encyklopedia broni

T-34-85 (T-34/85)

typ, wersja T-34-85 model 1944
załoga 5 osób
masa 32,0 t
długość całkowita 8,10 m
szerokość 3,00 m
wysokość 2,72 m
prześwit 0,40 m
moc silnika 367,8 kW (500 KM)
prędkość droga 50-55 km/h
zasięg droga 300 km
opancerzenie 20-90 mm
uzbrojenie 1×85, 2×7,62
inne brak

PAŃSTWA (1939-1945):
» Czechosłowacja
» Francja
» Japonia
» Niemcy
» Polska
» Stany Zjednoczone
» Wielka Brytania
» Włochy
» Związek Radziecki
» 1. broń strzelecka (Związek Radziecki)
» 2. artyleria (Związek Radziecki)
» 3. wozy bojowe (Związek Radziecki)
» 4. samoloty (Związek Radziecki)
» 5. okręty (Związek Radziecki)
» 6. inne uzbrojenie (Związek Radziecki)
» inne kraje

RODZAJE BRONI I UZBROJENIA:
» broń strzelecka
» artyleria
» wozy bojowe
» Albania, wozy bojowe
» Argentyna, wozy bojowe
» Australia, wozy bojowe
» Austria, wozy bojowe
» Belgia, wozy bojowe
» Brazylia, wozy bojowe
» Bułgaria, wozy bojowe
» Chile, wozy bojowe
» Czechosłowacja, wozy bojowe
» Dania, wozy bojowe
» Finlandia, wozy bojowe
» Francja, wozy bojowe
» Grecja, wozy bojowe
» Hiszpania, wozy bojowe
» Holandia, wozy bojowe
» Japonia, wozy bojowe
» Jugosławia, wozy bojowe
» Kanada, wozy bojowe
» Niemcy, wozy bojowe
» Norwegia, wozy bojowe
» Polska, wozy bojowe
» Rumunia, wozy bojowe
» Stany Zjednoczone, wozy bojowe
» Syjam, wozy bojowe
» Szwajcaria, wozy bojowe
» Szwecja, wozy bojowe
» Turcja, wozy bojowe
» Węgry, wozy bojowe
» Wielka Brytania, wozy bojowe
» Włochy, wozy bojowe
» Związek Radziecki, wozy bojowe
» samoloty
» okręty
» inne uzbrojenie

ARTYKUŁY I UZUPEŁNIENIA:
» teksty o II wojnie światowej
» muzea, skanseny, pomniki
» galeria zdjęć broni i uzbrojenia

MENU - NAWIGACJA:
» strona główna


Strony: I wojna światowa, kalendarz, katalog monet, portal prywatny, seriale telewizyjne, web 2.0.




Porada: Przy wyższych rozdzielczościach ekranu zastosuj skrót klawiszowy "Ctrl" + "+" (Ctrl i plus) aby powiększyć wyświetlaną stronę. "Ctrl" + "-" (Ctrl i minus) pomniejsza. Aby przywrócić domyślne parametry wyświetlania zastosuj skrót "Ctrl" + "0" (Ctrl i zero).

Związek Radziecki (ZSRR)

T-34-85 (T-34/85)

czołg średni

II wojna światowa 1939-1945, → wozy bojowe, Związek Radziecki (ZSRR)
T-34-85, czołg średni

T-34-85, czołg średni


Muzeum Historyczne - Pałac, Dukla.
Copyright Jurek, galeria zdjęć
- zobacz i komentuj w galerii -

« wstecz

T-34-85 (T-34/85), czołg średni

Konstrukcja z 1943, powstała w wyniku modernizacji wozów T-34-76. Od końca 1944 zasadniczy sprzęt bojowy radzieckich jednostek pancernych.

FINLANDIA
Egzemplarze zdobyczne, standaryzowane.

NIEMCY
Egzemplarze zdobyczne, standaryzowane.

POLSKA
Ludowe Wojsko Polskie: Wozy T-34-85 były zasadniczym sprzętem bojowym jednostek pancernych WP od końca 1944. Po wojnie wozy tego typu zmodernizowane i oznaczone jako T-34-85M, budowane były przez polski przemysł obrony.

