typ, wersja | SU-85 |
załoga | 4 osoby |
masa | 29,2-29,6 t |
długość | całkowita 8,15 m |
szerokość | 3,00 m |
wysokość | 2,33-2,45 m |
prześwit | 0,40 m |
moc silnika | 367,8 kW (500 KM) |
prędkość | maksymalna 55 km/h |
zasięg | droga 300 km |
opancerzenie | 20-45 mm |
uzbrojenie | 1×85 |
inne | brak |
Średnie działo pancerne. Konstrukcja radziecka z 1943. Na froncie pojawiło się jako przeciwwaga niemieckich czołgów średnich PzKpfw V Panther. Wadą konstrukcji był brak karabinu maszynowego do osłony własnej.
POLSKA
Ludowe wojsko Polskie:
Sprzęt pancerny używany w jednostkach LWP:
Pancerz spawany z płyt walcowanych.
Załoga - 4 osoby.
Masy - masa 29,2-29,6 t.
Wymiary - długość całkowita 8,15 m, długość kadłuba 6,10 m, szerokość 3,00 m, wysokość 2,33-2,45 m, prześwit 0,40 m.
Uzbrojenie - 1 armata 85 mm wz. 1943 D-5S, kąty ostrzału w płaszczyźnie pionowej -5° ÷ +25°, kąty ostrzału w płaszczyźnie poziomej 20°, 2 pistolety maszynowe 7,62 mm PPSz.
Amunicja - jednostka ognia do działa 48 naboi, 1420-1500 naboi do pm, 24 granaty ręczne F-1, 5 ręcznych granatów przeciwpancernych.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne - panoramiczny celownik peryskopowy dowódcy PTK, celownik teleskopowy 10-T-15 (w nowszych seriach TSz-15) - panorama artyleryjska Goertza, 7 peryskopów (w nowszych seriach tylko 4), 2 szczeliny obserwacyjne (w nowszych seriach 7).
Opancerzenie - kadłub: przód 45 mm, boki 45 mm, tył 45 mm, dno 20 mm, strop 20 mm.
Napęd - silnik dieslowski, 4-suwowy, widlasty 12-cylindrowy W-2-34, moc 367,8 kW (500 KM) przy 1800 obr./min., pojemność 38 880 cm³, średnica cylindrów 150 mm, skok tłoków 180-186 mm, maksymalny moment obrotowy , stopień sprężania 15, chłodzenie cieczą, układ smarowania .
Paliwo - olej napędowy, pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 540 l, zbiorniki dodatkowe (zewnętrzne) 270-360 l, zużycie paliwa 165 l/100 km po drodze, 50 l/h pracy silnika.
Układ napędowy - sprzęgło główne suche, wielotarczowe, skrzynia przekładniowa mechaniczna, 4 biegi do przodu (późniejsze serie 5 biegów), 1 bieg do tyłu, mechanizmy skrętu: sprzęgła boczne z hamulcami taśmowymi, przekładnie boczne jednostopniowe.
Podwozie - 5 par podwójnych kół nośnych z bandażami gumowymi, zawieszenie niezależne na wahaczach i resorach spiralnych pionowych, koła napinające z przodu kadłuba, koła napędowe z tyłu, gąsienice metalowe, jednosworzniowe, jednogrzebieniowe, w każdej taśmie 70-72 ogniwa, szerokość gąsienicy 500 mm, podziałka 170 mm, długość oporowa gąsienicy 3830 mm, rozstaw środków gąsienic 2440 mm.
Instalacja elektryczna - jednoprzewodowa 12/24 V.
Osiągi - moc jednostkowa 12,4 kW/t (16,8 KM/t), prędkość maksymalna po drodze 55 km/h, zasięg po drodze 300 km, zasięg w terenie 150 km, minimalny promień skrętu 770 cm.
Pokonywane przeszkody - średni nacisk jednostkowy 0,70 kg/cm², wzniesienia o nachyleniu 35°, rowy o szerokości 250 cm, przeszkody wodne o głębokości 110 cm, ściany pionowe o wysokości 73 cm.
Łączność - radiostacja krótkofalowa 9R, czołgowy telefon wewnętrzny TPU-3F bis.
1)
…
1. SU-85, ??rednie dzia??o pancerneMuzeum Polskiej Techniki Wojskowej, Fort IX Czerniak??w, Warszawa. Copyright Prajzner, Jerzy - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - | |
2. SU-85, ??rednie dzia??o pancerneMuzeum Polskiej Techniki Wojskowej, Fort IX Czerniak??w, Warszawa. Copyright Prajzner, Jerzy - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - |