typ, wersja | He 162 A-2 |
załoga | 1 osoba |
napęd | 1×785 daN (800 kG) |
rozpiętość | 7,2 m |
długość | 9,25 m |
wysokość | 2,55 m |
pow. nośna | 1,2 m² |
masa | startowa maksymalna 2695 kg |
prędkość | 840 km/h/6000 m |
pułap | 12 040 m |
zasięg | 700 km |
uzbrojenie | 2×20 |
inne | brak |
Odrzutowy samolot myśliwski, przechwytujący.
Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy złożyło 8 września 1944 zamówienie w przemyśle lotniczym na konstrukcję osiągającą 750 km/h z terminem ukończenia do 1 stycznia 1945. W konkursie zwyciężyła firma Heinkel przedstawiając swoją konstrukcję oblataną 6 grudnia 1944. W konstrukcji wykorzystano drewno, uwzględniając trudną sytuację Niemiec w końcowym okresie wojny oraz ułatwienia w produkcji, jednak wpłynęło to na trwałość konstrukcji. Planowano rozpocząć produkcję 2000-4000 samolotów miesięcznie lokując ją w podziemnych fabrykach zbrojeniowych. Jako pilotów nowych samolotów przewidziano członków Hitlerjugend, szkolonych na szybowcach w ramach krótkich, kilkugodzinnych, kursów. Pierwsze jednostki bojowe sformowano jednak dopiero na kilka dni przed końcem wojny (I/JG 1 w Parchim, Niemcy, dowódca płk. Herbert Ihlefeldt, II/JG 1 w Leck). Zbudowano około 240-250 (275?) samolotów tego typu. W końcowym okresie wojny alianci zdobyli wiele nieuszkodzonych He 162.
Spatz (wróbel): nazwa fabryczna. Salamander: nazwa nieoficjalna. Także jako Volksjager: myśliwiec ludowy.
JAPONIA
Planowany do produkcji licencyjnej w Japonii - Tachikawa Ki 162 (He 162 A).
Japonia:
Górnopłat. Podwozie trójpodporowe, wciągane w locie. Podwójne usterzenie kierunku, usterzenie wysokości z wyraźnym wzniosem. Kadłub metalowy, skrzydła i usterzenie o konstrukcji drewnianej. Wady konstrukcji prototypowych poprawiano przez powiększenie powierzchni usterzenia kierunku i załamanie końcówek skrzydeł ku dołowi. Silnik umieszczony na grzbiecie kadłuba za kabiną pilota (w celu zapewnienia dogodnego dostępu do jednostki napędowej). Uzbrojenie umieszczone u dołu dziobu kadłuba, po bokach.
Załoga - 1 osoba.
Wymiary - rozpiętość 7,2 m, długość 9,05 m, powierzchnia nośna 11,16 m².
Zespół napędowy - turbinowy silnik odrzutowy BMW 003 A-1, ciąg 760 daN (775 kG).
Osiągi - prędkość maksymalna 800 km/h.
Uzbrojenie - 2 działka 30 mm Rheinmetall MK 108.
1)
Załoga - 1 osoba.
Wymiary - rozpiętość 7,2 m, długość 9,25 m, wysokość 2,55 m, powierzchnia nośna 11,2 m².
Masy - masa własna 2050 kg, masa startowa maksymalna 2695 kg.
Zespół napędowy - turbinowy silnik odrzutowy BMW 003 E-1, ciąg 785 daN (800 kG).
Osiągi - prędkość maksymalna 840 km/h na wysokości 6000 m 2), prędkość wznoszenia 594 m/min (początkowa prędkość wznoszenia 1290 m/min), czas wznoszenia 6,6 minuty na 6000 m, pułap 12 040 m, zasięg 700 km, długotrwałość lotu 57 minut na wysokości 10 970 m.
Uzbrojenie - 2 działka 20 mm Mauser MG 151/20.
3)
…
![]() |
1. Heinkel He 162 Salamander, odrzutowy samolot myśliwskiBrak informacji o autorze. Domański Jerzy, Pilecki Szymon: Samoloty bojowe 1910-1967. Warszawa 1969. s.268. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - |
![]() |
2. Heinkel He 162 Salamander, odrzutowy samolot myśliwskiEgzemplarz zdobyty przez aliantów. Francja. 5 września 1945. Public domain U.S. Federal Government (The National Archives - via Wikipedia). - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - |