typ, okręt | typ Australia |
wyporność | 13540 ts pełna |
długość | 192,0 m całkowita |
szerokość | 20,1 m |
zanurzenie | 4,7/6,5 m |
moc maszyn | 80 000 KM |
prędkość | 31,5 w |
zasięg | 13 300 Mm przy 12 w |
opancerzenie | 25-76 |
uzbrojenie | 8×203, 4×102 plot, 4×40 plot, 8 wt 533 |
załoga | 680 osób |
inne | brak |
Wyporność - standardowa 9870 ts1), pełna 13540 ts.
Wymiary - długość całkowita 192,0 m, długość między pionami 179,3 m, szerokość 20,1 m, zanurzenie 4,7/6,5 m.
Napęd - 4 turbiny parowe Brown-Curtiss, 80000 KM, 8 kotłów Admiralicji, 4 śruby, 1 ster.
Paliwo - mazut, normalny zapas paliwa 3300 t.
Osiągi - prędkość 31,5 w, zasięg 13 300 Mm przy 12 w, 2300 Mm przy 31,5 w.
Opancerzenie - burty 0-25, pokład 35-76, artyleria główna 25, stanowisko dowodzenia 76.
Uzbrojenie - 8×203 L/50 (4×II), 4×102 plot L/45 (4×I), 4×40 plot (4×I), 8×13 plot (2×IV), 8 rur torpedowych 533 (2×IV, pokładowe).
Wyposażenie lotnicze - 1 katapulta, 1 wodnosamolot2).
Załoga - 680 osób.
3)
Dane w układzie tabelarycznym4)
AUSTRALIA
Typ „Australia” (odmiana brytyjskiego typu „Kent” = „County”) | ||
---|---|---|
Wyporność | standardowa - 9870 ts; pełna - 13540 ts | |
po modernizacji | standardowa - 10570 ts; pełna - 13630 ts | |
Wymiary | 192,0 (całkowita); 179,3 (między pionami)×20,1×4,7/6,5 m | |
Napęd | 4 turbiny parowe Brown-Curtiss, 80 000 KM, 8 kotłów Admiralicji, 4 śruby, 1 ster | |
Osiągi | prędkość - 31,5 w; zasięg - 13 300 Mm przy 12 w; 2300 Mm przy 31,5 w; normalny zapas paliwa - 3300 t mazutu | |
Uzbrojenie | 8×203 L/50 (4×II), 4×102 plot L/45 (4×I), 4×40 plot (4×I), 8×13 plot (2×IV), 8 rur torpedowych 533 (2×IV, pokładowe), 1 katapulta, 1 wodnosamolot | |
po modernizacji | 8×203, 4×102 plot, 4×40 plot (1xIV), 8×13 plot, 8 rur torpedowych 533, 1 katapulta, 1 wodnosamolot | |
od 12.1940 | 8×203, 8×102 plot L/45 (4×II), 4×40 plot, 8×13 plot, 8 rur torpedowych 533, 1 katapulta, 1 wodnosamolot | |
od 10.1942 | 8×203, 8×102 plot, 16×40 plot (2×VIII), 8×13 plot, 8 rur torpedowych 533, 1 katapulta, 1 wodnosamolot | |
od II. poł. 1943 | 8×203, 8×102 plot, 16×40 plot, 7×20 plot (7×I) | |
od 03.1944 | 8×203, 8×102 plot, 16×40 plot, 14×20 plot (7×II) | |
od 08.1944 | 8×203, 8×102 plot, 24×40 plot (2×VIII, 8×I), 14×20 plot | |
od 01.1945 | 6×203 L/50 (3×II), 8×102 plot, 24×40 plot, 14×20 plot | |
od 1946 | 6×203, 8×102 plot, 24×40 plot | |
Pancerz | burty 0-25; pokład 35-76, artyleria główna 25, stanowisko dowodzenia 76 | |
po modernizacji | burty 114 | |
Załoga | 680 osób |
nazwa | nr takt. | stocznia | rozpoczęty | wodowany | ukończony |
---|---|---|---|---|---|
Australia | J 84 | Yarrow & Co. Ltd., Scotstoun, Glasgow, Wielka Brytania | 1925 | 17.03.1927 | 04.1928 |
LOSY:
Zamówiony w ramach programu rozbudowy floty z 1924 roku. Modernizowany w stoczni Cockatoo Dockyard w Sydney (Australia) od 27.04.1938 roku do 28.08.1939 roku. W 1940 roku zmienił nr taktyczny na D 84, 29.09.1940 roku uszkodzony w rejonie Dakaru przez vichy'towskie lekkie krążowniki, naprawiony do 29.12.1940 roku w Liverpool. Po wybuchu wojny na Pacyfiku przerzucony na wody ojczyste. 21.10.1944 roku uszkodzony w Zatoce Leyte (Filipiny) przez Kamikadze, naprawiony do 01.1945 roku. W dniach 05.-09.01.1945 w Zatoce Lingayen (Filipiny) pięciokrotnie trafiony przez kamikadze, naprawiony przed końcem wojny (w wyniku uszkodzeń pozbawiono go jednej z wież rufowych). 04.12.1951 roku zderzył się z brytyjskim statkiem handlowym „Sommerset”, naprawiony w 1952 roku. Wycofany ze służby 31.08.1954 roku, sprzedany 25.01.1955 roku i złomowany od 07.1955 roku w stoczni Ward w Barrow-in-Furness (Wielka Brytania).
CANBERRA
Typ „Australia” (odmiana brytyjskiego typu „Kent”=„County”) | ||
---|---|---|
Wyporność | standardowa - 9850 ts; pełna - 13540 ts | |
Wymiary | 192,0 (całkowita); 179,3 (między pionami)x20,1×4,7/ 6,5 m | |
Napęd | 4 turbiny parowe Brown-Curtiss, 80000 KM, 8 kotłów Admiralicji, 4 śruby, 1 ster | |
Osiągi | prędkość - 31,5 w; zasięg - 13 300 Mm przy 12 w; 2300 Mm przy 31,5 w; normalny zapas paliwa - 3300 t mazutu | |
Uzbrojenie | 8×203 L/50 (4×II), 4×102 plot L/45 (4×I), 4×40 plot (4×I), 8×13 plot (2×IV), 8 rur torpedowych 533 (2×IV, pokładowe) | |
od I. poł. 1940 | 8×203, 4×102 plot, 16×40 plot (2×VIII), 5×20 plot (5×I), 8×13 plot, 8 rur torpedowych 533 | |
od II. poł. 1941 | 8×203, 4×102 plot, 16×40 plot, 5×20 plot, 8×13 plot, 8 rur torpedowych 533, 1 katapulta, 1 wodnosamolot | |
Pancerz | burty 0-25; pokład 35-76, artyleria główna 25, stanowisko dowodzenia 76 | |
Załoga | 680 osób |
nazwa | nr takt. | stocznia | rozpoczęty | wodowany | ukończony |
---|---|---|---|---|---|
Canberra | J 33 | Yarrow & Co. Ltd., Scotstoun, Glasgow, Wielka Brytania | 23.06.1925 | 31.05.1927 | 1928 |
LOSY:
Zamówiony w ramach programu rozbudowy floty z 1924 roku. Na lata 1939-1940 planowano modernizację podobną do przeprowadzonej na bliźniaczej „Australii”. W 1940 roku zmienił nr taktyczny na D 33. Po wybuchu wojny na Pacyfiku przerzucony na wody ojczyste. 09.08.1942 roku ciężko uszkodzony koło wyspy Savo w archipelagu Wysp Salomona przez japoński zespół okrętów w składzie: ciężkie krążowniki „Aoba”, „Chokai”, „Furutaka”, „Kako”, „Kinugasa” oraz lekkie krążowniki „Tenryu” i „Yubari”. Odgarnięty pożarami został opuszczony przez załogę po 5 godzinach bezskutecznej walki z ogniem. Dobity jeszcze tego samego dnia przez amerykański niszczyciel „Ellet”.
Tustira Dariusz - opracowanie własne