typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Samolot bombowy.
…
Ju 87 A-1 : samolot bombowy.
Ju 87 B : samolot bombowy.
Ju 87 B-1 : samolot bombowy.
Ju 87 B-2 : samolot bombowy.
Ju 87 B-2/U2 : samolot bombowy z ulepszoną aparaturą radiową.
Ju 87 B-2/U3 : samolot bombowy do zadań szturmowych z dodatkowym opancerzeniem.
Ju 87 B-2/U4 : samolot bombowy z płozami.
Ju 87 B-2/Trop : samolot bombowy z filtrami piasku i wyposażeniem pustynnym (Afryka Północna).
Ju 87 D (podwarianty D-1 do D-8) : samolot bombowy.
Ju 87 D-1 : samolot bombowy i szturmowy.
Ju 87 D-2 : samolot do holowania szybowców.
Ju 87 D-7 : samolot do nocnych ataków szturmowych.
Ju 87 G-1 : samolot szturmowy.
Ju 87 R (Reichweite) : długodystansowa wersja Ju 87 B (podwarianty R-1 do R-4 odpowiadające podwariantom B-1 do B-4).
Picchiatello : B-2 i B2/Trop dostarczane do Włoch.
Stuka - Sturzkampfluzeug - bombowiec nurkujący.
Stuka / Sztukas.
Junkers Ju 87.
[Gazety Wojenne. Nr 2 s.30:]
Junkers Ju-87 "sztukas".
Od "Sturz-Kampfflugzeug". Symbol terroru i prawdziwa "latająca artyeria",
skutecznie wspierał natarcia Wehrmachtu.
Zaprojektowany w 1935. Samolot bardzo udany i o niedoścignionych wówczas osiągnięciach technicznych.
Typ - bombowiec nurkujący, wspierający natarcie,
napęd - 1 silnik Junkers Juno 211-J 1 o mocy 1400 KM,
specyfika - szybkość maksymalna na wysokości 3 840 m - 410 km/h,
pułap 7 290 m, zasięg 1 535 km,
masa maksymalna do odlotu 6 600 kg, masa na pusto 3 900 kg,
wymiary - rozpiętość 13,80 m, długość 11,50 m, wysokość 3,90 m, powierzchnia nośna 31,90 m2,
uzbrojenie - 2 karabiny maszynowe 7,92 mm (MG 17) strzelające do przodu,
oraz dwa bliźniacze karabiny 7,92 mm (MG 81Z) zamontowane z tyłu na stanowisku ruchomym,
maksymalny ciężar bomb 1 800 kg (pod kadłubem i skrzydłami).
Junkers Ju 87 A-1 Stuka.
[Nemecek Vaclav: Vojenska letadla (2). Mezi dvema svetovymi valkami. Praha 1990:]
Samolot jednopłatowy, rok budowy 1936, załoga 2,
wymiary: rozpiętość 13,71 m, długość 10,80 m,
powierzchnia nośna 31,90 m2,
masa własna 2 310 kg, masa startowa 3 390 kg,
silnik 1 rzędowy Jumo 210 Ca o mocy 640 kM,
prędkość maksymalna 318 km/h, zasięg 990 km, pułap 7 000 m,
czas wznoszenia 3,6 min na wysokość 2 000 m,
uzbrojenie: 1 stały, 1 ruchomy karabin maszynowy, 500 kg bomb.
Junkers Ju 87B Stuka.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975:]
Okres używania 1939-1945, wyprodukowano 4881 sztuk wszystkich wersji,
załoga 2 osoby, silnik 1 x 1210 kM,
wymiary: rozpiętość 13,8 m, długość 10,82 m,
ciężar całkowity 4 250 kg, ciężar własny 260 kg,
prędkość maksymalna 387 km/h, pułap 8 100 m, zasięg 800 km,
uzbrojenie: 3 km 7,9 mm, 600 kg bomb.
Junkers Ju 87 B-1 Stuka.
[Nemecek Vaclav: Vojenska letadla (2). Mezi dvema svetovymi valkami. Praha 1990:]
Samolot jednopłatowy, rok budowy 1938, załoga 2,
wymiary: rozpiętość 13,71 m, długość 11,12 m,
powierzchnia nośna 31,90 m2,
masa własna 2 660 kg, masa startowa 4 300 kg,
silnik 1 rzędowy Jumo 211 Da o mocy 1 200 kM,
prędkość maksymalna 380 km/h, zasięg 780 km, pułap 8 000 m,
czas wznoszenia 2 min na wysokość 2 000 m,
uzbrojenie: 1 stały, 1 ruchomy karabin maszynowy, 500 kg bomb.
[Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999:]
Typ: dwumiejscowy bombowiec nurkujący,
napęd: jeden 12-cylindrowy silnik rzędowy Junkers Jumo 211 Da,
chłodzony cieczą, o mocy startowej 1210 KM,
uzbrojenie: zwykle jedna bomba 250 kg pod kadłubem i cztery bomby
po 50 kg pod skrzydłami, dwa karabiny maszynowe Rheinmetall Borsig MG 17
7,9 mm zamontowane w skrzydłach, jeden ruchomy karabin maszynowy Rheinmetall
Borsig MG 15 7,9 mm,
osiągi: (bez bomb) prędkość maksymalna 380 km/h na wysokości 4 000 m,
prędkość przelotowa 330 km/h na wysokości 3 500 m, maksymalny zasięg 800 km,
pułap 8 100 m,
masa startowa 3 880 kg,
wymiary: rozpiętość 14,38 m, długość 11,05 m, powierzchnia nośna 31,86 m2,
data rozpoczęcia produkcji maj 1938.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.192:]
Junkers Ju 87B-1.
Kraj produkcji Niemcy, typ - dwumiejscowy szturmowiec i bombowiec nurkujący,
napęd - dwunastocylindrowy odwrócony silnik widlasty Junkers Jumo 211 Da
o mocy 895 kW (1200 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 383 km/h, czas wznoszenia na wysokość 2000 m - 4 min 18 s.,
pułap praktyczny 8000 m, zasięg 790 km,
masa własna 2710 kg, maksymalna masa startowa 4340 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 13,80 m, długość 11,10 m, wysokość 4,01 m,
uzbrojenie - dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w krawędziach natarcia skrzydeł
i ruchomy karabin maszynowy 7,92 w tylnej części kabiny,
ładunek bomb na podwieszeniach zewnętrznych 500 kg.
Junkers Ju 87 B-2.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.193:]
Junkers Ju 87B-2.
Kraj produkcji Niemcy, typ - dwumiejscowy szturmowiec i bombowiec nurkujący,
napęd - dwunastocylindrowy odwrócony silnik widlasty Junkers Jumo 211 Da
o mocy 895 kW (1200 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 383 km/h, czas wznoszenia na wysokość 2000 m - 4 min 18 s.,
pułap praktyczny 8000 m, zasięg 790 km,
masa własna 2710 kg, maksymalna masa startowa 4340 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 13,80 m, długość 11,10 m, wysokość 4,01 m,
uzbrojenie - dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w krawędziach natarcia skrzydeł
i ruchomy karabin maszynowy 7,92 w tylnej części kabiny,
ładunek bomb na podwieszeniach zewnętrznych 1000 kg.
[Gazety Wojenne. Nr 15. s.291:]
Junkers Ju-87 B2 Stuka (sztukas).
Swą złowrogą sławę zyskały sobie sztukasy w czasie Blitzkriegu w Polsce, Francji i Skandynawii.
W czasie Bitwy o Anglię uległy jednak lepszym i szybszym Spitfire'om i Hurrcane'om.
Doznały poważnych strat i zostały wycofane z frontu.
Junkers Ju 87D Stuka.
[Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975:]
Okres używania 1942-1945, wyprodukowano 4881 sztuk wszystkich wersji,
załoga 2 osoby, silnik 1 x 1300 kM,
wymiary: rozpiętość 13,18 m, długość 11,13 m,
ciężar całkowity 5 720 kg, ciężar własny 3 945 kg,
prędkość maksymalna 408 km/h, pułap 7 320 m, zasięg 1 000 km,
uzbrojenie: 2 km 7,9 mm, 2 działka 20 mm, 1800 kg bomb.
Junkers Ju 87 D-1.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.194:]
Junkers Ju 87D.
Kraj produkcji Niemcy, typ - (Ju 87D-1) dwumiejscowy szturmowiec i bombowiec nurkujący,
napęd - dwunastocylindrowy odwrócony silnik widlasty Junkers Jumo 211 J-1
o mocy 1044 kW (1400 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 410 km/h, czas wznoszenia na wysokość 5000 m - 19 min 48 s.,
pułap praktyczny 7300 m, zasięg 1535 km,
masa własna 3900 kg, maksymalna masa startowa 6600 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 13,80 m, długość 11,50 m, wysokość 3,88 m,
uzbrojenie - dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w krawędziach natarcia skrzydeł,
ruchomy dwulufowy karabin maszynowy 7,92 w tylnej części kabiny,
ładunek 1800 kg bomb na zewnętrznych węzłach podwieszeń.
Junkers Ju 87 G.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.195:]
Junkers Ju 87G.
Kraj produkcji Niemcy, typ - dwumiejscowy samolot szturmowy,
napęd - dwunastocylindrowy odwrócony silnik widlasty Junkers Jumo 211 J-1
o mocy 1044 kW (1400 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 410 km/h, czas wznoszenia na wysokość 5000 m - 19 min 48 s.,
pułap praktyczny 7300 m, zasięg 1535 km,
masa własna 3900 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 13,80 m, długość 11,50 m, wysokość 3,88 m,
uzbrojenie - dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w krawędziach natarcia skrzydeł,
ruchomy, dwulufowy karabin maszynowy 7,92 w tylnej części kabiny,
dwa działka 37 mm pod skrzydłami,
możliwość podwieszenia bomb w miejsce działek.
Junkers Ju 87 R.
[Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000. s.196:]
Junkers Ju 87R.
Kraj produkcji Niemcy, typ - dwumiejscowy bombowiec nurkujący,
napęd - dwunastocylindrowy odwrócony silnik widlasty Junkers Jumo 211 Da
o mocy 895 kW (1200 KM),
osiągi - prędkość maksymalna 383 km/h, czas wznoszenia na wysokość 2000 m - 4 min 18 s.,
pułap praktyczny 8000 m,
masa własna 3187 kg,
wymiary - rozpiętość skrzydeł 13,80 m, długość 11,10 m, wysokość 4,01 m,
uzbrojenie - dwa karabiny maszynowe 7,92 mm w krawędziach natarcia skrzydeł,
ruchomy karabin maszynowy 7,92 w tylnej części kabiny,
ładunek bomb na podwieszeniach zewnętrznych 500 kg.
"Chant Chris: Samoloty II wojny światowej. Warszawa 2000.",
"Encyklopedia II wojny światowej. Warszawa 1975.",
"Gazety Wojenne.",
"Nemecek Vaclav: Vojenska letadla (2). Mezi dvema svetovymi valkami. Praha 1990.",
"Price Alfred: Podniebne bitwy. Dramatyczne akcje lotnicze. Warszawa 1999.",