Wersje i odmiany

  • A-41 : projekt.
  • A-43, T-34M : drewniana makieta.
  • T-43 : prototyp.
  • T-35-85 (T-34/85) : 25 899 egzemplarzy 1944-1946, 4750-5000 egzemplarzy 1947-1950.
    • T-35-85 (T-34/85) model 1943 : armata D-5T, ok. 300 egzemplarzy.
    • T-35-85 (T-34/85) model 1944 : armata ZiS-S-53.
  • OT-34-85 : czołg-miotacz ognia.

Konstrukcje na podwoziu T-34-85:

  • SU-85 : działo samobieżne, 2329 egzemplarzy.
  • SU-85BM-1 : działo samobieżne.
  • SU-85M : działo samobieżne, 315 egzemplarzy.
  • SU-100 : działo samobieżne, 2495 1944-1945.
  • SU-101 Uralmasz-1 : działo samobieżne.
  • SU-102 Uralmasz-2 : działo samobieżne.
  • SU-122 : działo samobieżne, 638 egzemplarzy.
  • SU-122M : działo samobieżne.
  • SU-122P : działo samobieżne.
  • T-34T, AT-45 : ciągniki ewakuacje.
  • BTU, STU : czołgi saperskie.
  • czołgi dowódcze z radiostacjami dalekiego zasięgu.
  • czołgi remontowe.
  • wozy rozpoznania chemicznego.

Inne kraje - użytkownicy:

  • Niemcy
  • Finlandia : 9 egzemplarzy.
  • Polska : 328 egzemplarzy 1944-1945.
  • Czechosłowacja
  • Jugosławia
  • co najmniej 46 państw

Inne kraje - producenci:

  • Polska : licencja 1951, 1380 egzemplarzy od 1951:
    • T-35-85M1
    • T-35-85M2
  • Czechosłowacja : licencja 1949:
    • czołg podstawowy
    • MT 34 : czołg mostowy.
    • CW-34 : ciągnik ewakuacyjny.
  • Egipt: działo samobieżne z haubicą D-30 kal. 122 mm, prototyp.
  • Syria
    • T-34-122 : działo samobieżne.

Konstrukcja

Kadłub spawany z płyt walcowanych. Wieża spawana z elementów odlewanych.

Dane taktyczno-techniczne

T-34-85 model 1944

Załoga - 5 osób (dowódca, celowniczy, ładowniczy, kierowca-mechanik, strzelec-radiotelegrafista).
Masy - masa 32 t.
Wymiary - długość całkowita 8,10 m, długość kadłuba 6,07-6,10 m, szerokość 3,00 m, wysokość 2,72 m, prześwit 0,40 m.
Uzbrojenie - 1 armata 85 mm wz. 1944 ZiS-S-53 sprężona z 1 karabinem maszynowym 7,62 mm DTM w wieży, 1 karabin maszynowy 7,62 mm DTM w kadłubie.
Kąty ostrzału armaty w płaszczyźnie poziomej 360°, w płaszczyźnie pionowej -5° ÷ +22°, napęd wieży ręczny i elektryczny, prędkość obrotu wieży 17°/s.
Amunicja - 56-60 nabojów do działa, 1920 nabojów do km, 20-25 granatów ręcznych F-1.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne - 1 celownik teleskopowy TSz-16, 1 celownik mechaniczny km DTM, 3 obrotowe peryskopy obserwacyjne Mk-4, 2 peryskopy obserwacyjne mechanika-kierowcy, wieżyczka obserwacyjna dowódcy czołgu.
Opancerzenie - kadłub: przód 45-60 mm, boki 45 mm, tył 45 mm, dno 20-22 mm, strop 20-22 mm; wieża: przód 75-90 mm, boki 75 mm, tył 60 mm, strop 20 mm.
Napęd - silnik dieslowski 4-suwowy, widlasty, 12-cylindrowy W-2-34, moc 367,8 kW (500 KM) przy 1800 obr./min., pojemność 38 880 cm³, średnica cylindra 150 mm, skok tłoka 180-186 mm, stopień sprężania 15, chłodzenie płynem.
Paliwo - olej napędowy, pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 630 l, pojemność dodatkowych zbiorników 180 l, zużycie paliwa po drodze 200-270 l/100 km, zużycie paliwa w terenie 250-350 l/100 km.
Układ napędowy - sprzęgło główne suche wielotarczowe, skrzynia przekładniowa mechaniczna, 5 biegów do przodu 1 do tyłu, sprzęgła boczne z hamulcami taśmowymi, jednostopniowe przekładnie boczne.
Podwozie - zawieszone niezależnie na pionowych resorach spiralnych, 5 par podwójnych kół nośnych z bandażami gumowymi, koła napędowe z tyłu kadłuba, napinające z przodu, gąsienice metalowe, jednosworzniowe, jednogrzebieniowe, w każdej taśmie 72 ogniwa szerokość gąsienicy 500 mm, podziałka 172 mm, długość oporowa gąsienicy 3850 mm, rozstaw środków gąsienic 2450 mm.
Instalacja elektryczna - jednoprzewodowa, 12/24 V.
Osiągi - moc jednostkowa 11,5 kW/t (15,5 KM/t), prędkość maksymalna po drodze 50-55 km/h, zasięg po drodze 300 km, zasięg w terenie 230 km.
Pokonywane przeszkody - nacisk jednostkowy 0,85 kg/cm°, wzniesienia o nachyleniu 30°, rowy o szerokości 2,50 m, przeszkody wodne o głębokości 1,30 m, ściany pionowe o wysokości 0,73 m.
Łączność - radiostacja 9R lub 10R, czołgowy telefon wewnętrzny TPU-4.
1)

Ekspozycja

Porównanie

Literatura i źródła

  1. Polska broń pancerna. Opracowanie Adam Jońca. Warszawa brw s.16.
  2. Gazety Wojenne. Nr 54. s.1071.
  3. Gazety Wojenne. Nr 59. s.1171.
  4. Magnuski Janusz: Wozy bojowe LWP 1943-1983. Warszawa 1985.
  5. Technika wojskowa LWP. XXX lat rozwoju 1943-1973. Warszawa 1973. s.57.
  6. Zasieczny Andrzej: Czołgi II wojny światowej. Warszawa 2005. s.139-144

Edycja

Przypisy

1)
Kompilacja z różnych źródeł.




GALERIA MINIATUR
T-34-85, czołg średni 1.

T-34-85, czołg średni


Muzeum Historyczne - Pałac, Dukla.
Copyright Jurek, galeria zdjęć
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) -
T-34-85, czołg średni 2.

T-34-85, czołg średni


Muzeum Historyczne - Pałac, Dukla.
Copyright Jurek, galeria zdjęć
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) -
T-34-85, czołg średni 3.

T-34-85, czołg średni


Muzeum Historyczne - Pałac, Dukla.
Copyright Jurek, galeria zdjęć
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (3) -
T-34-85, czołg średni 4.

T-34-85, czołg średni


Muzeum Historyczne - Pałac, Dukla.
Copyright Jurek, galeria zdjęć
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (4) -
T-34-85, czołg średni 5.

T-34-85, czołg średni


Muzeum Historyczne - Pałac, Dukla.
Copyright Jurek, galeria zdjęć
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (5) -


VIDEO-GALERIA

© 1998-2024, Jurek
Strona może używać informacji przechowywanych w pikach cookies w celach identyfikacji sesji użytkownika, analizy statystycznej oraz przechowywania informacji o logowaniu i korzystaniu z zastrzeżonych zasobów. Pliki cookies mogą stosować zewnętrzne systemy rekamowe zamieszczone na stronie. Rodzaj informacji przechowywanych w tych plikach możliwy jest do analizy przez ich podgląd w przeglądarce internetowej. Jeżeli zasady funkcjonowania pików tego typu może narazić Twoją prywatność możesz wyłączyć zapisywanie tych plików na dysku w ustawieniach przeglądarki, użyć dodatkowych programów i skryptów blokujących te pliki lub zrezygnować z korzystania z tego serwisu. Sposób podglądu, edycji i usuwania cookies zależny jest od rodzaju przeglądarki - zapoznaj się z funkcjonowaniem tych opcji lub poproś o pomoc twórcę programu.