encyklopedia broni

typ brytyjski 72ft HDML

typ, okręt ML 1074 , typ 72ft HDML
wyporność standardowa 46 ts
długość całkowita 32,6 m
szerokość 4,9 m
zanurzenie 1,7 m
moc maszyn 600 KM
prędkość maksymalna 12 w.
zasięg 2000 Mm - 11 w.
opancerzenie -
uzbrojenie 1943: 1x47, 1x20 pl, 2 km pl, 8 bg
załoga 14 osób
inne brak

PAŃSTWA (1939-1945):
» Czechosłowacja
» Francja
» Japonia
» Niemcy
» Polska
» Stany Zjednoczone
» Wielka Brytania
» Włochy
» Związek Radziecki
» inne kraje
» Australia:
» 1. broń strzelecka (Australia)
» 2. artyleria (Australia)
» 3. wozy bojowe (Australia)
» 4. samoloty (Australia)
» 5. okręty (Australia)
» 6. inne uzbrojenie (Australia)

RODZAJE BRONI I UZBROJENIA:
» broń strzelecka
» artyleria
» wozy bojowe
» samoloty
» okręty
» Albania, okręty
» Argentyna, okręty
» Australia, okręty
» Austria, okręty
» Belgia, okręty
» Brazylia, okręty
» Bułgaria, okręty
» Chile, okręty
» Czechosłowacja, okręty
» Dania, okręty
» Finlandia, okręty
» Francja, okręty
» Grecja, okręty
» Hiszpania, okręty
» Holandia, okręty
» Japonia, okręty
» Jugosławia, okręty
» Kanada, okręty
» Niemcy, okręty
» Norwegia, okręty
» Polska, okręty
» Rumunia, okręty
» Stany Zjednoczone, okręty
» Syjam, okręty
» Szwajcaria, okręty
» Szwecja, okręty
» Turcja, okręty
» Węgry, okręty
» Wielka Brytania, okręty
» Włochy, okręty
» Związek Radziecki, okręty
» inne uzbrojenie

ARTYKUŁY I UZUPEŁNIENIA:
» teksty o II wojnie światowej
» muzea, skanseny, pomniki
» galeria zdjęć broni i uzbrojenia

MENU - NAWIGACJA:
» strona główna


Strony: I wojna światowa, kalendarz, katalog monet, portal prywatny, seriale telewizyjne, web 2.0.




Porada: Przy wyższych rozdzielczościach ekranu zastosuj skrót klawiszowy "Ctrl" + "+" (Ctrl i plus) aby powiększyć wyświetlaną stronę. "Ctrl" + "-" (Ctrl i minus) pomniejsza. Aby przywrócić domyślne parametry wyświetlania zastosuj skrót "Ctrl" + "0" (Ctrl i zero).

Australia

typ brytyjski 72ft HDML

ścigacz okrętów podwodnych

II wojna światowa 1939-1945, → okręty, Australia

typ brytyjski 72ft HDML, ścigacz okrętów podwodnych

Spis okrętów

  • okręty gotowe: ML 1074, ML 1125, ML 1129, ML 1161, ML 1321, ML 1322, ML 1323, ML 1324, ML 1325, ML 1326, ML 1327, ML 1328, ML 1329, ML 1338, ML 1339, ML 1340, ML 1341, ML 1342, ML 1343, ML 1344, ML 1345, ML 1346, ML 1347, ML 1352, ML 1353, ML 1354, ML 1355, ML 1356, ML 1357, ML 1358, ML 1359.

Dane taktyczno-techniczne

ML 1074, typ brytyjski 72ft HDML

Wyporność - standardowa 46 ts, standardowa 54 ts.
Wymiary - długość całkowita 32,6 m, szerokość 4,9 m, zanurzenie 1,7 m.
Napęd - 2 Diesle Gardner, 600 KM, 2 śruby, 2 stery.
Paliwo - olej napędowy, pełny zapas paliwa 6,2 t.
Osiągi - prędkość maksymalna 12 w., zasięg 2000 Mm przy 11 w., 1000 Mm przy 12 w.
Uzbrojenie - 1×47, 2 km pl (2xI), 8 bomb głębinowych.
Od 1943: 1×47, 1×20 pl, 2 km pl, 8 bomb głębinowych.
Od 1945: 1×47, 1×20 pl, 4 km pl (2xII), 8 bomb głębinowych.
Załoga - 14 osób.
1)

Dane w układzie tabelarycznym2)

Brytyjski typ „72ft HDML”
Wyporność standardowa - 46 ts; standardowa - 54 ts
Wymiary 32,6(całkowita)x4,9×1,7 m
Napęd 1074 i 1125 2 Diesle Gardner, 600 KM, 2 śruby; 2 stery
1129 i 1161 2 Diesle Thornycroft, 520 KM, 2 śruby; 2 stery
1321-1329 2 Diesle Buda Lanova, 600 KM, 2 śruby; 2 stery
1338-1347 i 1352-1359 2 Diesle Hercules, 960 KM, 2 śruby; 2 stery
Osiągi 1125 i 1161 prędkość - 11 w; zasięg - 2000 Mm przy 10 w; 1000 Mm przy 11 w; pełny zapas paliwa - 6,2 t oleju napędowego
1074, 1125 i 1321-1329 prędkość - 12 w; zasięg - 2000 Mm przy 11 w; 1000 Mm przy 12 w; pełny zapas paliwa - 6,2 t oleju napędowego
1338-1347 i 1352-1359 prędkość - 12,5 w; zasięg - 2000 Mm przy 11 w; 1000 Mm przy 12 w; pełny zapas paliwa - 6,2 t oleju napędowego
Uzbrojenie 1×47, 2 km plot (2xI), 8 bomb głębinowych
od 1943 1×47, 1×20 plot, 2 km plot, 8 bomb głębinowych
od 1945 1×47, 1×20 plot, 4 km plot (2xII), 8 bomb głębinowych
Załoga 14 osób
nazwa stocznia zamówiony ukończony sprzedany
ML 1074 Berthon Boat, Lymington, Dorset, Wielka Brytania 14.09.1940 1942 24.01.1948
ML 1125 Pembroke Dockyard, Pembroke, Wielka Brytania 30.05.1941 28.04.1942 1944
ML 1129 John Thornycroft & Co. Ltd., Hampton, Wielka Brytania 23.04.1942 10.12.1947
ML 1161 Sittinbourne Shipbuilding Co., Kent, Wielka Brytania 08.1942 10.12.1947
ML 1321 Purdon & Featherstone, Hobart, Australia 27.06.1942 11.11.1943 07.1971
ML 1322 17.01.1944 1958
ML 1323 Mac Farland, Adelaide, Australia 21.01.1944 21.06.1956
ML 1324 12.06.1944 po 1982
ML 1325 Jack Lauceston, Tasmania 04.11.1943 po 1992
ML 1326 19.01.1944 1958
ML 1327 Mac Farland, Adelaide, Australia 24.05.1943 29.05.1944 1958
ML 1328 16.01.1945 1958
ML 1329 14.06.1944 1958
ML 1338 Leek, New Jersey, USA 30.06.1942 31.05.1944 1949
ML 1339 15.06.1944 1949
ML 1340 Thornsen, Elsworth, Maine, USA 12.05.1944 1949
ML 1341 01.12.1944 1949
ML 1342 24.07.1944 1949
ML 1343 03.10.1944 1949
ML 1344 Truscott, St. Joseph, Michigan, USA 09.1945 1949
ML 1345 05.1945 1949
ML 1346 06.01.1945 1949
ML 1347 31.12.1944 1949
ML 1352 Freeport Shipyard, Long Island, USA 12.05.1944 1949
ML 1353 18.10.1944 1949
ML 1354 11.12.1944 1949
ML 1355 11.12.1944 1949
ML 1356 20.12.1944 1949
ML 1357 04.11.1944 1949
ML 1358 21.10.1944 1949
ML 1359 22.09.1944 1949

LOSY:
ML 1074” przejęty 07.10.1942 roku, eks-brytyjski „ML 1074”. Na początku 1944 roku zmienił nazwę na „HDML 1074”. Sprzedany 24.01.1948 roku.
ML 1125” przejęty 1943 roku, eks-brytyjski „ML 1125”. Na początku 1944 roku zmienił nazwę na „HDML 1125”. W tym samym roku przekazany Indiom, gdzie pływał bez zmiany nazwy do 1947 roku kiedy to został sprzedany.
ML 1129” przejęty 07.11.1942 roku, eks-brytyjski „ML 1129”. Na początku 1944 roku zmienił nazwę na „HDML 1129”. Sprzedany 10.12.1947 roku.
ML 1161” przejęty 09.01.1943 roku, eks-brytyjski „ML 1161”. Na początku 1944 roku zmienił nazwę na „HDML 1161”. Sprzedany 10.12.1947 roku, pływał w dalszym ciągu jako jednostka marynarki handlowej pod nazwa „Los Negros”.
ML 1321” na początku 1944 roku zmienił nazwę na „HDML 1321”. W 1952 roku zmienił nazwę na „SDML 1321”, a od 1959 roku na „SDB 1321”. Sprzedany 07.1971 roku.
ML 1322” na początku 1944 roku zmienił nazwę na „HDML 1322”. W 08.1952 roku uszkodzony i nie naprawiony. Skreślony z list floty w roku następnym. Być może w 1958 roku sprzedany do Filipin, na części zamienne.
ML 1323” na początku 1944 roku zmienił nazwę na „HDML 1323”. W 1952 roku zmienił nazwę na „SDML 1323”. 21.06.1956 roku sprzedany do Iranu.
ML 1324” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1324”. W 1952 roku zmienił nazwę na „SDML 1321”, a od około 1956 roku przeklasyfikowany i przemianowany na okręt szkolny „Nepean”. Skreślony z listy floty w 1982 roku.
ML 1325” na początku 1944 roku zmienił nazwę na „HDML 1325”. W 1952 roku zmienił nazwę na „SDML 1325” a od 1959 roku na „SDB 1325”. W latach 80-tych rozbrojony i przeklasyfikowany na tender, skreślony z listy floty około 1992 roku.
ML 1326” na początku 1944 roku zmienił nazwę na „HDML 1326”. W latach 1950-1958 został wypożyczony przez Wielka Brytanię i pod nie zmienioną nazwą pełnił służbę w Hong Kongu. W 1958 roku zmienił nazwę na „SDML 1326”. Wkrótce został sprzedany Filipinom, gdzie służył bez zmiany nazwy.
ML 1327” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1327”. W latach 1950-1958 został wypożyczony przez Wielka Brytanię i pod nie zmienioną nazwą pełnił służbę w Hong Kongu. W 1958 roku zmienił nazwę na „SDML 1327”. Wkrótce został sprzedany Filipinom, gdzie służył bez zmiany nazwy.
ML 1328” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1328”. W latach 1950-1958 został wypożyczony przez Wielka Brytanię i pod nie zmienioną nazwą pełnił służbę w Hong Kongu. W 1958 roku zmienił nazwę na „SDML 1328”. Wkrótce został sprzedany Filipinom, gdzie służył bez zmiany nazwy.
ML 1329” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1329”. W latach 1950-1958 został wypożyczony przez Wielka Brytanię i pod nie zmienioną nazwą pełnił służbę w Hong Kongu. W 1958 roku zmienił nazwę na „SDML 1329”. Wkrótce został sprzedany Filipinom, gdzie służył bez zmiany nazwy.
ML 1338” przejęty pod koniec 1943 roku, eks-nowozelandzki „ML 1338”. Na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1338”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1339” przejęty pod koniec 1943 roku, eks-nowozelandzki „ML 1339”. Na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1339”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1340” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1340”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1341” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1341”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1342” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1342”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1343” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1343”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1344” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1344”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1345” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1345”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1346” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1346”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1347” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1347”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1352” przejęty pod koniec 1943 roku, eks-nowozelandzki „ML 1352”. Na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1352”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1353” przejęty pod koniec 1943 roku, eks-nowozelandzki „ML 1353”. Na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1353”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1354” przejęty pod koniec 1943 roku, eks-nowozelandzki „ML 1354”. Na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1354”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1355” przejęty pod koniec 1943 roku, eks-nowozelandzki „ML 1355”. Na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1355”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1356” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1356”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1357” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1357”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1358” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1358”. Sprzedany w 1949 roku.
ML 1359” na początku 1944 roku (w trakcie budowy) zmienił nazwę na „HDML 1359”. Sprzedany w 1949 roku.

Literatura i źródła

  1. Tustira Dariusz - opracowanie własne.

Edycja

Tustira Dariusz - opracowanie własne

Przypisy

1) , 2)
Tustira Dariusz.




Historia okrętów : typ brytyjski 72ft HDML

typ brytyjski 72ft HDML, ścigacz okrętów podwodnych

ML 1074 / eks Wielka Brytania 07.10.1942: ML 1074 / 1944: HDML 1074       / przejdź do → ML 1074
Gotowy 1942.

