typ, wersja | 7TP (jw) |
załoga | 3 osoby |
masa | 9900 kg |
długość | 4,56 m |
szerokość | 2,43 m |
wysokość | 2,30 m |
prześwit | 0,38 m |
moc silnika | 110 KM / 80,85 kW |
prędkość | 37 km/h droga |
zasięg | 160 km droga |
opancerzenie | 5-17 mm |
uzbrojenie | 1×37, 1 km 7,92 |
inne | brak |
Lekki czołg wsparcia piechoty wzorowany na angielskim czołgu Vickers E, jednakże z licznymi usprawnieniami (silnik dieslowskie większej mocy, wzmocnione podwozie, nieco grubszy pancerz). Opracowany w 1934 r. przez Biuro Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii, produkowany w niewielkich seriach od 1935 r. Pierwsze serie czołgów z lat 1935-1936 miały dwie wieże i były uzbrojone tylko w dwa karabiny maszynowe. Od 1937 r. produkowano ulepszony model jednowieżowy, uzbrojony w armatę 37 mm, sprzężoną z karabinem maszynowym. Ogółem w okresie marzec 1935 r. - wrzesień 1939 r. (produkcja trwała jeszcze po wybuchu wojny) PZInż. zbudowały około 135 czołgów 7 TP. Z posiadanych przez WP czołgów 7 TP zmobilizowano 1. batalion czołgów lekkich, 2. (301) batalion czołgów lekkich (oba bataliony po 49 czołgów według stanu etatowego) oraz dwie samodzielne kompanie czołgów lekkich zgrupowania pancernego obrony Warszawy.1)
7TP był drugim, po niemieckim Pz.Kpfw. IA, czołgiem z silnikiem wysokoprężnym produkowanym seryjnie na świecie.
9TP
Ostatnia praca konstrukcyjna wykonana przed wybuchem wojny polegająca głównie na pogrubieniu pancerza. Przez wprowadzenie zmienionego i spawanego kadłuba oraz poszerzonych gąsienic udało się powiększyć grubość przednich pancernych blach kadłuba miejscami do 30, a z przodu do 40 mm. Masa tego czołgu wynosiła 11,2 t. Do produkcji został zatwierdzony czołg z silnikiem Saurera typu CT1D o kadłubie aluminiowym, jednakże wybuch wojny przekreślił te plany.2)
Pancerz nitowany z blachy walcowanej.
Załoga - 3 ludzi.
Masy - masa bojowa czołgu jednowieżowego z radiostacją 9900 kg.
Wymiary - długość całkowita około 4,560 m, szerokość całkowita 2,430 m, wysokość 2,300 m (2,123 m do powierzchni górnej płyty pancernej), prześwit 0,381 m.
Uzbrojenie - 1 armata 37 mm wz. 1937 Bofors sprzężona z karabinem maszynowym 7,92 mm wz. 1930.
Amunicja - jednostka ognia do armaty 80 naboi, do kaemu 3960-4000 naboi.
Opancerzenie - kadłub: przód 17 mm, boki i tył przedziału silnika 13 mm, strop i płyta dolna przednia 10 mm, dno 9,5 mm, płyta górna nad silnikiem 5 mm, wieża: 15 mm, strop 10 mm.
Napęd - 6-cylindrowy, 4-suwowy silnik wysokoprężny Saurer-Diesel VBLDb (PZInż. 235) o mocy 110 KM (80,85 kW) przy 1800 obr/min, pojemność skokowa 8550 cm³, stopień sprężania 15,5:1, chłodzony cieczą.
Paliwo - olej napędowy, pojemność zbiorników paliwa 130 l, zużycie paliwa 80 l/100 km po drodze, 100 l/100 km w terenie.
Podwozie - gąsienice stalowe o 110 ogniwach każda i szerokości 267 mm, rozstaw środków gąsienic 2016 mm.
Osiągi - prędkość maksymalna 37 km/h po drodze, zasięg po drodze 160 km, w terenie 130 km.
Pokonywane przeszkody - nacisk jednostkowy 0,58-0,60 kg/cm², wzniesienia o nachyleniu 36°, rowy o szerokości 1,8 m, przeszkody wodne o głębokości 1,0 m, ściany pionowe o wysokości 0,75 m.
3)
Masy - masa bojowa czołgu dwuwieżowego 9400 kg.
Wymiary - wysokość 2,190 m.
Uzbrojenie - 2 karabiny maszynowe 7,92 mm wz. 1930.
Amunicja - jednostka ognia 6600 naboi.
Opancerzenie - wieża: 13 mm, strop 5 mm.
4)
…
1. 7TP, czołg lekkiWersja jednowieżowa. 3, 4, 5 wóz w kolumnie - wersja dwuwieżowa. Brak informacji o autorze i źródle pochodzenia. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - | |
2. 7TP, czołg lekkiWersja jednowieżowa. Narodowe Archiwum Cyfrowe (NAC). - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - |