encyklopedia broni

PZL P.7

typ, wersja PZL P.7a
załoga 1 osoba
napęd 1×520 KM
rozpiętość 10,570 m
długość 6,985 m
wysokość 2,750 m
pow. nośna 18,000 m²
masa 1476,6 kg całkowita
prędkość 327 km/h
pułap 8200 m maksymalny
zasięg 600 km maksymalny
uzbrojenie 2 km 7,92
inne brak

PAŃSTWA (1939-1945):
» Czechosłowacja
» Francja
» Japonia
» Niemcy
» Polska
» 1. broń strzelecka (Polska)
» 2. artyleria (Polska)
» 3. wozy bojowe (Polska)
» 4. samoloty (Polska)
» 5. okręty (Polska)
» 6. inne uzbrojenie (Polska)
» Stany Zjednoczone
» Wielka Brytania
» Włochy
» Związek Radziecki
» inne kraje

RODZAJE BRONI I UZBROJENIA:
» broń strzelecka
» artyleria
» wozy bojowe
» samoloty
» Albania, samoloty
» Argentyna, samoloty
» Australia, samoloty
» Austria, samoloty
» Belgia, samoloty
» Brazylia, samoloty
» Bułgaria, samoloty
» Chile, samoloty
» Czechosłowacja, samoloty
» Dania, samoloty
» Finlandia, samoloty
» Francja, samoloty
» Grecja, samoloty
» Hiszpania, samoloty
» Holandia, samoloty
» Japonia, samoloty
» Jugosławia, samoloty
» Kanada, samoloty
» Niemcy, samoloty
» Norwegia, samoloty
» Polska, samoloty
» Rumunia, samoloty
» Stany Zjednoczone, samoloty
» Syjam, samoloty
» Szwajcaria, samoloty
» Szwecja, samoloty
» Turcja, samoloty
» Węgry, samoloty
» Wielka Brytania, samoloty
» Włochy, samoloty
» Związek Radziecki, samoloty
» okręty
» inne uzbrojenie

ARTYKUŁY I UZUPEŁNIENIA:
» teksty o II wojnie światowej
» muzea, skanseny, pomniki
» galeria zdjęć broni i uzbrojenia

MENU - NAWIGACJA:
» strona główna


Strony: I wojna światowa, kalendarz, katalog monet, portal prywatny, seriale telewizyjne, web 2.0.




Porada: Przy wyższych rozdzielczościach ekranu zastosuj skrót klawiszowy "Ctrl" + "+" (Ctrl i plus) aby powiększyć wyświetlaną stronę. "Ctrl" + "-" (Ctrl i minus) pomniejsza. Aby przywrócić domyślne parametry wyświetlania zastosuj skrót "Ctrl" + "0" (Ctrl i zero).

Polska

PZL P.7

samolot myśliwski

II wojna światowa 1939-1945, → samoloty, Polska
PZL P.7, samolot myśliwski

PZL P.7, samolot myśliwski



Brak informacji o autorze. Jurga Tadeusz: Obrona Polski 1939. Warszawa 1990.
- zobacz i komentuj w galerii -

« wstecz

PZL P.7

Samolot myśliwski.

Powstanie i produkcja

1) Samolot został skonstruowany przez inż. Zygmunta Puławskego, jako alternatywa dla PZL P.6. Pierwszy prototyp został oblatany w październiku 1930 roku przez Bolesława Orlińskiego. Produkcję seryjną rozpoczęto jesienią 1932 roku i zakończono ją w grudniu 1933 roku. Wyprodukowano 151 samolotów, z tego: 2 prototypy pod oznaczeniem PZL P.7/I i PZL P.7/II (później drugi prototyp został doprowadzony do standardu seryjnego), 149 egzemplarzy wersji seryjnej PZL P.7a. Dalszym rozwinięciem tej konstrukcji był samolot PZL P.11, zbudowany w 350 egzemplarzach.

Użytkownicy

POLSKA Po zbudowaniu I. prototypu, początkowo zamówiono w 1932 roku 110 samolotów, a w na przełomie 1932 i 1933 roku dalszych 40 egzemplarzy. Pierwsze egzemplarze seryjne wojsko przejęło w grudniu 1932 roku. Od 1933 roku w samoloty te przezbrajano eskadry myśliwskie 2. i 1. Pułku Lotniczego, w sumie otrzymało je 14 eskadr (nie trafiły tylko do 114., 152. i 162 eskadry myśliwskiej). Kierownictwo Marynarki Wojennej planowało zakup 20 maszyn dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego, lecz zrezygnowano z niego z powodu braku środków. Od lata 1935 roku zaczęto je przesuwać do szkolnictwa, ale proces ten nie zakończył się do września 1939 roku i na 105 posiadanych samolotów w jednostkach I linii było ich jeszcze 30.

