typ, wersja | - |
załoga | - |
napęd | - |
rozpiętość | - |
długość | - |
wysokość | - |
pow. nośna | - |
masa | - |
prędkość | - |
pułap | - |
zasięg | - |
uzbrojenie | - |
inne | brak |
Samolot-pocisk (bomba latająca).
Kompletny pocisk, oznaczony jako Fi 103, był montowany u Fieselera. Pierwszy lot bezsilnikowy odbył na początku 1942 - płatowiec pocisku został wyniesiony w powietrze przez Fw 200. Pierwszy start z katapulty 24 grudnia 1942 r. w Peenemünde na wybrzeżu Bałtyku. Próby większych przeróbek Fi 103 (np. zmiana silnika) nie zostały zrealizowane. Wyprodukowano ponad 30 000 Fi 103, z czego 2419 spadło na Londyn i 2448 na Antwerpię.
Pilotowana wersja pocisku mała byś stosowana w samobójczych atakach na ważne cele. Prowadzono próby w locie i wykonano 175 sztuk pocisku. Operacyjnie nie zostały użyte.
Flakzielgerät: bezpilotowy cel artyleryjski. Broń odwetowa numer jeden: Vergeltungswaffe 1, V1.
Pocisk:
Kadłub był wykonany w przedniej części ze stopów aluminium, w tylnej - z blach stalowych. Skrzydła drewniane (o obrysie prostokątnym lub trapezowym) z dźwigarem z rury stalowej, bez lotek. W przedniej części kadłuba ładunek bojowy (burzący lub bomby zapalające), w środkowej - zbiorniki ze sprężonym powietrzem do napędu sterów. W tylnej części zbiorniki paliwa.
Silnik pulsacyjny był umieszczony na wspornikach nad kadłubem.
Sterowanie realizowano za pośrednictwem żyroskopu (utrzymanie kierunku) i aneroidu (utrzymanie wysokości). Zasięg bomby regulowany był przez mechanizm śrubowy napędzany śmigiełkiem na nosie kadłuba. Mechanizm ten odcinał dopływ paliwa do silnika po określonym czasie.
Katapulta: Składała się z szyn ustawionych na betonowym podłożu długości około 48 m oraz z urządzenia napędowego - była to rura ze szczeliną, w której poruszał się tłok z uchwytem do zaczepienia pocisku. Na końcu rury była komora, do której ładowano 100 kg nadtlenku wodoru. Dodanie nadmanganianu potasu powodowało reakcję chemiczną z wytwarzaniem gazów, których energia powodowała ruch tłoka w rurze i poprzez uchwyt, rozpędzenie Fi 103. W tym czasie uruchamiany był silnik pulsacyjny.
…
Fieseler Fi 103.
Rozpiętość 4,87 m (skrzydło trapezowe), 5,3 m (skrzydło prostokątne), długość 7,9 m.
Masa własna 815 kg, masa ładunku bojowego 850 kg, masa całkowita 2180 kg.
Prędkość maksymalna 645 km/h,
prędkość startu z katapulty 105 m/s (378 km/h), zasięg 240 km, pułap 3000 m.
Napęd: silnik Argus 190-014 (nazywany także "Argus-Schmidtrohr").
[Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000. s.68:]
Fieseler Fi 103 (V1) wersja standardowa.
Rodzaj - samolot-pocisk,
rozpiętość skrzydeł 5,30 m, długość 8,32 m,
masa startowa maksymalna 2180 kg,
prędkość maksymalna (późniejsze wersje) 800 km/h, zasięg 240 km,
głowica bojowa 830 kg amatolu.
Fieseler Fi 103R Reichenberg IV.
[Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000. s.38:]
Fieseler Fi 103R Reichenberg IV.
Typ - jednomiejscowy samolot-pocisk,
rozpietość skrzydeł 5,715 m, długość 8,00 m, wysokość 1,6 m,
masa własna 850 kg, masa maksymalna startowa 2250 kg,
prędkość maksymalna 650 km/h na pozimie morza,
pułap praktyczny 2500 m, zasięg 286 km, długotrwałość lotu 20 minut,
ładunek wybuchowy - głowica bojowa o masie 850 kg.
Opis nadesłał/uzupełnił: Tom Żmuda.
"Ford Roger: Tajne bronie III Rzeszy. Warszawa 2000.",
"Szewczyk Witold: Samoloty z którymi walczyli Polacy. Warszawa 1997.",
![]() |
1. Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca)Historisch-technisches Informationszentrum Peenemünde, Niemcy. Copyright Wołczański, Edward. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (1) - |
![]() |
2. Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca)Wyrzutnia - rampa startowa. Historisch-technisches Informationszentrum Peenemünde, Niemcy. Copyright Wołczański, Edward. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (2) - |
![]() |
3. Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca)Brak informacji o autorze i źródle pochodzenia. - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (3) - |
![]() |
4. Fieseler Fi 103 (V-1), samolot-pocisk (bomba latająca)National Air & Space Museum, Waszyngton, USA. Copyright Żmuda, Tom [ www.tomzmudafotogallery.com ] - zobacz w powiększeniu i komentuj w galerii (4) - |