typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
…
Focke-Wulf Fw 190.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975:]
Okres używania 1941-1945, wyprodukowano 19 990 samolotów wszystkich wersji,
załoga 1 osoba, silnik 1 x 1700 kM, wymiary - rozpiętość 10,50 m, długość 8,84 m,
prędkość maksymalna 643 km/h, prędkość wznoszenia 16,7 m/s, pułap 10 300 m, zasięg 1 520 km.
Uzbrojenie: 2 nkm 13,0 mm, 4 działka 20 mm, 250 kg bomb.
Focke-Wulf Fw 190 A.
[Encyklopedia lotnictwa wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe. Tom 8: F-H. Warszawa 1994. s.44:]
Focke Wulf Fw 190 A, niemiecki samolot myśliwski z 1940; jednosilnikowy,
jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie,
konstrukcja metalowa;
od stycznia 1940 budowany w wielkich seriach w wielu wersjach, łącznie 20 001 egz.
(w tym 13 367 egz. w wersji myśliwskiej i 6634 egz. w wersji myśliwsko-bombowej).
Prototyp Fw 190 V-1 oblatany w .06.1939.
14-cylindrowy silnik gwiazdowy BMW 801 C o mocy 1175 kW (1600 KM),
później BMW 801 D o mocy 1251 kW (1700 KM);
2 działka 20 mm, 2 kaemy 7,9 mm,
rozpiętość 10,49 m, długość 8,84 m, wysokość 3,92, powierzchnia nośna 18,3 m3,
masa własna 3320 kg, masa całkowita 5000 kg,
prędkość maksymalna 669 km/h, pułap 12 000 m, zasięg 800 km.
Samolot w wersji A-5 testowany był w Japonii, ponieważ zakładano, że będzie tam produkowany.
Focke-Wulf Fw 190 A-3.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.136:]
Focke Wulf Fw 190A-1 do A-4.
Kraj produkcji - Niemcy, typ - (Fw 190A-3) jednomiejscowy samolot myślwsko-bombowy,
napęd - czternastocylindrowy dwurzędowy silnik BMW 801D-2
o mocy 1267,5 kW (1700 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 605 km/h, prędkość wznoszenia 863 m/min,
pułap praktyczny 10 600 m, zasięg 800 km,
masa własna 2900 kg, maksymalna masa startowa 3980 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 10,50 m, długość 8,80 m, wysokość 3,95 m,
uzbrojenie - cztery działka 20 mm w nasadach skrzydeł,
dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w przedniej górnej części kadłuba.
Focke-Wulf Fw 190 A-6.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.137:]
Focke Wulf Fw 190A-5/A-6.
Kraj produkcji - Niemcy, typ - (Fw 190A-6) jednomiejscowy samolot myślwsko-bombowy,
napęd - czternastocylindrowy dwurzędowy silnik BMW 801D-2
o mocy 1267,5 kW (1700 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 605 km/h, prędkość wznoszenia 863 m/min,
pułap praktyczny 10 600 m, zasięg 800 km,
masa własna 2900 kg, maksymalna masa startowa 3980 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 10,50 m, długość 8,80 m, wysokość 3,95 m,
uzbrojenie - cztery działka 20 mm w nasadach skrzydeł,
dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w przedniej górnej części kadłuba.
Focke-Wulf Fw 190 A-8.
[Encyklopedia lotnictwa wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe. Tom 8: F-H. Warszawa 1994. s.44,46:]
Fw 190 A-8, samolot myśliwski z 1943, wyposażony w dodatkowy zbiornik paliwa umożliwiający zwiększenie zasięgu.
Budowany w wielu wersjach, np.:
Fw 190 A-8/R2 - 2 działka 30 mm MK 108.
Fw 190 A-8/R3 - przystosowany do wsparcia ogniowego sił lądowych, 2 działka 30 mm MK 103 umieszczone w skrzydłach.
Fw 190 A-8/R8 - samolot szturmowy opancerzony, 2 działka 20 mm MG 151/20 i 2 działka 30 mm Mk 108 umieszczone w skrzydłach,
Fw 190 A-8/U11 - samolot myśliwsko-bombowy, zabierał 1 bombę 250 kg i 4 bomby po 50 kg.
W 1944 samoloty Fw 190 A-8 przystosowano do działania w zespołach Mistel.
14-cylindrowy silnik gwiazdowy BMW 801 D-2
o mocy 1251 kW (1700 KM),
rozpiętość 10,49 m, długość 8,84 m, wysokość 3,96 m, powierzchnia nośna 18,3 m2,
masa własna 3170 kg, masa całkowita 4430 kg,
prędkość maksymalna 643 km/h, zasięg 1520 km.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.138:]
Focke Wulf Fw 190A-7/A-8.
Kraj produkcji - Niemcy, typ - (Fw 190A-8) jednomiejscowy samolot myśliwski,
napęd - czternastocylindrowy dwurzędowy silnik BMW 801D-2
o mocy 1267,5 kW (1700 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 656 km/h, czas wznoszenia na wysokość 6000 m - 9 min 6 s,
pułap praktyczny 11 400 m, zasięg 1470 km,
masa własna 3470 kg, maksymalna masa startowa 4900 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 10,51 m, długość 8,95 m, wysokość 3,95 m,
uzbrojenie - dwa działka 20 mm w nasadach skrzydeł,
dwa działka 20 mm w krawędziach natarcia skrzydeł,
dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w przedniej górnej części kadłuba.
[Gazety Wojenne. Nr 50. s.991:]
FOCKE-WULF Fw 190A-8.
Jeden z wielu wariantów tego znakomitego myśliwca. Mimo, iż nie był on przeznaczony
do działań nocnych, świetnie sprawdził się podczas walk przeciwko amerykańskim i brytyjskim bombowcom.
Typ - myśliwiec jednomiejscowy,
wymiary - długość 8,84 m, rozpiętość skrzydeł 10,50 m, wysokość 3,96 m,
napęd - silnik czternastocylindrowy BMW 801Dg o mocy 1 700 KM,
szybkość maksymalna 654 km/godz., zasięg 805 km, pułap 11 400 m,
maksymalna masa startowa 4,9 t,
uzbrojenie - 2 karabiny maszynowe kal. 7,92 mm
oraz 4 działka kal 20 mm.
Focke-Wulf Fw 190 B.
[Encyklopedia lotnictwa wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe. Tom 8: F-H. Warszawa 1994. s.46:]
Fw 190 B, samolot myśliwski z 1942,
jednosilnikowy, przystosowany do działania na dużej wysokości,
14-cylindrowy silnik gwiazdowy BMW 801 C
o mocy 1177 kW (1600 KM).
Focke-Wulf Fw 190 D.
[Encyklopedia lotnictwa wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe. Tom 8: F-H. Warszawa 1994. s.46:]
Fw 190 D, samolot myśliwski,
12-cylindrowy silnik rzędowy widlasty odwrócony Junkers Jumo 213 A-1
o mocy 1288 kW (1750 KM), z doładowaniem 1653 kW (2240 KM),
4 działka 20 mm, 2 kaemy 13 mm,
rozpiętość 10,49 m, długość 10,24 m, wysokość 3,96 m, powierzchnia nośna 18,3 m2,
prędkość maksymalna 704 km/h, pułap 10 800 m.
Focke-Wulf Fw 190 D-9.
[Gazety Wojenne. Nr 58. s.1150:]
FOCKE WULF 190-D9.
Najnowsza wersja myśliwca FW 190, jaką otrzymała Luftwaffe we wrześniu 1944.
Mimo swych zalet technicznych i taktycznych, samoloty te nie zostały właściwie wykorzystane w akcjach bojowych, gdyż ich zadanie ograniczono głównie do osłony
lądowisk pierwszych niemieckich maszyn odrzutowych - Me 262.
Typ - myśliwiec bombardujący, załoga 1 osoba,
ciężar własny 3 170 kg, masa bojowa 4,92 t,
napęd - silnik Jumo 213 A o mocy 1 750 KM,
prędkość maksymalna 685 km/godz., zasięg 840 km,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 10,50, długość 8,94 m,
uzbrojenie - 2 nkm MG 131 kal. 13 mm, 2 działka MG 151 kal. 15 mm.
Focke-Wulf Fw 190 D-12.
[Encyklopedia lotnictwa wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe. Tom 8: F-H. Warszawa 1994. s.46:]
Fw 190 D-12, samolot myśliwsko-bombowy i szturmowy z 1944,
12-cylindrowy silnik rzędowy Junkers Jumo 213 F
o mocy 1516 kW (2060 KM),
1 działko 30 mm, 2 działka 20 mm, bomby o masie 400 kg,
prędkość maksymalna 729 km/h, pułap 11 200 m.
Focke-Wulf Fw 190 F.
[Encyklopedia lotnictwa wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe. Tom 8: F-H. Warszawa 1994. s.46-47:]
Fw 190 F, samolot myśliwsko-bombowy i szturmowy z 1943,
jednosilnikowy, podwozie wzmocnione, zmiana osłony kabiny pilota, wzmocnione opancerzenie kabiny,
14-cylindrowy silnik gwiazdowy BMW 801 D-2
o mocy 1251 kW (1700 KM),
4 działka 20 mm, 2 kaemy 13 mm, bomby o masie 500 kg,
masa całkowita 5100 kg,
prędkość maksymalna 634 km/h, pułap 10 600 m, zasięg 800 km.
Focke-Wulf Fw 190 F-3.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.139:]
Focke Wulf Fw 190F.
Kraj produkcji - Niemcy, typ - (Fw 190F-3) jednomiejscowy samolot szturmowy i myśliwski,
napęd - czternastocylindrowy dwurzędowy silnik BMW 801D-2
o mocy 1267,5 kW (1700 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 656 km/h, prędkość wznoszenia 642 m/min,
zasięg 750 km,
masa własna 3325 kg, maksymalna masa startowa 4925 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 10,50 m, długość 8,95 m, wysokość 3,95 m,
uzbrojenie - dwa działka 20 mm w nasadach skrzydeł,
dwa karabiny maszynowe 13 mm w przedniej górnej części kadłuba,
ładunek 1200 kg bomb na podwieszeniach zewnętrznych.
Focke-Wulf Fw 190 F-8.
[Encyklopedia lotnictwa wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe. Tom 8: F-H. Warszawa 1994. s.47:]
Fw 190 F-8, samolot myśliwsko-bombowy z 1944,
zmodyfikowana odmiana wersji FW 190 F-0 i Fw 190 F-3, udoskonalona konstrukcja w stosunku do serii A,
produkcja seryjna w wielu odmianach np.:
Fw 190 F-8/R2 - przystosowana była do przenoszenia 8 bomb po 50 kg,
Fw 190 F-8/R13 - odmiana szturmowa przystosowana do działań nocą,
Fw 190 F-8/R14 - odmiana torpedowa.
W 1945 samoloty Fw 190 F-8 przystosowano do działań w zespołach Mistel.
Focke-Wulf Fw 190 F-9.
[Encyklopedia lotnictwa wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe. Tom 8: F-H. Warszawa 1994. s.47:]
Fw 190 F-9, samolot myśliwsko-szturmowy z 1944,
wyposażony dodatkowo w 8 niekierowanych pocisków rakietowych.
Focke-Wulf Fw 190 G.
[Encyklopedia lotnictwa wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe. Tom 8: F-H. Warszawa 1994. s.47:]
Fw 190 G, samolot myśliwsko-bombowy nurkujący z 1943,
14-cylindrowy silnik gwiazdowy BMW 801 D-2
o mocy 1251 kW (1700 KM),
2 działka 20 mm, 2 kaemy 7,9 mm, bomby o masie 1800 kg.
Focke-Wulf Fw 190 G-1.
[Encyklopedia lotnictwa. Technika, typy, dane. Bielsko - Biała 1993. s.31:]
Zaprojektowany jako szybki bombowiec nocny i wprowadzony jako myśliwiec bombardujący do
wsparcia Afrika Korps w 1943. Wkrótce samolot wprowadzono do walki na froncie wschodnim.
Przenosił ciężkie, do 1800 kg, bomby pod kadłubem lub do sześciu mniejszych bomb odłamkowych
pod kadłubem i skrzydłami.
Wersje G-1 i G-3 używane były przeciwko samolotom, czołgom i miejscom koncentracji piechoty.
W ostatnim okresie wojny używano tych samolotów do, prawie samobójczych, ataków na punkty dowodzenia i mosty.
Fw 190 G-1. Jednomiejscowy, myśliwiec bombardujący.
Rozpiętość 10,50 m, długość 8,84 m,
napęd - silnik gwiaździsty 14-cylindrowy BMW 801D-2
o mocy 1268 kW (1700 KM),
masa startowa 6630 kg, zasięg 805 km,
uzbrojenie - 2 działka 20 mm oraz do 1800 kg bomb pod kadłubem i skrzydłami.
Focke-Wulf Fw 190 G-7.
[Encyklopedia lotnictwa wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe. Tom 8: F-H. Warszawa 1994. s.47:]
Fw 190 G-7, samolot myśliwski dalekiego zasięgu z 1944
z dodatkowymi zbiornikami paliwa.
Opis nadesłał/uzupełnił: Tom Żmuda.
"Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000.",
"Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975.",
"Encyklopedia lotnictwa. Technika, typy, dane. Bielsko - Biała 1993.",
"Encyklopedia lotnictwa wojskowego. Samoloty i śmigłowce wojskowe. Tom 8: F-H. Warszawa 1994.",
"Gazety Wojenne.",
1. Focke-Wulf Fw 190 F-8/R1, samolot myśliwskiNational Air & Space Museum Steven F. Udvar-Hazy Center, Chantilly, Virginia, USA. Copyright Żmuda, Tom [ www.tomzmudafotogallery.com ] - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - | |
2. Focke-Wulf Fw 190, samolot myśliwskiBrak informacji o autorze i źródle pochodzenia. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - |