typ, wersja | - |
załoga | - |
masa | - |
długość | - |
szerokość | - |
wysokość | - |
prześwit | - |
moc silnika | - |
prędkość | - |
zasięg | - |
opancerzenie | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Działo szturmowe.
…
Sturmgeschutz 0-serie Sd Kfz 142 : pojazd prototypowy.
StuG Ausf A.
StuG III Ausf B.
Sturmgeschutz III Ausf C Sd Kfz 142.
StuG III Ausf D.
StuG III Ausf E.
Sturmegschutz 40 Ausf F.
Sturmgeschutz 40 Ausf F8.
StuG 40 Ausf.G Sd Kfz 142/1.
"de|wb|008|PzKpfw III (SdKfz 141)|czołg średni",
StuG III Ausf A.
[brak informacji o autorze i źródle pochodzenia:]
Podwozie PzKpfw III wersji B, zmodernizowane jak w wersji E,
okres produkcji do 1940, numery seryjne 90001-90100,
produkcja 30 sztuk, załoga 4 ludzi, masa całkowita 19 400 kg,
wymiary - długość 5,38 m, szerokość 2,92 m, wysokość 1,95 m,
jednostka napędowa Maybach HL 120 TRM,
prędkość 40 km/h, zasięg - droga 160 km, teren 100 km,
uzbrojenie - działo 7,5 cm StuK L/24 kalibru 75 mm.
StuG III Ausf B.
[brak informacji o autorze i źródle pochodzenia:]
Okres produkcji 1940-1941,
numery seryjne (blok numerów serii B-E) 90101-91036,
załoga 4 ludzi, masa całkowita 22 200 kg,
wymiary - długość 5,40 m, szerokość 2,95 m, wysokość 1,96 m,
jednostka napędowa Maybach HL 120 TRM,
prędkość 40 km/h, zasięg - droga 140 km, teren 90 km.
[Gazety Wojenne. Nr 23. s.450:]
StuG III Ausf B - działo samobieżne.
Sturmgeschütz 3 zostało wprowadzone w użycie w 1940
i brało udział we wszystkich operacjach aż do końca wojny.
Wykazało swą skuteczność podczas ataków pozycji ufortyfikowanych,
takich jak Panteleimon.
Załoga 4 osoby, masa bojowa 22 tony,
długość 5,20 m, szerokość 2,95 m, wysokość 2,16 m,
napęd - silnik Maybach HL 120 TR, gaźnikowy, o mocy 265 KM,
prędkość maksymalna 40 km/godz., zasięg maksymalny 165 km po drodze,
pokonywane przeszkody - wzniesienia do 30o, brody o głębokości do 80 cm, rowy o szerokości do 2,1 m,
uzbrojenie - armata StuK L/24 kal. 75 mm,
1 karabin maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm.
StuG III Ausf C.
[...:]
Numery seryjne (blok numerów serii B-E) 90101-91036,
załoga 4 ludzi, masa całkowita 22 200 kg,
wymiary - długość 5,40 m, szerokość 2,95 m, wysokość 1,96 m,
jednostka napędowa Maybach HL 120 TRM,
prędkość 40 km/h, zasięg - droga 140 km, teren 90 km.
StuG III Ausf D.
[...:]
Numery seryjne (blok numerów serii B-E) 90101-91036,
załoga 4 ludzi, masa całkowita 22 200 kg,
wymiary - długość 5,40 m, szerokość 2,95 m, wysokość 1,96 m,
jednostka napędowa Maybach HL 120 TRM,
prędkość 40 km/h, zasięg - droga 140 km, teren 90 km.
StuG III Ausf E (SdKfz 142).
[brak informacji o autorze i źródle pochodzenia:]
Numery seryjne (blok numerów serii B-E) 90101-91036,
załoga 4 ludzi, masa całkowita 22 200 kg,
wymiary - długość 5,40 m, szerokość 2,95 m, wysokość 1,96 m,
jednostka napędowa Maybach HL 120 TRM,
prędkość 40 km/h, zasięg - droga 140 km, teren 90 km,
uzbrojenie - stosowano zamiennie działo L/33 długości 33 kalibrów.
[Gazety Wojenne. Nr 90. s. 1791:]
STURMGESCHÜTZ III Ausf E.
Niemieckie działo samobieżne, łatwiejsze w produkcji i prostsze w obsłudze
niż czołg o ruchomej wieży, było stopniowo ulepszane od 1940 r., kiedy
pojawił się pierwszy jego model. Pod koniec wojny wiele z nich wzięło udział
w walkach. Jednym z ulepszeń było dodanie mu bocznych płyt ochronnych - Schützen.
Załoga 4 osoby, napęd - silnik Maybach o mocy 265 KM,
wymiary - długość kadłuba 6,77 m, szerokość 2,95 m, wysokość 2,16 m,
szybkość na drodze 40 km/godz., zasięg 165 km, masa bojowa 23,9 t,
uzbrojenie - działo kal. 75 mm oraz 2 karabiny maszynowe kal. 7,92 mm.
StuG III Ausf F.
[Hogg Ian: Artyleria dwudziestego wieku. Warszawa 2001. s.260:]
StuG III Ausf F.
Kraj produkcji: Niemcy.
Załoga: 4 osoby.
Masa: 21 800 kg.
Wymiary:
długość: 6,31 m;
szerokość: 2,92 m;
wysokość: 2,15 m.
Zasięg: 140 km.
Pancerz: 11-50 mm.
Uzbrojenie: 75 mm armata StuK40/L48; 7,92 mm karabin maszynowy.
Jednostka napędowa: silnik Maybah HL120TRM.
Osiągi:
maksymalna prędkość na drodze: 40 km/h;
pokonywanie przeszkód:
wodnych - o głębokości 0,8 m;
ścian - wys. 0,6 m;
rowów - ser. 2,59.
7,5 cm StuG (Sturmgeschütz) 40 Ausf G (SdKfz 142/1).
[brak informacji o autorze i źródle pochodzenia, opis nadesłał Artur Gołata:]
W 1935 roku generał E.Manstein zaproponował utworzenie jednostek artylerii
szturmowej uzbrojonych w opancerzone działa na podwoziu gąsienicowym.
Prototypowy pojazd oznaczony Sturmgeschutz 0-serie Sd Kfz 142 skonstruowano
w 1937 roku. Pojazd miał podwozie czołgu PzKpfw III Ausf.B. Napęd stanowił
silnik Maybach HL 108 TR o mocy 184 kW (220 KM). Uzbrojenie stanowiła
zabudowana w kadłubie armata 7,5 cm StuK 37 L/24 kalibru 75 mm. Kolejne
pojazdy wersji StuG Ausf.A powstały na kadłubach czołgów PzKpfw III Ausf.F,
miały zatem zwieszenie zmienione w stosunku do serii zerowej. Napęd
stanowił silnik Maybach HL 120 TR o mocy 221 kW (300 KM), działa szturmowe
StuG III Ausf.B by¦y budowane na podwoziu czołgu PzKpfw III Ausf.H,
wyprodukowano 320 dział tej wersji. Sturmgeschutz III Ausf.C Sd Kfz 142 to
działa mające zmodyfikowaną nadbudówkę kadłuba. Od marca do maja 1941 roku
wybudowano 100 dział tej wersji. StuG III Ausf.D to pojazdy identyczne
z wcześniejszą wersją, lecz budowane od września 1941 roku. Pojazdy
StuG III Ausf.E miały zmodyfikowaną nadbudówkę kadłuba pojazdu. Działa
szturmowe Sturmegschutz 40 Ausf.F były uzbrojone w armatę 7,5 cm StuK L/43
lub L/48 kalibru 75 mm. Wyprodukowano 364 dział szturmowych tej wersji.
Działo szturmowe Sturmgeschutz 40 Ausf.F8 posiadały drobne modyfikacje
kadłuba m.in. włazów silnikowych. Uzbrojenie stanowiła armata
7,5 cm StuK 40 L/48 kalibru 75 mm i karabin maszynowy MG 34 kalibru 7,92 mm.
Ostatnia wersja działa szturmowego StuG 40 Ausf.G Sd Kfz 142/1 posiadała
znacznie pogrubione opancerzenie do 80 mm, powiększoną nadbudówkę. Inne
modyfikacje dotyczyły włazu obserwacyjnego dowódcy, mocowania karabinu
maszynowego, montowania wyrzutników granatów dymnych, czy też zamontowania
dodatkowego karabinu maszynowego sprężonego z armatą. Często działa tej wersji
miały montowane dodatkowe osłony boków kadłuba (schurtzen) chroniące przed
pociskami kumulacyjnymi. Od listopada 1943 roku budowano pojazdy wyposażone
w odlewane jarzmo armaty tzw. Saukopfblende. Wyprodukowano aż 7834 działa
szturmowe tej wersji.
Załoga: 4 osoby (kierowca, celowniczy, ładowniczy - strzelec i dowódca)
Wymiary: długość - 6700 mm, szerokość - 2950 mm, wysokość - 2160 mm
Opancerzenie: od 11 do 80 mm
Uzbrojenie:
armata 7,5 cm StuK 40 L/48 kalibru 75 mm z zapasem amunicji 54 pociski,
działo mogło się wychylać na boki o 10 stopni, zaś w płaszczyźnie pionowej
od 6 do 30 stopni. Dodatkowe uzbrojenie stanowił karabin maszynowy MG 34
kalibru 7,92 mm z zapasem amunicji wynoszącym 1200 pocisków.
Jednostka napędowa:
dwunastocylindrowy gaźnikowy silnik rzędowy, chłodzony cieczą
typu Maybach HL 120 TRM o pojemności skokowej 11867 cm3
i mocy 221 kW (300 KM)
Prędkość maksymalna: 38 km/h
Zasięg: 155 km na drodze i 95 km w terenie
Pokonywanie przeszkód: ściany - 60 cm, okopy - 190 cm, brody - 80 cm.
[Hogg Ian: Artyleria dwudziestego wieku. Warszawa 2001. s.261:]
StuG III Ausf G.
Kraj produkcji: Niemcy.
Załoga: 4 osoby.
Masa: 24 100 kg.
Wymiary:
długość: 6,77 m;
szerokość: 2,95 m;
wysokość: 2,16 m.
Zasięg: 155 km.
Pancerz: 16-80 mm.
Uzbrojenie: 75 mm armata StuK40/L48; 7,92 mm karabin maszynowy.
Jednostka napędowa: silnik Maybah HL120TRM.
Osiągi:
maksymalna prędkość na drodze: 40 km/h;
pokonywanie przeszkód:
wodnych - o głębokości 0,8 m;
ścian - wys. 0,6 m;
rowów - ser. 2,59.
[Gazety Wojenne. Nr 65. s. 1290:]
Działo pancerne STURMGESCHÜTZ III G.
Zamontowane na podwoziu czołgu PzKpfw. "Stu III G" były na szeroka skalę
włączane w skład niemieckich jednostek pancernych, okazały się jednak mniej
skuteczne w działaniu od "Tygrysów" i "Panter".
Załoga 4 osoby, masa bojowa 23,9 t,
wymiary - długość 6,77 m, szerokość 2,95 m, wysokość 2,16 m,
napęd - silnik Maybach HL 120 o mocy 300 KM,
uzbrojenie - 1 działo 70 mm STUK 40L48, 1 lub 2 km MG 34 lub MG 42.
[brak informacji o autorze i źródle pochodzenia:]
Okres produkcji od 1942,
załoga 4 ludzi, masa całkowita 23 900 kg,
wymiary - długość 5,56 m, szerokość 2,95 m, wysokość 2,15 m,
jednostka napędowa Maybach HL 120 TRM,
prędkość 40 km/h, zasięg - droga 130 km, teren 80 km,
uzbrojenie - działo kalibru 75 mm L/43 (wymiennie stosowano L/48).
Działo posiadało charakterystyczną osłonę.
[Gazety Wojenne. Nr 70. s.1390:]
STURMGESCHÜTZ StuG III Ausf G.
Niemieckie działo samobieżne było łatwiejsze w obsłudze i szybsze w produkcji
od czołgu Panzer III, na podwoziu którego skonstruowano je w 1940 r.
Załoga 4 osoby,
napęd - dwunastocylindrowy silnik Maybach o mocy 265 KM,
wymiary - długość 6,77 m, szerokość 2,95 m, wysokość 2,16 m,
szybkość na drodze 40 km/godz., masa 23,9 t,
uzbrojenie - działo kal. 75 mm oraz dwa karabiny maszynowe kal. 7,92 mm.
Opis nadesłał/uzupełnił: Artur Gołata.
Opis nadesłała/uzupełniła: Gabriele Byra-Żmuda.
"Gazety Wojenne.",
"Jędrzejewski Dariusz, Lalak Zbigniew: Niemiecka broń pancerna 1939-1945. Warszawa.",
"Hogg Ian: Artyleria dwudziestego wieku. Warszawa 2001.",