typ, wersja | Renault R-35 |
załoga | 2 osoby |
masa | 9,8 t |
długość | 4,20 m |
szerokość | 1,85 m |
wysokość | 2,37 m |
prześwit | 0,32 m |
moc silnika | 61,1 kW (82 KM) |
prędkość | maksymalna droga 20 km/h |
zasięg | droga 140 km |
opancerzenie | drodze 140 km |
uzbrojenie | 1×37, 1×7,5 |
inne | brak |
Lekki czołg wsparcia piechoty. Projekt czołgu R-35 powstał we francuskiej firmie Renault w połowie lat 30 (1933-1935). Pojazdy tego typu miały zastąpić starzejące się Renaulty FT M1917 pochodzące jeszcze z czasów I wojny światowej. Do 1940 r. zbudowano około 1600 R-35. Był to zatem najliczniej reprezentowany z francuskich czołgów, jakkolwiek nie zdołał w pełni odegrać roli następcy FT. Renault R-35, o dość miernych walorach bojowych, nie był bowiem godnym przeciwnikiem dla niemieckich czołgów, zmasowanych w silnych formacjach pancernych. Pociski z jego krótkolufowego działa nie były w stanie przebić nawet pancerza lekkich wozów Panzerwaffe. W czasie odwrotu w maju 1940 roku Francuzi porzucili wiele R-35.
BUŁGARIA
40 czołgów przekazanych przez Niemców w kwietniu 1941 ze zdobyczy we Francji.
CHORWACJA
Czołgi otrzymane od Niemców (zdobyte przez nich w Jugosławii) i prawdopodobnie dawne polskie (2-3) przekazane przez Węgry.
JUGOSŁAWIA
Zamówiono 50 sztuk z których prawdopodobnie nie wszystkie dotarły do Jugosławii. Po walkach z Niemcami część zdobytych przez nich czołgów została przekazana Chorwatom.
NIEMCY
Niemcy wykorzystywali zdobyte na Francuzach czołgi tego typu (ok. 800) do celów szkoleniowych i służby wartowniczej, przerabiając wiele z nich na ciągniki artyleryjskie oraz transportery amunicji. Zdemontowane wieże instalowali w umocnieniach budowanych na normandzkim wybrzeżu.
Część czołgów zdobytych w Jugosławii przekazano Chorwatom.
POLSKA
II Rzeczpospolita:
Czołgi tego typu (100 sztuk) zakupiono we Francji dla Wojska Polskiego w kwietniu 1939 r. Pierwszy transport w liczbie 52 lub 53 wozów (49 czołgów Renault R-35 oraz 3 lub 4 czołgi Hotchkiss H-35) przybył do Polski w lipcu 1939 drogą morską. Wyposażono w nie 12. batalion pancerny w Łucku, który wystawił w czasie mobilizacji 21. batalion czołgów lekkich (w sumie 45 czołgów według etatu). W drugiej połowie września 1939 r. batalion ten nie biorąc udziału w walce przekroczył granicę rumuńską. Tylko nieliczne czołgi R-35 doprowadzone do stanu gotowości bojowej, brały udział w walkach pod Kamionką Strumiłową i Żelechowem - w składzie improwizowanego oddziału sformowanego przez kpt. J. Jakubowicza. Druga partia zakupionych czołgów, transportowana drogą morską przez Konstancę, nie dotarła już do Polski.
Polskie Siły Zbrojne na Zachodzie:
W Wojsku Polskim we Francji wozy tego typu były uzbrojeniem 10 BKPanc (1939-1940).
RUMUNIA
Zakupiono 40 czołgów w 1939 (dwie partie: 10 w sierpniu i 30 we wrześniu). Do tej liczby dodano czołgi polskie internowane we wrześniu 1939 i przejęte przez Rumunów. Niektóre czołgi przezbrojono w zdobyczne radzieckie armaty 45 mm.
SYRIA
SZWAJCARIA
TURCJA
Czołgi zakupiono w dwóch partiach: luty i marzec 1940.
WĘGRY
2-3 czołgi polskie przejęte po kampanii wrześniowej 1939. Później prawdopodobnie przekazane Chorwacji.
WŁOCHY
Czołgi zdobyte w czerwcu 1940 oraz otrzymane od Niemców w 1941.
Niemcy:
Włochy:
Bułgaria:
Pancerz spawany z elementów odlewanych.
Załoga - 2 osoby.
Masy - masa 9,8 t.
Wymiary - długość 4,20 m, szerokość 1,85 m, wysokość 2,37 m, prześwit 0,32 m.
Uzbrojenie - 1 armata 37 mm Puteaux SA 1918, 1 sprężony karabin maszynowy 7,5 mm 1).
Amunicja - 58 naboi do armaty, 2500 naboi do km.
Opancerzenie - 14-45 mm.
Napęd - silnik gaźnikowy, 4-suwowy, 4-cylindrowy Renault 447, moc 61,1 kW (82 KM), pojemność 5800 cm³, chłodzenie cieczą.
Paliwo - benzyna, pojemność zbiorników paliwa 170 l.
Osiągi - moc jednostkowa , prędkość maksymalna po drodze 20 km/h, zasięg po drodze 140 km, zasięg w terenie 80 km.
Pokonywane przeszkody - nacisk jednostkowy 0,86 kg/cm², wzniesienia o nachyleniu 40°, rowy o szerokości 1,6 m, przeszkody wodne o głębokości 0,80 m, ściany pionowe o wysokości 0,50 m.
2)
…