typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Samolot bombowy.
…
Halifax B.Mk I : samolot bombowy.
Halifax Mk II : samolot bombowy, budowany w trzech podseriach.
Halifax B.Mk III : samolot bombowy.
Halifax A.Mk III : samolot bombowy, przebudowany na holownik szybowców.
Halifax C.Mk III : samolot bombowy, zaadaptowany do roi samolotu desantowego.
Halifax Mk V : samolot bombowy.
Halifax B.Mk VI : samolot bombowy, ulepszona wersja Mk III, do działań w południowo-wschodniej Azji.
Halifax C.Mk VI : samolot transportowy, przebudowany Mk VI.
Halifax GR.Mk VI : samolot rozpoznania morskiego, przebudowany Mk VI.
Halifax Met.Mk VI : samolot rozpoznania meteorologicznego, przebudowany Mk VI.
Halifax B.Mk VII : samolot bombowy, przebudowany Mk VI.
Halifax C.Mk VII : samolot transportowy, przebudowane B.Mk VII i A.Mk VII.
Halifax A.Mk VII : holownik szybowców.
Halifax C.Mk VIII : samolot transportowy.
Halifax : samolot walki radioelektronicznej.
Handley Page H.P.57 Halifax.
[Elsztein Paweł: Przegląd samolotów bombowych. Warszawa 1959. s.112-113:]
HANDLEY PAGE "Halifax", Wielka Brytania.
Czterosilnikowy ciężki samolot bombowy, którego prototyp oblatano w październiku 1939 roku. Samoloty te weszły do eskadr bombowych już w październiku 1940 roku. Ogółem było osiem wersji tego samolotu, z których tylko Mk I
i II miały silniki rzędowe ROLLS-ROYCE "Merlin X", XX lub XXV (1130 KM i 1480 na 1800 m). Pozostałe wersje wyposażone już były w silniki gwiazdowe BRISTOL "Hercules XVI" (1675 KM), a ostatnio BRISTOL "Hercules 100" o mocy 1800 KM (na wysokości 2500 m).
Samoloty H. P. "Halifax" serii I i II latały w polskim dywizjonie bombowym 301, współpracującym z armią podziemną w okupowanej Polsce. Na nich to polskie załogi przylatywały nad Warszawę w czasie powstania w 1944 roku (patrz również samolot CONSOLIDATED-VULTEE "Liberator").
Załogę samolotu stanowiło siedmiu ludzi, uzbrojenie strzeleckie - dziewięć k-mów (po cztery w dwóch wieżyczkach oraz 1 k-m w przodzie kadłuba), maksymalny ładunek bomb - 6580 kG (w kadłubie i skrzydłach).
Dane techniczne: rozpiętość - 31,7 m (Mk I i II - 30,0 m), długość - 21,8 m, wysokość - 6,6 m, ciężar własny - 17 360 kG, ciężar całkowity - 29 510 kG, prędkość maksymalna - 432 km/h, maksymalny zasięg - 4800 km.
[Gazety Wojenne. Nr 37. s.730:]
HANDLEY PAGE H.P. 57 "Halifax".
Wykonał swój pierwszy lot 25 paździenika 1939. Pirewsze jego egzemlarze dostarczono
brytyjskiej 35 eskadrze w listopadzie 1940, a jego chrzest bojowy przypadł na noc z 10 na 11 marca 1941.
Typ - ciężki nocny bombowiec siedmiomiejscowy,
wymiary 0 długość 21,36 m, rozpiętość skrzydeł 31,75 m,
napęd - 4 silniki Bristol Hercules XVI o mocy 1 615 KM,
szybkość maksymalna 454 km/godz. na wysokości 4 115 m,
pułap 7 315 m, zasięg 1 658 km,
maksymalna masa startowa 29 484 kg,
uzbrojenie - 9 karabinów maszynowych kal. 7,7 mm oraz 5 897 kg bomb.
Handley Page H.P.57 Halifax B.Mk I.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975:]
Okres używania 1940-1945, wyprodukowano 2050 sztuk,
załoga 7 osób, silniki 4 x 1260 kM,
wymiary - rozpiętość 30,0 m, długość 21,4 m,
ciężar - całkowity 27 240 kg, własny 17 360 kg,
prędkość maksymalna 420 km/h, pułap 6 000 m, zasięg 1 650 km,
uzbrojenie 19 km 7,69 mm, 5900 kg.
