typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Jednosilnikowy, dolnopłat wolnonośny.
…
D.520 : prototyp.
Dewoitine D-520C1 : samolot myśliwski.
Dewoitine D-520C1.
[Morgała Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1939-1945. Warszawa 1976:]
Dwa prototypy D-520 ukończono w drugiej połowie 1938 r.
Pierwszy egzemplarz D--520-01 został oblatany w październiku 1938 r. na lotnisku fabrycznym w Tuluzie.
Początkowe zamówienie z kwietnia 1939 r. na 200 sztuk D-520C1 zwiększono wkrótce kilkoma następnymi umowami,
zawieranymi do kwietnia 1940 r. na łączną ilość 2200 sztuk dla Armee de l'Air - lotnictwa lądowego i 120 dla Aeronavale - lotnictwa marynarki wojennej.
Pierwszy seryjny D-520C1 został oblatany w dniu 2 XI 1939 r.
W chwili rozpoczęcia ofensywy niemieckiej - w dniu 10 V 1940 r. w I linii znajdowało się zaledwie 36 maszyn tego typu, stanowiących wyposażenie dywizjonu 1/3.
Po zawarciu pokoju przez rząd Vichy samoloty D-520C1 były nadal produkowane w Tuluzie.
Samoloty tego typu stanowiły w tym okresie podstawowy sprzęt lotnictwa myśliwskiego Vichy, a po zajęciu tego obszaru przez Niemców w 1942 r. Dewoitine sprzedano do Bułgarii, Rumunii i Włoch. Część sprzętu przejęła sama Luftwaffe.
Po dokonaniu inwazji kontynentu przez aliantów D-520C1,
zdobyte i przejęte od Niemców, posłużyły znów Wolnym Francuzom dowodzonym przez gen. de Gaulle'a.
Maszyny te wykorzystano w siłach powietrznych Forces Francaises de l'Interieur w ostatniej fazie wojny w Europie.
W wytwórni w Tuluzie montowano wówczas jeszcze przez pewien okres D-520C1 z posiadanych elementów i podzespołów.
Produkcję maszyn zakończono w 1945 r. po wypuszczeniu 610 egzemplarzy seryjnych.
Konstrukcja
Jednosilnikowy dolnopłat z chowanym podwoziem. Konstrukcja półskorupowa
całkowicie metalowa. Pokrycie - blachą duralową, z wyjątkiem sterów
pokrytych płótnem.
Silnik: Hispano Suiza 12Y45 lub 12Y49 o mocy 850/930 KM ze
sprężarką Szydlowski-Planiol S39-H3. ¦migło Ratier 1060M lub Chauviere typ 3981,
ewentualnie Chauviere 10105.
Uzbrojenie
Jedno działko HS-404 kal. 20 mm z zapasem 60 naboi, zabudowane w blok
silnika i strzelające przez piastę śmigła; 4 k.m. MAC 1934 M-39
z zapasem 675 naboi na 1 k.m.
Dane techniczne
Wymiary: rozpiętość 10,2 m, długość 8,7 m, wysokość 2,6 m,
powierzchnia nośna 16 m2.
Ciężary: własny 2075 kg, całkowity 2760 kg.
Osiągi: prędkość maksymalna 526 km/h na wysokości 6000 m,
prędkość przelotowa 400 km/h na wysokości 4000 m,
czas wznoszenia na 4000 m - 4 min, pułap 11 000 m, zasięg 990 - 1240 km.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975:]
Okres używania 1937-1945, wyprodukowano 610 sztuk,
załoga 1 osoba, silnik 1 x 910 kM,
wymiary - rozpiętość 10,20 m, długość 8,8 m,
ciężar całkowity 2780 kg, ciężar własny 2087 kg,
prędkość maksymalna 530 km/h, pułap 11 000 m, zasięg 1 000 km,
uzbrojenie - 4 km 7,5 mm lub 2 km 7,5 mm i 1 działko 20 mm.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.104:]
Dewoitine D.520.
Kraj produkcji Francja, typ (D.520C.1) jednomiejscowy samolot myśliwski,
napęd - 12-cylindrowy widlasty silnik Hispano-Suiza 12Y-45 o mocy 693 kW (930 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 540 km/h, czas wznoszenia na wysokość 4000 m - 5 min 49 s,
pułap praktyczny 11 000 m, zasięg 1540 km,
masa własna 2125 kg, maksymalna masa startowa 2790 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 10,20 m, długość 8,76 m, wysokość 2,57 m,
uzbrojenie - działko 20 mm w części dziobowej i cztery karabiny maszynowe 7,5 mm w krawędziach natarcia skrzydeł.
[Gazety Wojenne. Nr 42. s.830:]
DEWOITINE D.520.
Swój pierwszy lot wykonał we wrześniu 1938. Najlepszy myśliwski samolot francuski kampanii 1940.
Później w lotnictwie francuskim rządu Vichy (oznaczenie czerwono-żółte pasy).
Typ - myśliwiec jednomiejscowy,
długość 8,60 m, rozpiętość skrzydeł 10,20 m,
masa całkowita na pusto 2 036 kg,
masa maksymalna do startu 2 677 kg,
napęd - silnik rzędny Hispano-Suiza 12Y45 o mocy 935 KM,
prędkość maksymalna 534 km/godz., zasięg 1 530 km,
uzbrojenie - 1 działko HS 404 kal. 20 mm w osi śmigła,
4 karabiny maszynowe MAC 34 M39 kal. 7,5 mm w skrzydłach.
"Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000.",
"Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975.",
"Gazety Wojenne.",
"Morgała Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1939-1945. Warszawa 1976.",
"Myśliwce II wojny światowej. Redakcja Donald David. Warszawa 2001.",
1. Dewoitine D.520, samolot myśliwskiBrak informacji o autorze i źródle pochodzenia. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - | |
2. Dewoitine D.520, samolot myśliwski6, sn 277. Brak informacji o autorze i źródle pochodzenia. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - |