encyklopedia broni

Fieseler Fi 103 (V-1)

typ, wersja -
załoga -
napęd -
rozpiętość -
długość -
wysokość -
pow. nośna -
masa -
prędkość -
pułap -
zasięg -
uzbrojenie -
inne brak

PAŃSTWA (1939-1945):
» Francja
» Japonia
» Niemcy
» 1. broń strzelecka (Niemcy)
» 2. artyleria (Niemcy)
» 3. wozy bojowe (Niemcy)
» 4. samoloty (Niemcy)
» 5. okręty (Niemcy)
» 6. inne uzbrojenie (Niemcy)
» Polska
» Stany Zjednoczone
» Wielka Brytania
» Włochy
» Związek Radziecki
» inne kraje

RODZAJE BRONI I UZBROJENIA:
» broń strzelecka
» artyleria
» wozy bojowe
» samoloty
» Albania, samoloty
» Argentyna, samoloty
» Australia, samoloty
» Austria, samoloty
» Belgia, samoloty
» Brazylia, samoloty
» Bułgaria, samoloty
» Chile, samoloty
» Czechosłowacja, samoloty
» Dania, samoloty
» Finlandia, samoloty
» Francja, samoloty
» Grecja, samoloty
» Hiszpania, samoloty
» Holandia, samoloty
» Japonia, samoloty
» Jugosławia, samoloty
» Kanada, samoloty
» Niemcy, samoloty
» Norwegia, samoloty
» Polska, samoloty
» Rumunia, samoloty
» Stany Zjednoczone, samoloty
» Syjam, samoloty
» Szwajcaria, samoloty
» Szwecja, samoloty
» Turcja, samoloty
» Węgry, samoloty
» Wielka Brytania, samoloty
» Włochy, samoloty
» Związek Radziecki, samoloty
» okręty
» inne uzbrojenie

ARTYKUŁY I UZUPEŁNIENIA:
» teksty o II wojnie światowej
» muzea, skanseny, pomniki
» galeria zdjęć broni i uzbrojenia

MENU - NAWIGACJA:
» strona główna


Strony: I wojna światowa, kalendarz, katalog monet, portal prywatny, seriale telewizyjne, web 2.0.




Porada: Przy wyższych rozdzielczościach ekranu zastosuj skrót klawiszowy "Ctrl" + "+" (Ctrl i plus) aby powiększyć wyświetlaną stronę. "Ctrl" + "-" (Ctrl i minus) pomniejsza. Aby przywrócić domyślne parametry wyświetlania zastosuj skrót "Ctrl" + "0" (Ctrl i zero).

Niemcy

Fieseler Fi 103 (V-1)

samolot-pocisk (bomba latająca)

II wojna światowa 1939-1945, → samoloty, Niemcy
Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca)

Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca)


Historisch-technisches Informationszentrum Peenemünde, Niemcy.
Copyright Wołczański, Edward.
- zobacz i komentuj w galerii -

« wstecz

Fieseler Fi 103 (V-1)

Samolot-pocisk (bomba latająca).

Kompletny pocisk, oznaczony jako Fi 103, był montowany u Fieselera. Pierwszy lot bezsilnikowy odbył na początku 1942 - płatowiec pocisku został wyniesiony w powietrze przez Fw 200. Pierwszy start z katapulty 24 grudnia 1942 r. w Peenemünde na wybrzeżu Bałtyku. Próby większych przeróbek Fi 103 (np. zmiana silnika) nie zostały zrealizowane. Wyprodukowano ponad 30 000 Fi 103, z czego 2419 spadło na Londyn i 2448 na Antwerpię.

Pilotowana wersja pocisku mała byś stosowana w samobójczych atakach na ważne cele. Prowadzono próby w locie i wykonano 175 sztuk pocisku. Operacyjnie nie zostały użyte.

Flakzielgerät: bezpilotowy cel artyleryjski. Broń odwetowa numer jeden: Vergeltungswaffe 1, V1.

Wersje i odmiany

  • FZG-76 : pierwotne oznaczenie kodowe.
  • Fieseler Fi 103, Phi 103 : samolot-pocisk (bomba latająca).
  • Fieseler Fi 103R Reinchenberg IV : pilotowany samolot-pocisk (bomba latająca)

Konstrukcja

Pocisk: Kadłub był wykonany w przedniej części ze stopów aluminium, w tylnej - z blach stalowych. Skrzydła drewniane (o obrysie prostokątnym lub trapezowym) z dźwigarem z rury stalowej, bez lotek. W przedniej części kadłuba ładunek bojowy (burzący lub bomby zapalające), w środkowej - zbiorniki ze sprężonym powietrzem do napędu sterów. W tylnej części zbiorniki paliwa. Silnik pulsacyjny był umieszczony na wspornikach nad kadłubem.
Sterowanie realizowano za pośrednictwem żyroskopu (utrzymanie kierunku) i aneroidu (utrzymanie wysokości). Zasięg bomby regulowany był przez mechanizm śrubowy napędzany śmigiełkiem na nosie kadłuba. Mechanizm ten odcinał dopływ paliwa do silnika po określonym czasie.

