
wszystkich powierzchni sterowych. Samolot w latach 1934-1939 produkowany był w trzech wersjach.
Envoya dostarczono do Chin, Czechosłowacji, Francji, Indii i Japonii. Wojskowo był używany przez formacje RAF, Royal Navy and South African Air Force.
Kilka brało również udział w wojnie domowej w Hiszpanii. Pierwszy z samolotów Envoy serii II, który wszedł na wyposażenie RAF był samolotem niezwykle ważnym.
Noszący pierwotnie oznaczenie G-AEXX później zmienione na L7270, zapoczątkował historię pierwotnie Kings Flight, która została przemianowana na Queen's Flight.
RAF używał również dwa samoloty Envoy do celów komunikacyjnych w Indiach i pięć egzemplarzy na terenie Wielkiej Brytanii. Przynajmniej jeden samolot był
używany przez cały okres II wojny światowej przez Fleet Air Arm. RAF w tym samym okresie używał również trzech innych zarekwirowanych egzemplarzy Envoy.
Afryka Południowa posiadała od 1936 r. siedem egzemplarzy samolotu, z czego trzy były używane przez SAAF. Uzbrojenie tych ostatnich składało się ze
strzelającego do przodu karabinu maszynowego i wieżyczki strzeleckiej na grzbiecie samolotu. Pozostałe cztery samoloty wykonywały loty w barwach
South African Airways, lecz była możliwość ich szybkiego przystosowania do wykonywania zadań wojskowych.
OPIS TECHNICZNY Typ: siedmiomiejscowy, lekki samolot transportowy.
Zespół napędowy (AS.6J): dwa gwiazdowe silniki tłokowe Armstrong Siddeley Cheetah IX, każdy o mocy 261 kW (350 KM).
Osiągi: maksymalna prędkość pozioma na wysokości 2225 m (7300 stóp) - 338 km/h, prędkość przelotowa na wysokości 3050 m (10 000 stóp) - 290 km/h, pułap - 6860 m (22 500 stóp), zasięg lotu - 1046 km.
Masy: pustego samolotu - 1840 kg, maksymalna masa do startu - 2858 kg.
Wymiary: rozpiętość - 15,95 m, długość - 10,52 m, wysokość - 2,9 m, powierzchnia skrzydła - 31,49 m2.
"Samoloty od A do Z. Airspeed AS.6 Envoy. Encyklopedia Lotnictwa. Samoloty. Nr 9.",