RUMUNIA We wrześniu 1939 roku internowano 15 samolotów ewakuowanych z Polski, zostały zgrupowane na lotnisku w Gałaczu. W 1940 roku zostały zajęte przez Rumunów i przekazane do szkół lotniczych, gdzie służyły do 1943 roku. Ostatnie dwa egzemplarze (prawdopodobnie nie sprawne) były na stanie Rumuńskich Sił Powietrznych jeszcze 1. lutego 1944 roku.

NIEMCY Zdobyli w Polsce kilkanaście egzemplarzy, które po remontach wykorzystywano jako treningowe (źródła podają od jednego do 10 egzemplarzy używanych w Luftwaffe).

ZWIĄZEK RADZIECKI Zdobyli ponad 20 maszyn tego typu, jeden z egzemplarzy testowano w locie w NII-WWS w Moskwie o losach innych samolotów brak danych.

Zastosowanie operacyjne

POLSKA - wiosną 1937 roku 3 maszyny tego typu weszły w skład eskadry myśliwskiej KOP-u. Do zadań eskadry należała osłona z powietrza budowy umocnień wzdłuż wschodniej granicy Polski, w czasie wykonywania tych zadań została zestrzelona przez sowiecką straż graniczną P-7-ka z 123 eskadry (obsada eskadry KOP-u była rotacyjna). Wiosną 1938 roku maszyny tego typu wchodziły w skład zasadzek myśliwskich w czasie kryzysu polsko-litewskiego, a we wrześniu i październiku patrolowały przestrzeń powietrzną w rejonie południowo-wschodniej granicy. Jesienią 1938 roku i wiosna następnego 123 eskadra myśliwska zorganizowała zasadzki w rejonie Częstochowy w celu przechwytywania niemieckich samolotów rozpoznających Śląski Obszar Warowny. We wrześniu 1939 roku 30 samolotów tego typu znalazło się w jednostkach I linii (po 10 maszyn w 123 eskadrze z Brygady Pościgowej, 151 eskadrze z SGO „Narew” i 162 eskadrze z Armii „Łódź”), a dalszych 39 weszło w skład improwizowanych jednostek (Eskadra Szkoły Wyższego Pilotażu Ułęż, Eskadra Ćwiczebna Pilotażu nr 3, Oddział Lotnictwa Myśliwskiego Bazy nr 3, Klucz OPL Lotniska Wielick). W czasie działań wojennych piloci latający na P-7 zestrzelili 10 samolotów wroga, przy stratach 54 maszyn, a pozostałe 15 ewakuowano do Rumunii, gdzie zostały internowane.

Wersje i odmiany

  • PZL P.7/I : prototyp
  • PZL P.7/II : prototyp
  • PZL P.7a : samolot seryjny

Konstrukcja

Jednosilnikowy, jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej z podwoziem klasycznym, stałym.

Dane taktyczno-techniczne

PZL P.7/II

Załoga - 1 osoba.
Wymiary - rozpiętość 10,300 m, długość 7,160 m, wysokość 2,750 m, powierzchnia nośna 17,220 m².
Masy - własna 1010 kg, całkowita 1409,5 kg.
Zespół napędowy - 9-cylindrowy silnik gwiazdowy chłodzony powietrzem Bristol Jupiter VIIF, moc nominalna 480 KM, moc maksymalna - 520 KM; śmigło dwułopatowe, metalowe, Heddernheimer Kupfwerke typ RS.
Paliwo - zapas paliwa 290 litrów.
Osiągi - prędkość maksymalna 276 km/h na 0 m, 317 km/h na 4000 m, prędkość wznoszenia 10,4 m/s przy ziemi, pułap maksymalny 8275 m.
Uzbrojenie - karabiny maszynowe 2×7,92 mm Vickers wz.09/32 (w kadłubie); amunicja 2×700.
2)

PZL P.7a

Załoga - 1 osoba.
Wymiary - rozpiętość 10,570 m, długość 6,985 m, wysokość 2,750 m, powierzchnia nośna 18,000 m².
Masy - własna 1063 kg, całkowita 1476,6 kg.
Zespół napędowy - 9-cylindrowy silnik gwiazdowy chłodzony powietrzem P.Z. Skoda-Bristol Jupiter VIIF, moc nominalna 480 KM, moc maksymalna - 520 KM; śmigło dwułopatowe, metalowe, Chauviere3) lub dwułopatowe, drewniane, Szomański typ P7.
Paliwo - zapas paliwa 290 litrów.
Osiągi - prędkość maksymalna 276 km/h na 0 m, 327 km/h na 4000 m, prędkość przelotowa 176 km/h na 1000 m, prędkość minimalna 105 km/h, pułap operacyjny 3000 m, pułap maksymalny 8200 m, zasięg maksymalny 600 km, rozbieg 150 m, dobieg 215 m.
Uzbrojenie - 2×7,92 mm Vickers wz.09/32 (pierwsza seria - 7 egz.) lub 2×7,92 mm Vickers wz.E (środkowe serie - 100 egz.) lub 2×7,92 mm PWU FK wz.33 (ostatnie serie - 40 egz.) (w kadłubie); amunicja 2×700.
4)

Dane w układzie tabelarycznym5)

PZL P.7/II PZL P.7a
Układ jednosilnikowy, jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej z podwoziem klasycznym, stałym
Wymiary rozpiętość 10,300 m 10,570 m
długość 7,160 m 6,985 m
wysokość 2,750 m 2,690 m
powierzchnia nośna 17,220 m² 18,000 m²
Masy własna 1010 kg 1063 kg
całkowita 1409,5 kg 1476,6 kg
Napęd rodzaj 9-cylindrowy silnik gwiazdowy chłodzony powietrzem
typ silnika Bristol Jupiter VIIF P.Z. Skoda-Bristol Jupiter VIIF
moc nominalna - 480 KM; maksymalna - 520 KM
śmigło dwułopatowe, metalowe, Heddernheimer Kupfwerke typ RS dwułopatowe, metalowe, Chauviere6) lub dwułopatowe, drewniane, Szomański typ P7
Zapas paliwa 290 litrów
Prędkości maksymalna 276 km/h na 0 m; 317 km/h na 4000 m 276 km/h na 0 m; 327 km/h na 4000 m
przelotowa 176 km/h na 1000 m
minimalna 105 km/h
wznoszenia 10,4 m/s przy ziemi
Pułap operacyjny 3000 m
maksymalny 8275 m 8200 m
Zasięg maksymalny 600 km
Rozbieg 150 m
Dobieg 215 m
Uzbrojenie strzeleckie: karabiny maszynowe 2×7,92 mm Vickers wz.09/32 (w kadłubie) 2×7,92 mm Vickers wz.09/32 (pierwsza seria - 7 egz.) lub 2×7,92 mm Vickers wz.E (środkowe serie - 100 egz.) lub 2×7,92 mm PWU FK wz.33 (ostatnie serie - 40 egz.) (w kadłubie)
amunicja 2×700

Opracowanie własne7) na podstawie:

  • Cieślak K. Gawrych W. Glass A. Samoloty myśliwskie września 1939. Wydawnictwa Czasopism i Książek Technicznych Warszawa 1987.
  • Cynk J.B. Siły lotnicze Polski i Niemiec. Wrzesień 1939. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Warszawa 1989.
  • Domański J. Samolot myśliwski PZL P-7a. Seria: Skrzydła Niepodległej druk w: Żołnierz Polski nr ??
  • Glass A. Polskie konstrukcje lotnicze 1893 - 1939. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Warszawa 1976.
  • Glass A. PZL P.7a. w: Aero Technika Lotnicza nr 9/1991.
  • Morgała A. Polskie samoloty wojskowe 1918 - 1939 . Wydawnictwo MON Warszawa 1972.
  • Morgała A. Samoloty myśliwskie w lotnictwie polskim. Seria: Biblioteczka Skrzydlatej Polski nr 4. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Warszawa 1979.
  • Morgała A. Samoloty wojskowe w Polsce 1924 - 1939. Dom Wydawniczy Bellona Warszawa 2003.
  • Pawlak J. Polskie eskadry w Wojnie Obronnej. Wrzesień 1939. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Warszawa 1991.
  • Pawlak J. Polskie eskadry w latach 1918 - 1939. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Warszawa 1989.
  • Szewczyk W. Samoloty na których walczyli Polacy. Seria: Biblioteczka Skrzydlatej Polski nr 3. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Warszawa 1988.

Ekspozycja

  • Nie zachował się ani jeden egzemplarz.

Porównanie

Literatura i źródła

  1. Tustira Dariusz - opracowanie własne.
  2. Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975.
  3. Jurga Tadeusz: Obrona Polski 1939. Warszawa 1990.
  4. Nemecek Vaclav: Vojenska letadla (2). Mezi dvema svetovymi valkami. Praha 1990.

Edycja

Tustira Dariusz - opracowanie własne

Przypisy

1) , 2) , 4) , 5) , 7)
Tustira Dariusz.
3) , 6)
W pierwszych 8 egz.



© 1998-2024, Jurek
Strona może używać informacji przechowywanych w pikach cookies w celach identyfikacji sesji użytkownika, analizy statystycznej oraz przechowywania informacji o logowaniu i korzystaniu z zastrzeżonych zasobów. Pliki cookies mogą stosować zewnętrzne systemy rekamowe zamieszczone na stronie. Rodzaj informacji przechowywanych w tych plikach możliwy jest do analizy przez ich podgląd w przeglądarce internetowej. Jeżeli zasady funkcjonowania pików tego typu może narazić Twoją prywatność możesz wyłączyć zapisywanie tych plików na dysku w ustawieniach przeglądarki, użyć dodatkowych programów i skryptów blokujących te pliki lub zrezygnować z korzystania z tego serwisu. Sposób podglądu, edycji i usuwania cookies zależny jest od rodzaju przeglądarki - zapoznaj się z funkcjonowaniem tych opcji lub poproś o pomoc twórcę programu.