typ, wersja | MS.406 C1 |
załoga | 1 osoba |
napęd | 1× 641 kW (860 KM) |
rozpiętość | 10,61 m |
długość | 8,17 m |
wysokość | 3,25 m |
pow. nośna | 16,00 m² |
masa | własna 1895 kg |
prędkość | maksymalna 490 km/h /4500 m |
pułap | 10 000 m |
zasięg | 1100 km |
uzbrojenie | 1×20, 2×7,5 |
inne | brak |
Ministere de l'Air złożyło do kwietnia 1938 r. zamówienia na 1000 maszyn tego typu. We wrześniu 1939 r. na stanie jednostek bojowych Armee de l'Air znajdowało się 300 MS.406 C1. Był standardowym samolotem myśliwskim lotnictwa francuskiego 1939-1940. Ogółem we wszystkich wytwórniach wyprodukowano 1037 egzemplarzy, a ostatni egzemplarz dla Armée de l'Air nr fabr. 1052 opuścił Puteaux w czerwcu 1940. Po zakończeniu kampanii 1940 samoloty używano w lotnictwie kolaboracyjnego rządu Vichy.
Na maszyny tego typu złożono kilka zamówień z zagranicy: z Litwy, Polski, Turcji, Chin i Finlandii. Dwóch pierwszych umów nie zrealizowano.
CHINY
Ostatnie egzemplarze seryjne nr 1074 do 1085 były przeznaczone dla Chin.
CHORWACJA
Samoloty MS.406 (MS.410) zdobyte przez Niemców i przekazane lotnictwu chorwackiemu.
FINLANDIA
Na niektórych samolotach zabudowano silnik M-105 o mocy 1 100 KM, pochodzący z samolotów radzieckich.
LITWA
Zamówienie na samoloty Morane-Saulnier nie zostało zrealizowane.
POLSKA
II Rzeczpospolita:
Zamówienie na samoloty MS nie zostało zrealizowane.
Polskie Siły Zbrojne na Zachodzie:
Samoloty używane na terytorium Francji w polskim 1/145 dywizjonie myśliwskim „Warszawskim” oraz w innych francuskich grupach myśliwskich, w których walczyli polscy piloci.
SZWAJCARIA
Samoloty opracowano i dostarczono dla lotnictwa szwajcarskiego. Produkowane na licencji w Szwajcarii.
TURCJA
Samoloty zamówione przed wybuchem wojny.
Jednosilnikowy, wolnonośny dolnopłat, konstrukcja całkowicie metalowa. Podwozie klasyczne chowane w locie. Kadłub: kratownica przestrzenna, oprofilowana, pokryta z przodu blachą duraluminiową, a z tyłu płótnem. Skrzydła: pokryte były Plymax'em - oryginalnym materiałem przekładkowym, składającym się ze spojonych arkuszy sklejki i blachy aluminiowej. Kabina zakryta.
Załoga - 1 osoba.
Wymiary - rozpiętość 10,61 m, długość 8,17 m, wysokość 3,25 m, powierzchnia nośna 16,00 m².
Masy - masa własna 1895 kg, masa całkowita 2540 kg.
Zespół napędowy - silnik rzędowy Hispano-Suiza HS12 Y-31, moc 641 kW (860 KM), śmigło Chauviere 351 trójłopatowe, metalowe o skoku zmiennym w locie.
Osiągi - prędkość maksymalna 490 km/h na wysokości 4500 m, prędkość wznoszenia 12,1 m/s, czas wznoszenia 3 min 32 s na wysokość 2000 m, 6 min 30 s na wysokość 5000 m, pułap 10 000 m, zasięg 1100 km.
Uzbrojenie - 1 działko 20 mm Hispano Suiza HS59 lub HS404, wbudowane w blok silnika i strzelające przez piastę śmigła (zapas amunicji 60 naboi), 2 zamontowane w krawędziach natarcia skrzydeł karabiny maszynowe 7,5 mm MAC (zapas amunicji 300 naboi na 1 km).
1)
Załoga - 1 osoba.
Zespół napędowy - silnik M-105, moc 810 kW (1100 KM).
Osiągi - prędkość maksymalna 525 km/h, pułap 12 000 m.
Uzbrojenie - 1 karabin maszynowy 12,7 mm, 2 karabiny maszynowe 7,5 mm.
Załoga - 1 osoba.
Wymiary - rozpiętość 10,62 m, długość 8,81 mm, wysokość 2,74 m, powierzchnia nośna 15,98 m².
Masy - masa całkowita 2 635 kg.
Zespół napędowy - silnik rzędowy 12-cylindrowy HS 12 Y51, moc 810 kW (1100 KM).
Osiągi - prędkość maksymalna 560 km/h, pułap 10 000 m, zasięg 750 km.
Uzbrojenie - 1 działko 20 mm, 2 karabiny maszynowe 7,5 mm.
…
1. Morane-Saulnier MS.406, samolot myśliwskiBrak informacji o autorze i źródle pochodzenia. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - | |
2. Morane-Saulnier MS.406, samolot myśliwskiSamoloty polskiej Grupy Montpellier. Francja. Marzec 1940. Brak informacji o autorze i źródle pochodzenia. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - |