typ, wersja | IS-3 |
załoga | 4 osoby |
masa | 45,8-46,5 t |
długość | całkowita 9,85 m |
szerokość | 3,20 cm |
wysokość | 2,45 cm |
prześwit | 0,43-0,46 m |
moc silnika | 382,5 kW (520 KM) |
prędkość | maksymalna 40 km/h |
zasięg | po drodze 185 km |
opancerzenie | 30-230 mm |
uzbrojenie | 1×122, 1 km 7,62, 1 wkm 12,7 pl |
inne | brak |
Produkowany w latach 1945-1949.
Kadłub spawany z płyt walcowanych, wieża odlewana.
Załoga - 4 osoby.
Masy - masa 45,8-46,5 t.
Wymiary - długość całkowita 9,85 m, długość kadłuba 6,90 m, szerokość 3,20 cm, wysokość 2,45 cm, prześwit 0,43-0,46 m.
Uzbrojenie - 1 armata 122 mm wz. 1943 (D-25T) sprężona z karabinem maszynowym 7,62 mm DTM, kąty ostrzału w płaszczyźnie poziomej 360°, w płaszczyźnie pionowej -2° ÷ +19°, napęd wieży ręczny i elektryczny, prędkość obrotu wieży 8-12°/s, 1 wielkokalibrowy przeciwlotniczy karabin maszynowy 12,7 mm DSzK.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne - 1 celownik teleskopowy TSz-17, 4 peryskopy obserwacyjne Mk-4.
Opancerzenie - kadłub: przód 90-120 mm, boki 90 mm, tył 60 mm, strop 35 mm; wieża: przód 100-230 mm, boki 75-115 mm, tył 60 mm, strop 30 mm.
Napęd - silnik dieslowski, 4-suwowy, widlasty, 12-cylindrowy, W-111), moc 382,5 kW (520 KM) przy 1800 obr./min. (krótkotrwale większa przy 2200 obr./min.), pojemność 38 880 cm²; średnica cylindra 150 mm, skok tłoka 180-186 mm, stopień sprężania 15-15,8, chłodzenie płynem.
Paliwo - olej napędowy, pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 425 l, dodatkowych (zewnętrznych) 280 l, zużycie paliwa 250-450 l/100 km jazdy lub 40-70 l/h pracy silnika.
Podwozie - 6 par podwójnych kół nośnych zawieszonych niezależnie na wałkach skrętnych, 3 pary podwójnych kół podtrzymujących górną część gąsienicy, koła napędowe z tyłu, napinające z przodu kadłuba, gąsienice metalowe, jednosworzniowe, jednogrzebieniowe, w każdej taśmie 86 ogniw, szerokość gąsienicy 650 mm, podziałka 160 mm, długość oporowa gąsienicy 4300 mm, rozstaw środków gąsienic 2500 mm.
Instalacja elektryczna - jednoprzewodowa 12 i 24 V.
Osiągi - moc jednostkowa 8,3-8,2 kW/t (11,3-11,2 KM/t), prędkość maksymalna 40 km/h, zasięg po drodze 185 km, zasięg w terenie 95 km,.
Pokonywane przeszkody - nacisk jednostkowy 0,83 kg/cm², wzniesienia o nachyleniu 36°, rowy o szerokości 2,5 m, przeszkody wodne o głębokości 1,10 m, ściany pionowe o wysokości 1 m.
Łączność - radiostacja 10-Rk-26, komunikacja wewnętrzna telefon czołgowy TPU-4-bis F.
2)
…
1. IS-3, czołg ciężkiMuzeum Polskiej Techniki Wojskowej - Fort IX Czerniaków, Warszawa. Copyright Jurek, galeria zdjęć. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - | |
2. IS-3, czołg ciężkiMuzeum Polskiej Techniki Wojskowej - Fort IX Czerniaków, Warszawa. Copyright Jurek, galeria zdjęć. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - | |
3. IS-3, czołg ciężkiMuzeum Polskiej Techniki Wojskowej - Fort IX Czerniaków, Warszawa. Copyright Jurek, galeria zdjęć. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (3) - |