ML 1125 / eks Wielka Brytania 1943: ML 1125 / 1944: HDML 1125       / przejdź do → ML 1125
Gotowy 28.04.1942.

ML 1129 / eks Wielka Brytania 07.11.1942: ML 1129 / 1944: HDML 1129       / przejdź do → ML 1129
Gotowy 23.04.1942.

ML 1161 / eks Wielka Brytania 09.01.1943: ML 1161 / 1944: HDML 1161       / przejdź do → ML 1161
Gotowy .08.1942.

ML 1321 / 1944: HDML 1321, 1952: SDML 1321, 1959: SDB 1321       / przejdź do → ML 1321
Gotowy 11.11.1943.

ML 1322 / 1944: HDML 1322       / przejdź do → ML 1322
Gotowy 17.01.1944.

ML 1323 / 1944: HDML 1323, 1952: SDML 1323       / przejdź do → ML 1323
Gotowy 21.01.1944.

ML 1324 / 1944: HDML 1324, 1952: SDML 1321       / przejdź do → ML 1324
Gotowy 12.06.1944.

ML 1325 / 1944: HDML 1325, 1952: SDML 1325, 1959: SDB 1325       / przejdź do → ML 1325
Gotowy 04.11.1943.

ML 1326 / 1944: HDML 1326, 1958: SDML 1326       / przejdź do → ML 1326
Gotowy 19.01.1944.

ML 1327 / 1944: HDML 1327, 1958: SDML 1327       / przejdź do → ML 1327
Gotowy 29.05.1944.

ML 1328 / 1944: HDML 1328, 1958: SDML 1328       / przejdź do → ML 1328
Gotowy 16.01.1945.

ML 1329 / 1944: HDML 1329, 1958: SDML 1329       / przejdź do → ML 1329
Gotowy 14.06.1944.

ML 1338 / eks Nowa Zelandia 1943: ML 1338 / 1944: HDML 1338       / przejdź do → ML 1338


ML 1339 / eks Nowa Zelandia 1943: ML 1339 / 1944: HDML 1339       / przejdź do → ML 1339


ML 1340 / 1944: HDML 1340       / przejdź do → ML 1340


ML 1341 / 1944: HDML 1341       / przejdź do → ML 1341


ML 1342 / 1944: HDML 1342       / przejdź do → ML 1342


ML 1343 / 1944: HDML 1343       / przejdź do → ML 1343


ML 1344 / 1944: HDML 1344       / przejdź do → ML 1344


ML 1345 / 1944: HDML 1345       / przejdź do → ML 1345


ML 1346 / 1944: HDML 1346       / przejdź do → ML 1346


ML 1347 / 1944: HDML 1347       / przejdź do → ML 1347


ML 1352 / eks Nowa Zelandia 1943: ML 1352 / 1944: HDML 1352       / przejdź do → ML 1352


ML 1353 / eks Nowa Zelandia 1943: ML 1353 / 1944: HDML 1353       / przejdź do → ML 1353


ML 1354 / eks Nowa Zelandia 1943: ML 1354 / 1944: HDML 1354       / przejdź do → ML 1354


ML 1355 / eks Nowa Zelandia 1943: ML 1355 / 1944: HDML 1355       / przejdź do → ML 1355


ML 1356 / 1944: HDML 1356       / przejdź do → ML 1356


ML 1357 / 1944: HDML 1357       / przejdź do → ML 1357


ML 1358 / 1944: HDML 1358       / przejdź do → ML 1358


ML 1359 / 1944: HDML 1359       / przejdź do → ML 1359


© 1998-2024, Jurek
Strona może używać informacji przechowywanych w pikach cookies w celach identyfikacji sesji użytkownika, analizy statystycznej oraz przechowywania informacji o logowaniu i korzystaniu z zastrzeżonych zasobów. Pliki cookies mogą stosować zewnętrzne systemy rekamowe zamieszczone na stronie. Rodzaj informacji przechowywanych w tych plikach możliwy jest do analizy przez ich podgląd w przeglądarce internetowej. Jeżeli zasady funkcjonowania pików tego typu może narazić Twoją prywatność możesz wyłączyć zapisywanie tych plików na dysku w ustawieniach przeglądarki, użyć dodatkowych programów i skryptów blokujących te pliki lub zrezygnować z korzystania z tego serwisu. Sposób podglądu, edycji i usuwania cookies zależny jest od rodzaju przeglądarki - zapoznaj się z funkcjonowaniem tych opcji lub poproś o pomoc twórcę programu.