typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
…
Petlakow Pe-8, TB-7.
[Elsztein Paweł: Przegląd samolotów bombowych. Warszawa 1959. s.124-125:]
TB-7, ZSRR.
Ciężki, czterosilnikowy samolot bombowy konstrukcji W. Petlakowa, noszący z początku oznaczenie TB-7 (tiażołyj bombardirowszczyk - ciężki bombowiec), a później inicjały konstruktora.
Prototyp został oblatany w 1936 roku. Brał udział w II Wojnie Światowej. Szeroko znany z przelotu do Ameryki i Anglii z delegacją rządową ZSRR, jeszcze
podczas działań wojennych. Używany był także w wyprawach naukowych do Arktyki.
Napęd samolotu stanowiły cztery rządowe silniki M-105 po 1100 KM lub AM-38 po 1300 KM każdy (pewna wersja była również wyposażona w gwiazdowe silniki o mocy 1600 KM), uzbrojenie strzeleckie - 1 działko 20 mm w tylnej wieżyczce i 6 k-mów, (po dwa w wieżyczkach - przedniej i górnej oraz po jednym ruchomym - w gondolach wewnętrznych silników). Ładunek bomb 3680 kG.
Dane techniczne: rozpiętość - 40,0 m, długość - 24,5 m, ciężar całkowity - 22 250 kG, prędkość maksymalna - 448 km/h, (na wysokości 7260 m) zasiąg z ładunkiem - 2000 kG - 4000 km.
[?:]
Okres użytkowania: 1939-1945;
załoga: 8-12 osób;
silniki: 4 x 1350 kM;
wymiary - rozpiętość: 40,0 m,
długość: 24,5 m;
ciężar - całkowity: 32000 kg;
prędkość maksymalna: 440 km/h;
pułap: 9350 m;
zasięg: 4700 km.
Uzbrojenie: 2 nkm 12,7 mm, 2 działka 20 mm, 2000 kg bomb.
[Encyklopedia lotnictwa wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe. Tom 14, litery P-R. Warszawa 1996. s.16-17:]
Petlakow Pe-8, radziecki ciężki samolot bombowy dalekiego zasięgu z 1937;
czterosilnikowy średniopłat, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie, konstrukcja metalowa;
załoga 11 osób; oznaczenie konstrukcyjne ANT-42, pierwsze wojskowe TB-7; pierwszy lot prototypu 27 XII 1936;
silniki rzędowe 12-cylindrowe AM-35A o mocy 883 kW (1200 KM) każdy;
2 kaemy 7,62 mm, 2 kaemy 12,7 mm, 2 działka 20 mm, bomby o masie 4000 kg;
rozpiętość 39,01 m, dł. 23,59 m, pow. nośna 188,4 m2;
masa własna 18 420 kg, całkowita 25 000 kg;
prędkość maks. 427 km/h, pułap 10 000 m, zasięg 4700 km.
Wersje i odmiany: Pe-8ACz z 1941, wyposażony w cztery silniki wysokoprężne ACz-30B o mocy 1104 kW (1500 KM) każdy;
masa całkowita 35 000 kg; zasięg 7820 km, pozostałe dane jak w Pe-8;
Pe-8ASz z 1942; silniki gwiazdowe 18-cylindrowe ASz-82 o mocy 994 kW (1350 KM) każdy;
2 kaemy 7,62 mm, 2 kaemy 12,7 mm, 2 działka 20 mm, bomby o masie 4000 kg;
rozpiętość 39,01 m, dł. 23,59 m, pow. nośna 188,4 m2;
masa własna 18 570 kg, całkowita 36 000 kg;
prędkość maks. 422 km/h, pułap 8500 m, zasięg 4500 km.
Trudności z zastosowaniem odpowiednich silników opóźniły produkcję seryjną bombowca.
W 1941 utworzono w ZSRR 91 dywizję bombowców dalekiego zasięgu, wyposażoną w Pe-8;
na samolotach tych dokonywano nalotów m.in. na Berlin, Królewiec i Gdańsk.
Po zakończeniu wojny samoloty wykorzystywano do łączności z Arktyką. Łącznie zbudowano 79 egz. wszystkich wersji i odmian.
Petlakow Pe-8 bis.
[?:]
Okres użytkowania: 1943-1945;
wyprodukowano: 79 sztuk;
załoga: 8-12 osób;
silniki: 4 x 1850 kM;
wymiary - rozpiętość: 39,94 m,
długość: 24,5 m;
ciężar - całkowity: 31080 kg;
prędkość maksymalna: 450 km/h;
pułap: 8850 m;
zasięg: 6000 km.
Uzbrojenie: 2 nkm 12,7 mm, 2 działka 20 mm, 2000 kg bomb.
ANT-42, TB-7.
[?:]
Okres użytkowania: 1936-1945;
załoga: 5-6 osób;
silniki: 4 x 1600 kM;
wymiary - rozpiętość: 40,0 m,
długość: 24,5 m;
ciężar - całkowity: 22250 kg,
ładunku użytecznego: 3680 kg;
liczba przewożonych żołnierzy: 6-10 osób;
prędkość maksymalna: 448 km/h;
pułap: 9000 m;
zasięg: 4000 km.