typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
…
Avro 683 Lancaster B Mk I : samolot bombowy.
Avro 683 Lancaster Mk III : samolot bombowy.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.32-36:]
Lancaster Mk I (później B. Mk I i wreszcie B. Mk X).
Lancaster Mk I Special.
Lancaster B Mk I (Special).
Lancaster Mk III (później B. Mk III i wreszcie B. Mk III).
Lancaster Mk X (później B. Mk X i wreszcie B. Mk 10).
Lancaster Mk VI.
Avro 683 Lancaster B Mk I.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975. s. 277:]
Avro 683 Lancaster B Mk.I. Wielka Brytania.
Okres używania 1942-1945, wyprodukowano 7374 sztuk wszystkich wersji,
załoga 7 osób, silniki 4 x 1640 KM,
wymiary - rozpiętość 31,1 m, długość 21,1 m,
ciężar - całkowity 31 752 kg, własny 16 738 kg,
prędkość maksymalna 460 km/h, pułap 7470 m, zasięg 2656 km,
uzbrojenie - 10 km 7,69 mm, 6350-10 000 kg bomb.
[Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999:]
AVRO LANCASTER B.I
Typ: siedmiomiejscowy czterosilnikowy ciężki bombowiec.
Napęd:
cztery 12-cylindrowe silniki rzędowe Rolls-Royce Merlin 24,
chłodzone cieczą, o mocy startowej 1 640 KM.
Uzbrojenie:
w czasie nalotu na Norymbergę, bardzo odległy cel, samoloty tego typu
miały ładunek bomb około 4000 kg, dokładna masa zależała od rodzaju
zabranych bomb; uzbrojenie obronne stanowiło osiem karabinów maszynowych
Browning 0,303 cala [7,7 mm], po dwa na nosie i w wieżyczce górnej
oraz cztery w wieżyczce ogonowej.
Osiągi:
prędkość maksymalna 459 km/h na wysokości 3500 m,
prędkość przelotowa 352 km/h na wysokości 6000 m; pułap 7350 m.
Masa całkowita: 30 804 kg.
Wymiary:
rozpiętość 30,6 m; długość 22,22 m; powierzchnia nośna 120,5 m2.
Data rozpoczęcia produkcji: październik 1941 roku.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975. s. 292:]
Avro Lancaster Mk.I & III. Wielka Brytania.
Okres używania 1944-1945, wyprodukowano 7 374 samolotów wszystkich wersji,
załoga 7 ludzi, silniki 4 x 1460 kM, wymiary - rozpiętość 31,1 m,długość 21,1 m,
ciężar całkowity 31 752 kg, ciężar własny 16 738 kg, prędkość maksymalna 432 km/h,
pułap 7 470 m, zasięg 2656 km.
Uzbrojenie - 10 km 7,69 mm, 6350-10000 kg bomb.
Używane w dywizjonie 300.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.32:]
Avro Lancaster Mk I.
Kraj produkcji - Wielka Brytania, typ - (Lancaster Mk I) siedmiomiejscowy cięzki bombowiec nocny,
napęd - cztery dwunastocylindrowe silniki widlaste Rolls-Royce Merlin XX, 22 lub 24 o mocy 1223 kW (1640 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 462 km/h, prędkość wznoszenia 76 m/min,
pułap praktyczny 5790 m, zasięg 2784 km z ładunkiem 5443 kg (12 000 funtów) bomb,
masa własna 16 783 kg, maksymalna masa startowa 29 484 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 31,09 m, długość 21,18 m, wysokość 6,25 m,
uzbrojenie - dwa ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce dziobowej,
dwa ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce grzbietowej,
cztery ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce ogonowej,
ruchomy karabn maszynowy 0,303 cala w wieżyczce podkadłubowej,
ładunek 8165 kg (18 000 funtów) bomb w komorze bombowej.
Avro Lancaster Mk I (Special).
[Przebudowa do ataków na zapory - bomby skaczące]
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.33:]
Avro Lancaster Mk I (Special).
Kraj produkcji - Wielka Brytania, typ - (Lancaster Mk I Special) sześciomiejscowy cięzki bombowiec do zadań specjalnych,
napęd - cztery dwunastocylindrowe silniki widlaste Rolls-Royce Merlin XX, 22 lub 24 o mocy 1223 kW (1640 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 462 km/h, prędkość wznoszenia 76 m/min,
pułap praktyczny 5790 m, zasięg 2784 km z ładunkiem 5443 kg (12 000 funtów) bomb,
masa własna 16 783 kg, maksymalna masa startowa 29 484 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 31,09 m, długość 21,18 m, wysokość 6,25 m,
uzbrojenie - dwa ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce dziobowej,
cztery ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce ogonowej,
ruchomy karabn maszynowy 0,303 cala w wieżyczce podkadłubowej,
jedna "bomba skacząca" o wagomiarze 3900 kg pod kadłubem.
Avro Lancaster B. Mk I (Special).
[Przebudowa do zrzutów bomb "Tallboy" i "Grand Slam".]
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.35:]
Avro Lancaster B. Mk I (Special).
Kraj produkcji - Wielka Brytania, typ - (Lancaster B. Mk I Special) pięciomiejscowy cięzki bombowiec do zadań specjalnych,
napęd - cztery dwunastocylindrowe silniki widlaste Rolls-Royce Merlin 24 o mocy 1223 kW (1640 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 462 km/h, prędkość wznoszenia 76 m/min,
pułap praktyczny 5790 m, zasięg 2784 km z ładunkiem 9979 kg (22 000 funtów) bomb,
masa własna 16 083 kg, maksymalna masa startowa 32 659 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 31,09 m, długość 21,18 m, wysokość 6,25 m,
uzbrojenie - cztery ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce ogonowej,
jedna bomba "Grand Slam" o wagomiarze 9979 kg (22 000 funtów).
Avro Lancaster Mk III.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.34:]
Avro Lancaster Mk III i Mk X.
Kraj produkcji - Wielka Brytania, typ - (Lancaster Mk III) siedmiomiejscowy cięzki bombowiec nocny,
napęd - cztery dwunastocylindrowe silniki widlaste Rolls-Royce Merlin 28, 38 lub 224 o mocy 1223 kW (1640 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 462 km/h, prędkość wznoszenia 76 m/min,
pułap praktyczny 5790 m, zasięg 2784 km z ładunkiem 5443 kg (12 000 funtów) bomb,
masa własna 16 783 kg, maksymalna masa startowa 29 484 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 31,09 m, długość 21,18 m, wysokość 6,25 m,
uzbrojenie - dwa ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce dziobowej,
dwa ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce grzbietowej,
cztery ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce ogonowej,
ładunek 8165 kg (18 000 funtów) bomb w komorze bombowej.
Avro Lancaster Mk VI.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.37:]
Avro Lancaster Mk VI.
Kraj produkcji - Wielka Brytania, typ - (Lancaster B. Mk I [? Lancaster Mk VI]) pięciomiejscowy cięzki bombowiec do zadań specjalnych,
napęd - cztery dwunastocylindrowe silniki widlaste Packard Merlin 85/87 o mocy 1223 kW (1640 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 555 km/h, prędkość wznoszenia 76 m/min,
pułap praktyczny 6500 m, zasięg 2497 km z ładunkiem 9979 kg (22 000 funtów) bomb,
masa własna 16 083 kg, maksymalna masa startowa 32 659 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 31,09 m, długość 21,18 m, wysokość 6,25 m,
uzbrojenie - cztery ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce ogonowej.
"alt.binaries.pictures.military.",
"Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000.",
"Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975.",
"Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999.",
![]() |
1. Avro 683 Lancaster, samolot bombowyBrak informacji o autorze i źródle pochodzenia. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - |
![]() |
2. Avro 683 Lancaster B Mk I, samolot bombowyBrak informacji o autorze i źródle pochodzenia. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - |
![]() |
3. Avro 683 Lancaster Mk VII, samolot bombowy9X, NX612. Brak informacji o autorze i źródle pochodzenia. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (3) - |