Katapulta: Składała się z szyn ustawionych na betonowym podłożu długości około 48 m oraz z urządzenia napędowego - była to rura ze szczeliną, w której poruszał się tłok z uchwytem do zaczepienia pocisku. Na końcu rury była komora, do której ładowano 100 kg nadtlenku wodoru. Dodanie nadmanganianu potasu powodowało reakcję chemiczną z wytwarzaniem gazów, których energia powodowała ruch tłoka w rurze i poprzez uchwyt, rozpędzenie Fi 103. W tym czasie uruchamiany był silnik pulsacyjny.

Literatura i źródła

  1. Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000. s.38, 68.
  2. Szewczyk Witold: Samoloty z którymi walczyli Polacy. Warszawa 1997.
  3. Żmuda Tom - zdjęcia [tomzmudafotogallery.com].

Edycja

Przypisy

FIXME
Fieseler Fi 103.
Rozpiętość 4,87 m (skrzydło trapezowe), 5,3 m (skrzydło prostokątne), długość 7,9 m. Masa własna 815 kg, masa ładunku bojowego 850 kg, masa całkowita 2180 kg. Prędkość maksymalna 645 km/h, prędkość startu z katapulty 105 m/s (378 km/h), zasięg 240 km, pułap 3000 m. Napęd: silnik Argus 190-014 (nazywany także "Argus-Schmidtrohr").

[Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000. s.68:]
Fieseler Fi 103 (V1) wersja standardowa. Rodzaj - samolot-pocisk, rozpiętość skrzydeł 5,30 m, długość 8,32 m, masa startowa maksymalna 2180 kg, prędkość maksymalna (późniejsze wersje) 800 km/h, zasięg 240 km, głowica bojowa 830 kg amatolu.

Fieseler Fi 103R Reichenberg IV.
[Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000. s.38:]
Fieseler Fi 103R Reichenberg IV. Typ - jednomiejscowy samolot-pocisk, rozpietość skrzydeł 5,715 m, długość 8,00 m, wysokość 1,6 m, masa własna 850 kg, masa maksymalna startowa 2250 kg, prędkość maksymalna 650 km/h na pozimie morza, pułap praktyczny 2500 m, zasięg 286 km, długotrwałość lotu 20 minut, ładunek wybuchowy - głowica bojowa o masie 850 kg.

Opis nadesłał/uzupełnił: Tom Żmuda.

"Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000.",
"Szewczyk Witold: Samoloty z którymi walczyli Polacy. Warszawa 1997.",





GALERIA MINIATUR
Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca) 1.

Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca)


Historisch-technisches Informationszentrum Peenemünde, Niemcy.
Copyright Wołczański, Edward.
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) -
Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca) 2.

Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca)


Wyrzutnia - rampa startowa. Historisch-technisches Informationszentrum Peenemünde, Niemcy.
Copyright Wołczański, Edward.
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) -
Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca) 3.

Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca)



Brak informacji o autorze i źródle pochodzenia.
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (3) -
Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca) 4.

Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca)


National Air & Space Museum, Waszyngton, USA.
Copyright Żmuda, Tom [ www.tomzmudafotogallery.com ]
- zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (4) -


VIDEO-GALERIA

© 1998-2018, Jurek
Strona może używać informacji przechowywanych w pikach cookies w celach identyfikacji sesji użytkownika, analizy statystycznej oraz przechowywania informacji o logowaniu i korzystaniu z zastrzeżonych zasobów. Pliki cookies mogą stosować zewnętrzne systemy rekamowe zamieszczone na stronie. Rodzaj informacji przechowywanych w tych plikach możliwy jest do analizy przez ich podgląd w przeglądarce internetowej. Jeżeli zasady funkcjonowania pików tego typu może narazić Twoją prywatność możesz wyłączyć zapisywanie tych plików na dysku w ustawieniach przeglądarki, użyć dodatkowych programów i skryptów blokujących te pliki lub zrezygnować z korzystania z tego serwisu. Sposób podglądu, edycji i usuwania cookies zależny jest od rodzaju przeglądarki - zapoznaj się z funkcjonowaniem tych opcji lub poproś o pomoc twórcę programu.