typ, wersja | T-34-85 model 1944 |
załoga | 5 osób |
masa | 32,0 t |
długość | całkowita 8,10 m |
szerokość | 3,00 m |
wysokość | 2,72 m |
prześwit | 0,40 m |
moc silnika | 367,8 kW (500 KM) |
prędkość | droga 50-55 km/h |
zasięg | droga 300 km |
opancerzenie | 20-90 mm |
uzbrojenie | 1×85, 2×7,62 |
inne | brak |
Konstrukcja z 1943, powstała w wyniku modernizacji wozów T-34-76. Od końca 1944 zasadniczy sprzęt bojowy radzieckich jednostek pancernych.
FINLANDIA
Egzemplarze zdobyczne, standaryzowane.
NIEMCY
Egzemplarze zdobyczne, standaryzowane.
POLSKA
Ludowe Wojsko Polskie:
Wozy T-34-85 były zasadniczym sprzętem bojowym jednostek pancernych WP od końca 1944. Po wojnie wozy tego typu zmodernizowane i oznaczone jako T-34-85M, budowane były przez polski przemysł obrony.
Konstrukcje na podwoziu T-34-85:
Inne kraje - użytkownicy:
Inne kraje - producenci:
Kadłub spawany z płyt walcowanych. Wieża spawana z elementów odlewanych.
Załoga - 5 osób (dowódca, celowniczy, ładowniczy, kierowca-mechanik, strzelec-radiotelegrafista).
Masy - masa 32 t.
Wymiary - długość całkowita 8,10 m, długość kadłuba 6,07-6,10 m, szerokość 3,00 m, wysokość 2,72 m, prześwit 0,40 m.
Uzbrojenie - 1 armata 85 mm wz. 1944 ZiS-S-53 sprężona z 1 karabinem maszynowym 7,62 mm DTM w wieży, 1 karabin maszynowy 7,62 mm DTM w kadłubie.
Kąty ostrzału armaty w płaszczyźnie poziomej 360°, w płaszczyźnie pionowej -5° ÷ +22°, napęd wieży ręczny i elektryczny, prędkość obrotu wieży 17°/s.
Amunicja - 56-60 nabojów do działa, 1920 nabojów do km, 20-25 granatów ręcznych F-1.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne - 1 celownik teleskopowy TSz-16, 1 celownik mechaniczny km DTM, 3 obrotowe peryskopy obserwacyjne Mk-4, 2 peryskopy obserwacyjne mechanika-kierowcy, wieżyczka obserwacyjna dowódcy czołgu.
Opancerzenie - kadłub: przód 45-60 mm, boki 45 mm, tył 45 mm, dno 20-22 mm, strop 20-22 mm; wieża: przód 75-90 mm, boki 75 mm, tył 60 mm, strop 20 mm.
Napęd - silnik dieslowski 4-suwowy, widlasty, 12-cylindrowy W-2-34, moc 367,8 kW (500 KM) przy 1800 obr./min., pojemność 38 880 cm³, średnica cylindra 150 mm, skok tłoka 180-186 mm, stopień sprężania 15, chłodzenie płynem.
Paliwo - olej napędowy, pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 630 l, pojemność dodatkowych zbiorników 180 l, zużycie paliwa po drodze 200-270 l/100 km, zużycie paliwa w terenie 250-350 l/100 km.
Układ napędowy - sprzęgło główne suche wielotarczowe, skrzynia przekładniowa mechaniczna, 5 biegów do przodu 1 do tyłu, sprzęgła boczne z hamulcami taśmowymi, jednostopniowe przekładnie boczne.
Podwozie - zawieszone niezależnie na pionowych resorach spiralnych, 5 par podwójnych kół nośnych z bandażami gumowymi, koła napędowe z tyłu kadłuba, napinające z przodu, gąsienice metalowe, jednosworzniowe, jednogrzebieniowe, w każdej taśmie 72 ogniwa szerokość gąsienicy 500 mm, podziałka 172 mm, długość oporowa gąsienicy 3850 mm, rozstaw środków gąsienic 2450 mm.
Instalacja elektryczna - jednoprzewodowa, 12/24 V.
Osiągi - moc jednostkowa 11,5 kW/t (15,5 KM/t), prędkość maksymalna po drodze 50-55 km/h, zasięg po drodze 300 km, zasięg w terenie 230 km.
Pokonywane przeszkody - nacisk jednostkowy 0,85 kg/cm°, wzniesienia o nachyleniu 30°, rowy o szerokości 2,50 m, przeszkody wodne o głębokości 1,30 m, ściany pionowe o wysokości 0,73 m.
Łączność - radiostacja 9R lub 10R, czołgowy telefon wewnętrzny TPU-4.
1)
…
1. T-34-85, czołg średniMuzeum Historyczne - Pałac, Dukla. Copyright Jurek, galeria zdjęć - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - | |
2. T-34-85, czołg średniMuzeum Historyczne - Pałac, Dukla. Copyright Jurek, galeria zdjęć - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - | |
3. T-34-85, czołg średniMuzeum Historyczne - Pałac, Dukla. Copyright Jurek, galeria zdjęć - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (3) - | |
4. T-34-85, czołg średniMuzeum Historyczne - Pałac, Dukla. Copyright Jurek, galeria zdjęć - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (4) - | |
5. T-34-85, czołg średniMuzeum Historyczne - Pałac, Dukla. Copyright Jurek, galeria zdjęć - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (5) - |