Handley Page Halifax Mk II i Mk V.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975:]
Okres używania 1944-1945, liczba wyprodukowanych
samolotów 2050 Mk.I/II + 916 Mk.V,
załoga 7 ludzi, silniki 4x1260 KM,
wymiary - rozpiętość 30,0 m, długość 21,8 m,
ciężar całkowity 27 240 kg, ciężar własny 17 360 kg,
prędkość maksymalna 416 km/h, pułap 7315 m, zasięg 4 800 km,
uzbrojenie: 10 km 7,69 mm, 5 900 kg bomb.
Używane przez polskich pilotów 1586 eskadry 138 dywizjonu zadań specjalnych.
Handley Page H.P.57 Halifax B.Mk III.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975:]
Okres używania 1940-1945, wyprodukowano 2060 sztuk (6176 wszystkich wersji),
załoga 7 osób, silniki 4 x 1615 kM,
wymiary - rozpiętość 31,7 m, długość 21,3 m,
ciężar - całkowity 24 676 kg, własny 17345 kg,
prędkość maksymalna 451 km/h, pułap 7310 m, zasięg 1650-4800 km,
uzbrojenie 9 km 7,69 mm, 5900 kg bomb.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.156:]
Handley Page Halifax.
Kraj produkcji Wielka Brytania, typ (Halifax Mk III) siedmiomiejscowy ciężki bombowiec,
napęd - cztery czternastocylindrowe, gwiazdowy silniki Bristol Helcures VI lub XVI
o mocy 1204 kW (1615 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 454 km/h, czas wznoszenia na wysokość 6095 m - 37 min 30 s,
pułap praktyczny 7315 m, zasięg 3194 km z ładunkiem 3175 kg (7000 funtów) bomb,
masa własna 19 278 kg, maksymalna masa startowa 29 484 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 30,07 m, długość 21,74 m, wysokość 6,12 m,
uzbrojenie - ruchomy karabin masynowy 0,303 cala w stanowisku dziobowym,
cztery ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce grzbietowej,
cztery ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce ogonowej,
ładunek 6577 kg (14 500 funtów) bomb w komorze bombowej.
Handley Page Halifax B.Mk VI.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.158:]
Handley Page Halifax B Mk VI.
Kraj produkcji Wielka Brytania, typ (Halifax B.Mk VI) siedmiomiejscowy ciężki bombowiec,
napęd - cztery czternastocylindrowe, gwiazdowy silniki Bristol Helcures 100
o mocy 1249 kW (1675 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 502 km/h, czas wznoszenia na wysokość 6095 m - 50 min,
pułap praktyczny 6705 m, zasięg 2028 km z maksymalnym obciążeniem,
masa własna 17 690 kg, maksymalna masa startowa 30 854 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 31,75 m, długość 21,82 m, wysokość 6,32 m,
uzbrojenie - ruchomy karabin masynowy 0,303 cala w stanowisku dziobowym,
cztery ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce grzbietowej,
cztery ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce ogonowej,
ładunek 6577 kg (14 500 funtów) bomb w komorze bombowej.
Handley Page Halifax : samolot walki elektronicznej.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.157:]
Handley Page Halifax (samolot walki elektronicznej).
Kraj produkcji Wielka Brytania, typ siedmiomiejscowy samolot walki elektronicznej,
napęd - cztery czternastocylindrowe, gwiazdowy silniki Bristol Helcures VI lub XVI
o mocy 1204 kW (1615 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 454 km/h, czas wznoszenia na wysokość 6095 m - 37 min 30 s,
pułap praktyczny 7315 m, zasięg 3194 km,
masa własna 19 278 kg, maksymalna masa startowa 29 484 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 30,07 m, długość 21,74 m, wysokość 6,12 m,
uzbrojenie - ruchomy karabin masynowy 0,303 cala w stanowisku dziobowym,
cztery ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce grzbietowej,
cztery ruchome karabiny maszynowe 0,303 cala w wieżyczce ogonowej.
"Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000.",
"Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975.",
"Gazety Wojenne.",
"Sommerville Donald: Kronika II wojny światowej. Warszawa 1992.",
"Elsztein Paweł: Przegląd samolotów bombowych. Warszawa 1959.",
![]() |
1. Halifax B.Mk II, samolot bombowy35. eskadry lotnictwa bombowego, strącony nad Norymbergą w 1942. Brak informacji o autorze. Sommerville Donald: Kronika II wojny światowej. Warszawa 1992. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - |
![]() |
2. Handley Page Halifax, samolot bombowyBrak informacji o autorze. Elsztein Paweł: Przegląd samolotów bombowych. Warszawa 1959. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - |